یادگیری آنلاین برنامه‌نویسی با لرن فایلز

0

یادگیری برنامه‌نویسی وب و اپلیکیشن از جذاب‌ترین حوزه‌های آموزشی به خصوص برای بچه‌های استارتاپی به حساب می‌آید. یک ایده‌ استارتاپی در ذهن شکل می‌گیرد و برای پیاده‌سازی ایده نیاز به دانش برنامه‌نویسی است. خیلی لذت‌بخش است که صاحب ایده بتواند خودش آن را طراحی و برنامه‌نویسی کند ولی ممکن است دانش مرتبط با این کار را نداشته باشد. اولین راه‌حلی که به ذهن می‌رسد، شرکت در کلاس‌های حضوری برنامه‌نویسی و یا کمک‌گرفتن از وب‌دولوپرهای حرفه‌ای است. ولی احسان چرم‌پیشه ۲۴ ساله کار را از این هم ساده‌تر کرده است و با راه‌اندازی وب‌سایتی به نشانی‌ learnfiles.com‌ بستری را برای آموزش آنلاین دانش برنامه‌نویسی و کامپیوتر برای علاقه‌مندان به این حوزه فراهم کرده است. احسان متولد بیرجند است و از دوران هنرستان با حوزه کامپیوتر سر و کار داشته‌ و کاردانی و کارشناسی نا‌پیوسته خود را ‌ نیز در همین رشته از دانشگاه دولتی بیرجند گرفته است.

  •   ایده راه‌اندازی استارتاپ لرن فایلز چه زمانی به ذهنتان رسید؟ 

من بعد از اتمام دوره دبیرستان، در شرکت‌های مختلف به صورت تمام‌وقت و عموما رایگان در حوزه طراحی سایت و اپلیکیشن برنامه‌نویسی می‌کردم. در یکی از همین شرکت‌ها که کار می‌کردم، تصمیم به راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار آکادمی آنلاین گرفتم و در سال ۹۲ بود که لرن فایلز را راه انداختم. در ابتدای کار تحقیق کردم تا ببینم چه کسب‌وکارهایی در این حوزه کار می‌کنند. بعد به این نتیجه رسیدم که کسب‌وکارهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، عمدتا به تولید محتوای متنی می‌پردازند و فیلم آموزشی تولید نمی‌کنند و اگر هم تولید می‌کنند، فیلم‌ها صدا ندارد و با نوشته‌هایی که کنار فیلم هست، آموزش را تکمیل می‌کنند. بعد از یک هفته تحقیق و بررسی کار را شروع کردم. تا مدت یک‌سال خودم فیلم‌های آموزشی براساس تخصصی که داشته ضبط می‌کردم و روی سایت می‌گذاشتم و بعد از مدتی احساس کردم که باید کار پیشرفت کند و مدرسان بیشتری وارد عمل شوند. در حال حاضر روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزار ‌بازدید داریم و در این مدت توانستیم جایگاهی بین اول تا سوم را در بین وب‌سایت‌های آموزشی در ایران به خود اختصاص دهیم.

  •   ارزش افزوده‌ای که لرن فایلز برای کاربران به نسبت شرکت در کلاس‌های حضوری ایجاد می‌کند، چیست؟

ما در لرن فایلز ویدئو‌های آموزشی به زبان فارسی تولید می‌کنیم. زمانی که ما این سیستم را راه‌اندازی کردیم، وب‌سایتی که فیلم آموزشی با‌کیفیت تولید کند، وجود نداشت و هر‌کسی که می‌خواست آموزشی ببیند، باید در کلاس‌های آموزشی با هزینه بالا شرکت می‌کرد. در صورتی که در لرن فایلز علاوه بر اینکه آموزش‌های اساتید با سطح علمی بالا در سایت قرار می‌گیرد، ‌افراد می‌توانند با هزینه ‌بسیار پایین‌تر از کلاس‌های حضوری به صورت مجازی آموزش ببینند. مزیت دیگر لرن فایلز این است که افراد می‌توانند در صورتی که مبحثی را متوجه نشدند، آن را مجدد ببینند. این در حالی است که این امکان در کلاس‌های حضوری وجود ندارد. به طور کلی سطح علمی بالا، هزینه آموزش بسیار پایین، مرور مجدد و استفاده از تکنولوژی به‌روز مزایای لرن فایلز هستند.

  •   در لرن فایلز بیشتر چه حوزه‌هایی تدریس می‌شود؟

 ما از زمانی که لرن فایلز را راه‌اندازی کردیم، حدود ۳۰۰۰ فیلم آموزشی تهیه کرده‌ایم و بیشتر این آموزش‌ها در حوزه کامپیوتر و الکترونیک هستند و نکته قابل توجه این است که آموزش‌های ما به صورت مهارتی است و مهارت‌ها را در هر حوزه به افراد آموزش می‌دهیم و وارد مباحث دانشگاهی نشده‌ایم. در حال حاضر ۹۰ درصد علم برنامه‌نویسی کامپیوتر و ۴۰ در‌صد مباحث مرتبط با الکترونیک را پوشش داده‌ایم که تمام این آموزش‌ها مطالبی است که برای بازار کار افراد به آن نیاز دارند. آموزش‌های ما شامل انواع متنوع برنامه‌نویسی موبایل، برنامه‌نویسی ویندوز، برنامه‌نویسی تحت وب، پایگاه‌های داده و هر حوزه‌ای که فرد به آن نیاز داشته باشد، می‌شود.

  •   مدرسان را برای تهیه ویدئو چطور شناسایی و گزینش می‌کنید؟

یک حالت این است که مدرسان خودشان سایت ما را پیدا می‌کنند و فرم ثبت‌نام مدرس را تکمیل و برای ما ارسال می‌کنند. حالت دیگر که بیشترین حالت جذب مدرس را از این طریق داریم، این است که ما در سایت‌های ایرانی و خارجی مدرسان را جست‌وجو می‌کنیم و نهایتا فردی را که پیدا می‌کنیم، از دو نظر بررسی می‌کنیم؛ اول اینکه فرد تخصص بالایی داشته باشد و از طرف دیگر دور از دنیای آکادمیک باشد و پروژه‌های مختلفی را انجام داده باشد. بعد از اینکه فرد براساس معیارهای اولیه مورد تایید بود ما با او مذاکره می‌کنیم و با گفتن مزایای کار و خدمتی که می‌کنیم، او را متقاعد می‌کنیم که برای ما ویدئو تولید کند چون افراد حرفه‌ای به طور معمول کارشان تدریس نیست و در پروژه‌های سودآور کار می‌کنند ولی همکاری با لرن فایلز نیز برای آنها منافعی دارد زیرا در کنار درآمدی که می‌توانند کسب کنند، جامعه آماری بالایی از افراد آنها را می‌شناسند و به نوعی برایشان برندسازی می‌شود.

  •   با هر مدرس در چند دوره همکاری می‌کنید؟

ما سقف همکاری را با هر مدرس ۲ الی ۳ دوره تعریف کرده‌ایم. ما به آنها عنوان‌هایی را که باید آموزش بدهند، پیشنهاد می‌دهیم. بعد از اینکه در مرحله عناوین به توافق رسیدیم، مدرس سرفصل‌ها را برای ما ارسال می‌کند. به طور کلی سیکل اینکه یک دوره  روی سایت قرار بگیرد نزدیک به ۴ تا ۵ ماه است. به همین دلیل در زمان جذب مدرس ما از تعدادی که مورد نیاز هست، بیشتر مدرس جذب می‌کنیم چون در مراحل مختلف بررسی تعدادی از مدرسان به دلایل مختلف مانند کیفیت پایین ویدئوهای ارسالی یا سختی‌های کار آموزش حذف می‌شوند.

  •   چند نوع ویدئو در لرن فایلز دارید؟

سه نوع ویدئو در سایت داریم؛ دوره صفر تا صد، دوره پروژه‌محور و ویدئوی تک‌قسمتی. دستورالعملی در سایت قرار دارد که به کاربر پیشنهاد می‌کند در هر دوره‌ای که می‌خواهد آموزش را شروع کند، بهتر است دوره صفر تا صد را بگذراند، بعد وارد آموزش‌های پروژه‌محور شود. البته در این کار اجبای وجود ندارد و کاربر می‌تواند براساس تمایل خود نوع دوره را انتخاب کند. ویدئو‌های تک‌قسمتی را فرد می‌تواند در هر زمانی برای یادگیری شروع کند. به طور کلی دوره‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ ساعت ویدئو است و هر ویدئو حداکثر ۲۰ دقیقه است؛ یعنی تا کاربر بخواهد خسته شود، ویدئو تمام می‌شود.

  •   قیمت دوره‌ها در لرن فایلز چقدر است و چقدر آن صرف هزینه جذب مدرس می‌شود؟

۷۰ درصد آموزش‌ها در لرن فایلز رایگان است ولی به طور کلی قیمت دوره‌ها بین ۱۵ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان است که بالاترین قیمت ما چیزی حدود یک‌سوم دوره حضوری است و به مدرسان با سطح علمی بالا نیز ساعتی بین ۹۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنیم.

  •   با توجه به اینکه میزان پرداختی که به مدرسان دارید بالاست، چقدر تضمین وجود دارد که یک دوره که با هزینه بالایی تولید شده است، مخاطب بالایی را جذب کند تا هزینه‌ها را پوشش دهد؟

ما ممکن است حتی یک دوره با هزینه بالا را به صورت رایگان در سایت بگذاریم و در حقیقت درآمد ما از انبوه‌بودن محصولات سایت است و ما مانند یک‌ هایپرمارکت هستیم که ممکن است یک محصول آنقدر خوب فروش رود که با وجود فروش پایین محصولات دیگر پول مجموعه تامین شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.