گودزیلا بازی در ” ابر”

0

رضا بیگلری، مدیر‌عامل شرکت ابر است؛ شرکتی که بیشتر با برند گودزیلا شناخته شده و کارش در زمینه بازی‌های آنلاین است. او متولد ۷۰ است. لیسانس برق دارد و کارشناسی ارشد خود را در رشته MBA گذرانده است. با توجه به اینکه هر دو مقطع خود را در دانشگاه شریف گذرانده، می‌توان گفت یک شریفی تمام‌عیار است. بیگلری مدال نقره الم‍‍‍پیاد ریاضی را در دبیرستان کسب کرده و رتبه کنکور کارشناسی‌اش زیر ۱۰۰ بوده است. همه اینها یعنی با کسی سر و کار داریم که از دید جامعه با برچسب‌هایی نظیر «بچه درس‌خوان»، «مخ ریاضی» و… معرفی می‌شود. با این حال در زمینه غیر‌درسی هم نسبتا فعال بوده و از همان ابتدای دوران دانشگاه وارد بازار کار شده است. خودش می‌گوید: «مهم‌ترین فاکتوری که زیاد با آن برخورد کرده‌ام و خیلی کمک‌کننده بود، شکست‌های زیادی بود که در زندگی خوردم ولی هر چه جلوتر رفتم، فهمیدم این شکست‌ها وسیله‌ای است  برای موفقیت بعدی. این چیزی است که خیلی کمک می‌کند و سختی آن فقط تحمل شکست است.»

گودزیلای شرکت ابر محصول تلاش دسته‌جمعی دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف است و از دل شتاب‌دهنده شریف بیرون آمده است؛ استارتاپی که پس از مدتی تغییر ماهیت داده و به قول بیگلری تبدیل به یک شرکت شده است. 

 

  •  به عنوان شروع بفرمایید که استارتاپ گودزیلا دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

گودزیلا سعی دارد با استفاده از بازی به کودکان آموزش بدهد که این موضوع در محصولات این برند با نام‌های فرنگستون، مداد فرنگی، مداد و آبنبات دیده می‌شود. ‌اما بعد از مدت کوتاهی تغییر استراتژی دادیم و وارد صنعت بازی شدیم و اولین بازیمان را با نام سلطان منتشر کردیم.‌ 

  •  منظورتان این است که به سمت صنعت بازی برای بزرگسالان هم خواهید رفت؟

بله. حدود یک سال پیش که بازی سلطان را منتشر کردیم، به این سمت پیش رفتیم.

  •  چقدر عملکرد شرکت شما استارتاپی است؟

استارتاپ معمولا به این صورت عمل می‌کند که حول یک ایده متمرکز می‌شود و سرمایه جذب می‌کند تا موفق شود و اگر موفق نشد آن ایده را رها می‌کند و به سراغ یک کار دیگر می‌رود ولی هدف اصلی ما فعلا این است که با مدل bootstrap شرکت داشته باشیم و درآمد کسب کنیم. به خاطر همین در کنار کار اصلی خودمان پروژه هم قبول می‌کنیم و از این راه خرج کارهای خود را درمی‌آوریم. این فرآیند با آنچه درباره استارتاپ گفته می‌شود، متفاوت است.

  •  ایده تاسیس گودزیلا چگونه به ذهنتان رسید؟

قبل از این ما در یک شرکت کار می‌کردیم که آن شرکت در حوزه کودکان محصول داشت، در نتیجه آشنایی اندکی با بازار کودک داشتیم و به خاطر همین این حوزه را انتخاب کردیم که نسبتا زودبازده‌تر از بازارهای دیگر آن را می‌دانستیم ولی بعد از مدتی کار کردن، به خاطر مشکلاتی که در رسیدن به مخاطبان اصلی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این حوزه بازار مناسبی برای ما نیست و در نتیجه پس از حدود ۶ماه، دیگر محصولی برای این بازار منتشر نکردیم.

  •  بنابراین گودزیلا در زمینه کودک دیگر کار نخواهد کرد؟

گودزیلا برند ما در حوزه کودکان است. اسم شرکت ما ابر است که محصولاتمان را در حوزه بازی با نام ابر استودیو یا استودیو بازی‌سازی ابر منتشر می‌کنیم.

  •  مدل کسب‌و‌کارتان چگونه است؟ در واقع  از بازی‌های تولیدی‌تان چگونه پول در‌می‌آورید؟

مدل کسب‌و‌کار این صنعت معمولا مشخص و جا‌افتاده است. مدلی که بیشتر از همه استفاده می‌شود، مدل پرداخت درون برنامه‌ای است. بازی سلطان یک بازی آنلاین استراتژیک است که کاملا رایگان است ولی کاربر می‌تواند با خرید المان‌هایی در بازی سرعت پیشرفت خود را افزایش دهد، این مدل درآمد‌زایی ما در بازی است.

  •  شما برای شروع کار از شتاب‌دهنده‌‌ها استفاده کرده بودید؟

بله. در ابتدای کار در شتاب‌دهنده شریف مستقر بودیم ولی اواخر سال ۹۴ توانستیم به یک جای مستقل در اطراف دانشگاه منتقل شویم.

  •  شتاب‌دهنده شریف چقدر به رشد شما کمک کرد؟ بعد از مستقل‌شدنتان از شتاب‌دهنده شریف بحث سهام و قراردادهایتان با این شتاب‌دهنده چه شد؟

شتاب‌دهنده شریف به منظور حمایت به تیم‌های شریفی بدون گرفتن سهم یا چیزی به این تیم‌ها کمک هزینه و فضای استقرار برای مدت محدود ارائه می‌کند که در ابتدای کار می‌تواند برای تیم‌ها مفید باشد ولی تمامی تیم‌ها باید بعد از زمانی محدود از این شتاب‌دهنده خارج شوند.

  •  و شتاب‌دهنده شریف چه کمکی به شما کرد؟

به ما هم مثل همه تیم‌های دیگر، کمک نقدی کرد و فضا در اختیارمان گذاشت که در ابتدای کار و برای شروع بسیار مفید بود.

هرچند شتاب‌دهنده‌ها معمولا منتورها و ارتباطی‌هایی با سرمایه‌گذاران دارند که می‌تواند برای تیم‌ها مفید باشد ولی برای ما چون قبل از جداشدن تجربه کاری در شرکت بزرگ داشتیم، ارتباط با سرمایه‌گذار و همچنین افراد قوی برای منتورشیپ داشتیم در نتیجه این نیاز ما قابل رفع بود.

  •  کمی درباره اعضای شرکت‌تان بگویید. چند نفر هستید؟ محیط کارتان چگونه است؟ همگی از دانشگاه شریف هستید؟ سمت‌های سازمانی‌تان چگونه است؟

در حال حاضر حدودا ۱۰ نفر هستیم که تمامی برنامه‌نویس‌های ما از شریف هستند ولی یکی از طراحانمان از دانشگاه تهران است. مسئول صدا و حسابدارمان هم غیر شریفی هستند. شرکت ما فلت است و خیلی ساختار سازمانی خاصی ندارد البته نقش‌های مدیرعامل، مدیرفنی و حسابدار در آن وجود دارد. سایر بچه‌ها به صورت فلت کنار همدیگر کار می‌کنند و هر فردی در لحظه مسئول یک کار مشخصی است.

  •  مهم‌ترین چالشتان تاکنون چه چیز بوده و فکر می‌کنید در آینده با چه چالش‌هایی مواجه شوید؟

چالش‌های زیادی در این مسیر وجود دارد که معمولا  یکی یکی با آنها مواجه می‌شویم. یکی از این چالش‌ها مسائل مالی است که حل آن کار سختی است و در اوایل کار مشکل بسیاری می‌تواند درست کند. مسئله دیگری هم وجود دارد که حل کردن آن غالبا کار ساده‌ای نیست که عبارت است از ساختن تیم، افزودن نیرو و مشخص شدن نحوه ارتباط و مانند اینها. این دو مورد از بزرگ‌ترین چالش‌ها بود.

  •  به طور واقع‌بینانه آینده کسب‌و‌کارتان را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ چه فکری برای رقبای داخلی خود دارید؟ 

من خیلی خوش‌بین هستم. به هر حال راه موفقیت معمولا پر از شکست است و بیشتر سعی می‌کنم خودم را برای این شکست‌ها آماده کنم. خوشبختانه تیم خوبی ساختیم که به نظرم مهم‌ترین سرمایه شرکت ماست، به همین دلیل ترسی از رقابت نداریم. بیشتر ‌روی سرمایه‌های انسانی شرکتمان تمرکز می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.