یافتن جهت قبله یکی از نیازهای مهمی است که مسلمانان جهان هنگامی که دور از خانه خود هستند، پیدا می‌کنند. در همین راستا، شرکت گوگل یکی از برنامه‌های جدید خود به نام Qibla Finder را راه‌اندازی کرده که امکان یافتن جهت قبله را در هر نقطه‌ای که حضور داشته باشیم، فراهم می‌کند.

آگهی خلاقانه‌ای که برای این برنامه کاربردی تهیه شده، توسط آژانس Kijamii ارائه شده و نکات خلاقانه قابل توجهی را رعایت کرده است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

مهم‌ترین شاخصه‌ای که برنامه قبله‌یاب گوگل دارد، این است که به کاربران خود امکان می‌دهد در هر منطقه‌ای که باشند، به‌راحتی و حتی بدون دسترسی به اینترنت، از آن استفاده کند. آگهی مذکور نیز بر اساس همین نکات تنظیم شده است، به طوری که در قالب سه تصویر چاپی، پیام «یافتن آسان مسیر قبله در هر نقطه از زمین که باشید»، را انتقال می‌دهد.

سه تصویر از سه موقعیت جغرافیایی کره زمین، اولین نکته‌ای است که مخاطب می‌بیند: تصویری از یک محیط صحرایی، یک محیط سرسبز و یک محیط برفی؛ اما زمانی این تصاویر جالب‌تر خواهند شد که در پس‌زمینه آنها، طرحی از یک محراب را می‌بینیم، به این معنا که در هر جای کره زمین که باشیم، چه در یک منطقه خشک و سوزان استوایی و یا یک منطقه سردسیر و برفی و یا حتی در یک سرزمین معتدل، می‌توانیم سجاده خود را پهن کرده و به سمت قبله نماز بخوانیم.

تلفیق محراب نماز با طرح موقعیت‌های مختلف جغرافیایی یکی از نکات بسیار مهم و جالب توجه در تصاویر مذکور است و خصوصا هنگامی که پیام انتهای تصویر (قبله‌یاب، در هر جا که باشید شما را راهنمایی می‌کند‌) دیده شود، مفهوم آن بهتر و واضح‌تر انتقال خواهد یافت؛ همچنین تصویر کوچکی از کعبه که در بالای نام گوگل، دیده می‌شود نیز بر مفهوم فوق صحه گذاشته و آن را پررنگ‌تر جلوه خواهد داد.

یک تبلیغ موفق، باید بتواند بهترین و مناسب‌ترین ارتباط را بین نیاز مصرف‌کنندگان به یک محصول و قابلیت کاربردی آن محصول، ایجاد کند. برنامه قبله‌نمای گوگل نیز با توجه به یکی از نیازهای اساسی مسلمانان جهان راه‌اندازی شده و تبلیغ مذکور نیز با ارائه چند تصویر متفاوت، توانسته قابلیت کاربردی این برنامه، یعنی استفاده از آن در همه نقاط جهان را به صورتی استعاری بیان کند. با نصب این برنامه روی گوشی خود، چه در سرما و چه در گرما خواهید توانست سجاده خود را پهن کرده و فریضه نماز را بجا آورید.

لینک کوتاه : http://bit.ly/2PAWcnh

دیدگاه شما چیست؟

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید