یاهو! مسنجر از نفس افتاده

0

شرکت یاهو که در سال ۱۹۹۴ توسط جری یانگ و دیوید فیلو بنیان‌گذاری شد و یک سال بعد به ثبت رسید، در سال ۱۹۹۸ نیز جز محبوب ترین شبکه اجتماعی در گوگل شد.

یاد روزهای نوجوانی خیلی از ما با نام یاهو مسنجر گره خورده است. روزگاری که هنوز خبری از شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های گفتگو نبود و یاهو یکه‌تاز عالم چت در دنیای مجازی بود. آیکون «دو نقطه دی» زردرنگی که یکی از محبوب‌ترین ایموجی‌های ماست، نوستالژی یاهو مسنجری است که تا مدت‌ها گفتگوهای مجازی تنها از مسیر آن عبور می‌کرد. حالا اما شرکت یاهو اعلام کرده که می‌خواهد حیات این مسنجر پیر را متوقف کند و از پنجم آگوست امسال قرار است این مسنجر بعد از ۱۸ سال برای همیشه ساین‌آف شود. هرچند در حال حاضر آخرین نسخه یاهو مسنجر در اپ‌استو و گوگل‌پلی قابل دانلود است، اما به نظر می‌رسد شرکت یاهو هم دریافته که جایگزین‌های جذاب‌تری برای نرم‌افزار کهنه‌اش در بازار وجود دارد و شاید حتی پذیرفته باشد که محصولش حالا در حضور رقبا حرفی برای گفتن ندارد.

شرکت یاهو که در سال ۱۹۹۴ توسط جری یانگ و دیوید فیلو بنیان‌گذاری شد و یک سال بعد به ثبت رسید، در سال ۱۹۹۸ در حالی که محبوب‌ترین صفحه اول وب برای کاربران اینترنت بود، تصمیم گرفت در کنار ایمیل‌های کاربران امکان دیگری به نام یاهو آی‌دی به آن‌ها بدهد و ویژگی منحصربه‌فردی به نام چت دو نفره و جمعی در فضای نت برای آن‌ها فراهم کند. امکانی که در زمانه خود ویژگی خلاق یک شرکت اینترنتی محسوب می‌شد. امکان دیگری چون چت‌روم‌ها که در آن دوران محبوبیت فراوانی به دست آورده بودند، یاهو مسنجر را یکی از موفق‌ترین محصولات این برند تکنولوژی کرده بود. محصولی آنقدر قدرتمند که حتی شبکه‌های اجتماعی یاهو چون «یاهو ۳۶۰» و «یاهوباز» که بعدها راه افتادند، نتوانستند به اندازه مسنجر خودشان را در دل کاربران مجازی و آواتارهای رنگارنگ جا کنند، هرچند شرکت در سال ۲۰۱۲ به حیات چت‌روم‌هایش هم رسما خاتمه داد. البته در این میانه بازی‌های شرکت مایکروسافت هم بی‌تاثیر نبود که بعد از همکاری مشترک با یاهو برای استفاده از یاهو مسنجر در ایمیل‌های کاربری شرکت خودش، ناگهان نرم‌افزار اسکایپ را هم خریداری کرد و اسکایپ با سرعت پردازش بالاتر و امکان گفتگوی تصویری رقیبی جدی برای یاهو مسنجر محسوب می‌شد.

حالا نزدیک به یک هفته می‌گذرد از روزی که این شرکت اعلام کرده قصد دارد بر روی آرشیو گفتگوهای ۱۸ساله کاربرانش مهر فراموشی بزند. البته شاید این تصمیم چندان نابه‌جا نباشد، چراکه اپلیکیشن یاهو مسنجر توسط سیستم‌عامل‌های موبایل ویندوز، مک‌بوک‌ها و لینوکس حمایت نمی‌شود و افزودن قابلیت‌هایی چون امکان مکالمه ویدئویی و تماس تلفنی هم مزیت رقابتی ویژه‌ای برای آن خلق نکرده است. یاهو برای حمایت از محصول مسنجری‌اش کم‌ مایه نگذاشت و در کنار زبان انگلیسی، شش زبان دیگر هم به آن افزود، اما هیچ‌یک از این ویژگی‌ها نتوانستند سپر بلایش در بازار شوند و جانش را از رقبا در امان بدارند.

البته اگر بخواهیم نگاهی به روند شکل‌گیری و حیات مسنجر یاهو بیندازیم، می‌فهمیم که این شرکت با گذشت زمان محصولش را به سراشیبی زوال کشانده، مثل اینکه در سال ۲۰۰۵ یاهو بدون هیچ اعلان قبلی امکان ساختن چت‌روم‌های جدید توسط کاربران را غیرفعال کرد؛ هرچند بعدها در توجیه آن سوءاستفاده‌های اینترنتی از کودکان را علت این اقدام ناگهانی مطرح کرد. به هر صورت یاهو نتوانست مسنجر دیرپایش را که زمانی یگانه برند عرصه چت و گفتگو در دنیای مجازی بود، در مقابل اپلیکیشن‌های پیام‌رسان جدیدتر به‌روز کند؛ حتی تلاشی برای حفظ محصولی که سال‌ها برای ساختنش زحمت کشیده بود نکرد و برندی به نام یاهو مسنجر از چشم کاربران افتاد و احتمالا به‌زودی به خیل نوستالژی‌های اینترنتی می‌پیوندد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.