گیمیفیکیشن و آینده استخدام

0

امروزه بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ مانند گروه خدمات گردشگری ماریوت (Marriott)، شرکت خدمات حرفه‌ای دیلویت (Deloitte)، شرکت خدمات بیمه‌ای و درمانی آئتنا (Aetna) و حتی وزارت دفاع در آمریکا برای استخدام و ارتقای نیروهای خود از روش‌هایی مبتنی بر بازی یا همان گیمیفیکیشن‌ها استفاده می‌کنند. ولی گیمیفیکیشن چیست؟ آیا این صرفا یک مد جدید و زودگذر در زمینه مدیریت است؟ یا رویکرد پایداری‌ است که در آینده نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ علاقه رو به رشد به گیمیفیکیشن برخاسته از تمایل به افزایش سطح توجه و درگیری در مسائل کارکنان است. گیمیفیکیشن همچنین باعث روشن‌سازی و آزادی عمل بیشتر شده و پاداش و قدردانی را به سیستم کاری اضافه می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ۷۱ درصد کارکنان آمریکایی، با کاری که می‌کنند درگیر نبوده و یا نسبت به آن کاملا بی‌توجهند. به همین علت است که گیمیفیکیشن به مدیریت منابع انسانی راه پیدا کرده است.  طبق تعریف گروه گارتنر، گیمیفیکیشن به معنی استفاده از خصوصیت‌ها و المان‌های رایج در بازی‌ها (مثل رقابت با دیگران و جمع‌آوری امتیاز) در فعالیت‌های دیگر مانند استخدام نیرو، بازاریابی، آموزش و یا حتی در حوزه سلامت است. این فعالیت‌های بازی‌گونه می‌توانند به افراد در یادگیری مهارت‌های خاص یا ارتقای وضعیت سلامت جسمانی کمک کنند. در گزارشی جدید با عنوان «آینده گیمیفیکیشن»، با تعداد زیادی متخصص حوزه اینترنت مصاحبه شده است. طبق این گزارش، گیمیفیکیشن می‌تواند باعث افزایش و ارتقای خلاقیت، آموزش و یادگیری، مشارکت و انگیزه شود. در واقع ۵۳ درصد از این متخصصان اینترنت پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۰، استفاده از گیمیفیکیشن در محیط‌های کاری مختلف به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. کارل کپ، نویسنده کتابی در رابطه با گیمیفیکیشن معتقد است که مهم‌ترین نکته در گیمیفیکیشن این است که تا چه اندازه می‌تواند در بین تمامی نسل‌ها اعتیادآور باشد. کپ می‌گوید سیستم پاداش گرفتن و قدردانی جزئی از گیمیفیکیشن است که باعث می‌شود افراد با کاری که می‌کنند درگیر بوده و تعامل و ارتباطشان با دیگران را افزایش دهند. قدرت گیمیفیکیشن از اینجا نشأت می‌گیرد که آتش رقابتی که در همه انسان‌ها وجود دارد را شعله‌ور می‌کند. سیستم بازی باعث می‌شود همه با کاری که می‌کنند درگیر باشند، به دستاوردهای خود توجه کنند و اشتیاق بیشتری برای ادامه مسیر داشته باشند. همین حس پیشروی باعث می‌شود دائما بخواهیم بیشتر و بیشتر به فعالیت خود توجه کرده و به مراحل بعدی دست پیدا کنیم. اما چگونه می‌توان از گیمیفیکیشن به منظور استخدام نیروهای بهتر و کارآمدتر استفاده کرد؟ شرکت هتل‌های بین‌المللی ماریوت یکی از اولین شرکت‌ها در استفاده از گیمیفیکیشن برای جذب نیرو و استخدام کارکنانش بود. ماریوت بازی آنلاینی با موضوع هتل تولید کرد که در آن، بازیکنان لازم بود تمام مسئولیت‌های یک مدیر آشپزخانه هتل را به عهده گیرند.علاوه بر افزایش میزان آشنایی و آموزش کاربران، دریافت جوایز مجازی در این بازی باعث می‌شود تصویر ذهنی آنها از صنعت هتلداری ارتقا پیدا کند. می‌توان در صفحه فیس‌بوک این شرکت  با انتخاب زبان مورد نظر، از این بازی آنلاین استفاده کرد و آشپزخانه یک هتل-رستوران را به صورت مجازی مدیریت کرد. ارائه این بازی بر این منطق استوار است که با گسترش بازار هتل‌های ماریوت در خارج از آمریکا‌ و با توجه به اینکه ماریوت به دنبال استخدام کارکنان جوان است، لازم است این شرکت راه‌های جدیدی برای جلب توجه و علاقه جوانان در مشاغل مهمانداری بیابد. اهمیت این موضوع وقتی روشن می‌شود که این شرکت بخواهد حوزه کاری خود را در کشورهایی گسترش دهد که در آنها علاقه چندانی به این نوع از مشاغل وجود ندارد.  بسیاری معتقدند گیمیفیکیشن ممکن است پا را فراتر گذاشته و در آینده نزدیک مستقیما وارد پروسه استخدام نیرو شود. به این معنی که شرکت‌ها بخواهند از طریق کاربران همین بازی‌ها نیرو جذب کنند. این امکان برای هر شرکتی  وجود دارد که بتواند از طریق بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی، به مردم دنیا و نیروهای بالقوه خود نشان دهد کار کردن در شرکت شما به چه شکلی خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.