یونش؛ مکمل کلاس درس

0
محمد حسین امیری ۲۱ سال دارد و متولد کرج است و با اینکه دانشجوی رشته برق در دانشگاه آزاد کرج است، به برنامه‌نویسی کامپیوتر علاقه‌مند است و به صورت خودخوان آن را یاد گرفته‌ و در پروژه‌های مختلف برنامه‌نویسی اندروید و طراحی سایت به صورت فریلنس همکاری داشته است. او موسس استارتاپی به نام یونش به نشانی unesh.com‌ است و مدعی است که استارتاپش می‌تواند تغییری در نظام آموزشی ایجاد کند.
  •   چه شد که تصمیم گرفتید استارتاپی با موضوع فعالیت یونش را راه‌اندازی کنید؟
ورود به دانشگاه و آشنایی با دو هم‌بنیانگذارم فرشاد حسن‌زاده و مهسا جنتی‌زاده ایده راه‌اندازی این استارتاپ را در ذهنم شکل داد. ایده به شکلی بود که احساس می‌کردیم با اجرایی‌کردن آن می‌توانیم تغییری در نظام آموزشی ایران ایجاد کنیم و چالش‌هایی را که در آموزش‌ها و یادگیری وجود دارد، برطرف کنیم.
  •   چه نیازی احساس کردید که یونش می‌توانست پاسخگوی آن باشد؟ 
در فرآیند یادگیری نظام آموزشی خلأیی وجود داشت و ضعف بزرگی که متوجه آن شدیم این بود که در سیستم فعلی اینکه آیا فرد آموزش‌دیده، مطالب را یاد گرفته یا نه، مشخص نیست. ما سعی کردیم با ساختن یونش این نیاز به یاد گرفتن را بر‌طرف کنیم.
  •   در یونش چه‌کار می‌کنید که این نیاز پاسخ داده می‌شود؟
یونش یک پلت‌فرم تعاملی یادگیری است به این صورت که یونش به عنوان کلاسی که مکمل کلاس اصلی است، عمل می‌کند. استاد در یونش می‌تواند یک اکانت بسازد و یک پنل اختصاصی برای خود ایجاد کند. در این محیط دانشجویان با استاد می‌توانند تعامل علمی داشته باشند، قبل از حضور در کلاس محتوای آموزشی را دانلود کنند، بعد از کلاس با همکلاسیان و استاد در ارتباط باشند و در پرسش و پاسخ‌ها شرکت کنند و اینکه استاد می‌تواند مدیریت تمرین داشته باشد؛ یعنی تمرینات مورد نظر را برای دانشجویان در پنل قرار دهد و از همین طریق نیز دانشجویان پاسخ تمرینات را برای استاد ارسال کنند. ما تا قبل از عید سه خدمت اصلی داشتیم؛ یکی همین موردی بود که ذکر کردم، خدمت دیگر محیطی بود برای اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی و خدمت دیگر محیطی برای درج آگهی‌های دانشجویی ولی بعد از دو ماه تغییر رویه دادیم و دو بخش دیگر را تعطیل کردیم و تمرکز را‌ روی مدیریت یادگیری قرار دادیم. سیستم مدیریت یادگیری از اواخر فروردین امسال راه‌اندازی شده ‌و در این مدت ۷۰ استاد عضو سیستم شده‌اند و تقریبا ۴۰ کلاس توسط این اساتید ایجاد شده است.
  •   دلیل اینکه دو بخش دیگر را حذف کردید، چه بود؟
با توجه به نیازهای دانشجویان این تغییر رویه را دادیم. در ابتدا کار را با سیستم به اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی شروع کردیم بعد کم‌کم به این نتیجه رسیدیم که نیاز دانشجو و استاد فراتر از صرف دانلود محتوای آموشی است و تصمیم گرفتیم پلت‌فرم کامل‌تری ارائه دهیم و ‌روی آن متمرکز شویم.
  •   یعنی در ابتدا شما می‌خواستید فقط محیطی برای به اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی ایجاد کنید ولی با بررسی فهمیدید مخاطبان به تعامل بیشتری نیاز دارند؟
بله، در ابتدا یونش محیطی بود که هر‌کسی که محتوایی داشت، می‌توانست به صورت رایگان و فروشی در سایت آپلود کند ولی متوجه شدیم سیستم یک راه‌حل کامل به خاطبان ارائه نمی‌دهد و آنها تمایل دارند تعامل بیشتری داشته باشند.
  •   اساتید چطور می‌توانند از یونش استفاده کنند؟
استاد وقتی در سایت یونش ثبت‌نام می‌کند، می‌تواند هر نوع کلاسی را که تمایل دارد، ایجاد کند. در حال حاضر در سیستم از معلم پایه دهم دبیرستان تا اساتید دانشگاه در یونش ثبت‌نام کرده‌اند حتی اساتیدی از موسسات آموزشی زبان و کنکور هم داریم. به طور کلی هر کسی که بخواهد چیزی را یاد بگیرد و هر کسی که بخواهد چیزی را یاد بدهد، می‌تواند از یونش استفاده کند. دانشجویان از طریق اساتید خود با یونش آشنا می‌شوند، استاد بعد از ثبت‌نام در یونش یک صفحه اختصاصی دارد و به ازای هر کلاسی که ثبت می‌کند، سیستم یک کد منحصر‌به‌فرد به او می‌دهد که می‌تواند کد را به دانشجویان بدهد تا بعد از ورود به صفحه اختصاصی استاد در کلاس مربوطه عضو شوند و فعالیت کنند. برای عضویت در سایت مهم این است که استاد یک کلاس فیزیکی داشته باشد تا یونش مکمل آن باشد. علاوه بر وب‌سایت کاربران می‌توانند با اتصال به بات تلگرام از تغییراتی که در پنل استاد رخ می‌دهد با خبر شوند؛ یعنی دانشجو می‌تواند در بات تلگرام عضو شود و از هر‌گونه تغییری که در کلاس رخ می‌دهد، اطلاع پیدا کند. استاد هم نیاز ندارد هر روز به پنل سر بزند و می‌توانند از طریق این بات تلگرام از سوالات مطرح شده و یا پاسخ تمرینات ارسال شده با خبر شود.
  •   اساتید می‌توانند کلاس مجازی هم برگزار کنند و آموزش آنلاین داشته باشند؟
نه، در حال حاضر این امکان وجود ندارد.
  •   شیوه درآمدزایی شما در یونش چگونه است؟
 در حال حاضر پلت‌فرم برای اساتیدی که به صورت فردی ثبت‌نام می‌کنند، رایگان است. ما سیستم در‌آمدزایی خود را از طریق فروش سازمانی به دانشگاه‌ها و موسسات قرار دادیم. به این صورت که ما این پلت‌فرم را به عنوان یک نرم‌افزار به صورت اشتراک ۴ ماهه و یکساله در اختیار قرار می‌دهیم و قیمت آن براساس امکاناتی که در اختیار گذاشته می‌شود، متفاوت است. به صورت کلی تعرفه عادی برای موسسات کوچک که حداکثر ۳۰۰ تا دانشجو در ماه قرار است در پلت‌فرم فعایت کنند از سالی ۳ میلیون تومان شروع می‌شود و برای موسسات بزرگ و دانشگاه‌ها این رقم ۱۴ میلیون به صورت سالانه است. ما این دسترسی را به دانشگاه‌ها می‌دهیم که خودشان اساتید و دانشجویان را عضو کنند و دانشگاه می‌توانند ‌روی کار اساتید و دانشجویان نظارت کند و گزارش هفتگی یا ماهانه دریافت کند.
  •   از چه سالی کار را شروع کردید؟ 
در مهر سال ۹۵ محصول کامل شد و ما در مرحله پیش‌شتاب‌دهی شتاب‌دهنده آواتک در آوا کمپ یک بودیم. در حال حاضر نیز در چرخه پنجم آوا تک هستیم.
  •   از زمانی که کار را شروع کردید به حالت درآمدزایی رسیدید؟
به درآمد‌زایی رسیدیم ولی مقدارش زیاد نیست و به‌تازگی فرآیند فروش را از طریق در اختیار گذاشتن تریال‌های یک ماهه به موسسات شروع کردیم تا بعد بتوانیم قرارداد سالانه را ببندیم.
  •   با توجه به اینکه در ابتدای راه هستید و هنوز به در‌آمدزایی نرسیده‌اید، چطور توانستید تا الان جلو بیایید؟ 
ما از ابتدا هدفمان این نبود که به سرعت به درآمدزایی برسیم چون یک پلت‌فرم یوزر‌بیس هستیم و هر‌چه جلوتر برویم، درآمدزایی شروع می‌شود.
  •   یونش را چطور به مخاطبان معرفی کردید؟ 
مهم‌ترین کانالی که برای یونش داشتیم، بحث بهینه‌سازی برای گوگل بود و ما از نظر سئو خیلی روی سایت کار کردیم و از این طریق کاربران زیادی را جذب کردیم. در حال حاضر ۳۵۰۰ نفر عضو یونش هستند. برای معرفی سیستم به موسسات نیز به صورت حضوری و در جلسات کار را معرفی می‌کنیم.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.