گفتگو با حسام آرمندهی مرد شماره یک اپلیکیشن کافه بازار

پسری با کفش‌های کتانی
گفتگو با حسام آرمندهی مرد شماره یک اپلیکیشن کافه بازار
۲۳ Shahrivar 1395 بدون دیدگاه سلبریتی اکبر هاشمی https://goo.gl/fhnNft
حسام آرمندهی، مرد شماره یک اپلیکیشن ایران، چگونه موفق شد بازار اپ را در ایران تصاحب کند؟  
گفتگو با حسام آرمندهی مرد شماره یک اپلیکیشن کافه بازار

تا همين ديروز جوان‌هاي پشت لب سبزشده، در تاريکي مردمک بسته ذهنشان، با تصور دره سيليکون‌ولي، روياهايشان را مي‌بافتند و مي‌تافتند. دره‌اي در دورترين نقطه جهان، در ۷۰ کيلومتري جنوب شرقي سانفرانسيسکو، که بسان افسانه‌ها غول‌هاي جهان مثل اپل، ايسوس، اي‌بي، گوگل، ياهو، مايکروسافت و... بهترين‌هاي وب‌ جهان را يکجا در خود جا داده است. اگر ديوار اتاق هم‌سن‌و‌سالانشان مزين به تصاوير آرتيست‌ها، رپر‌ها و فوتباليست‌هاي وطني و خارجکي بود، در روياهايشان به پادشاهاني با کفش‌هاي کتاني مثل استيو جابز، بيل گيتس، زاکربرگ، جف بزوس، مت مولنوگ... مي‌انديشند و مقصد و آمالشان را در ينگه‌دنيا و هم‌نشيني و در زيست با آدم‌هاي گوگلي و اپلي جست‌وجو مي‌کردند. اما... امروز مي‌توانند با چشمان باز در همين حوالي، جايي در خيابان وليعصر تهران خودمان، ساکن سيليکون‌ولي ايراني را ملاقات کنند. cafebazaar. Hessam armandehi مردي با کفش‌هاي کتاني.

جواني که بعد از حوادث سال ۸۸، برخلاف برخي از هم‌سن‌وسالانش که در انديشه مهاجرت از وطن بودند، در همان اوضاع متلاطم، عطاي دانشگاه چالمرز سوئد را به لقايش بخشيد. چمدان بست و شهر آرام واکينگ‌ها را به مقصد تهران داغ و پرتلاطم ترک کرد.

آمده بود دو هفته تعطيلات کريسمس را کنار خانواده‌اش باشد و بازگردد. دو هفته‌اي که هرگز تمام نشد. اتفاقات همين دو هفته سرنوشت‌ساز او را به مرد شماره يک بازار اپليکيشن ايران تبديل کرد. مرد که مي‌گوييم يعني جواني ۲۴ساله با مختصات سنش که عاشق شطرنج سرعتي است و مهره‌هاي سفيد را بيشتر از سياهي دوست دارد. دل‌مشغولي‌اش خواندن وب‌سايت آقاي پاول گراهام است و از خوانندگان پروپاقرص مجلات TechCrunch و  Harvard Business Review. با اينکه صاحب تنها مارکت اپ اندرويدي ايران است،  از گوشي iOS استفاده مي‌کند.

مثل همه بچه‌هاي دهه شصتي ماماني است و اهل غذاي خانگي. هنوز دست‌پخت خانگي را به غذاهاي فست‌فودي ترجيح مي‌دهد. ۸ ساعت در روز کار مي‌کند و ۸ ساعت مي‌خوابد. عادت دارد شب‌ها قبل از خواب ايميل‌هايش را چک کند و مجلات مورد علاقه‌اش را ورق بزند. نه از ماشين لاکچري خبري است و نه از کت‌وشلوار، همه او را با لباس‌هاي ساده مثل شلوار جين و تي‌شرت به ياد دارند. اولين استارت‌آپ زندگي‌اش هم با همين تي‌شرت شروع شد.

قبل از سفر به سوئد، نخستین کار جدی‌اش را با اولین و تاثیرگذارترین شریکش، رضا محمدی و دوستان دیگرش، آغاز کرد. سایتی راه انداختند به نام «طوطی» که قرار بود از مشتری‌ها به صورت اینترنتی سفارش بگیرد و روی تی‌شرت‌ها نقش بزند. نقشی که با رفتن شرکا به فرنگ برای ادامه تحصیل نقش بر آب شد.
در همان تعطیلات معروف دوهفته‌ای در دی‌ماه ۸۸، خبردار شد که دوستان و همکلاسی‌هایش در دانشگاه شریف ازجمله رضا محمدی، بر روی پروژه «فارسی‌تل» کار می‌کنند. به دیدارشان رفت و از کم و کیف کار پرسید و همان‌جا به پروژه علاقه‌مند شد. تصمیم گرفت کمی بیشتر از دو هفته در ایران بماند تا با شرکت‌های ایرانسل و سونی درباره توزیع این محصول مذاکره کند. دوهفته‌ای که هرگز تمام نشد و پروژه‌ای که به سرانجام طوطی دچار شد؛ شکست پشت شکست.
اما این پایان راه نبود. حسام و دوستانش بر بازار آشفته و متاثر از تحریم‌ها متمرکز شدند و دریافتند در غیاب اپ‌استورهای گوگل و اپل می‌توانند بازار دست‌نخورده و بکر ایران را تصاحب کنند. همه‌چیز از نوشتن یک اپ ساده شروع شد به نام «بازار»، که البته ابتدا «کافه‌بازار» نبود. کپی بود از getfirefox.com به نام getbazaar.com که بعد قرار شد بشود «کف بازار» اما درنهایت شد اپ «کافه‌بازار». اپی گمنام که با نوشتن پستی در وبلاگ فارنت توسط محسن صحافی به رسانه‌ها راه یافت و بدون آنکه کسی انتظارش را داشته باشد ناگهان موجی به راه انداخت. در سه ماه اول ۱۰۰ هزار کاربر را مجذوب خود کردند و شتاب برگشت‌ناپذیر کافه‌بازار از همین‌جا آغاز شد. شتابی که تا امروز سالانه ۳۰۰ درصد رشد برای آن‌ها به ارمغان آورده است.
تعداد نیروها از چند نفر به بیش از ۱۰۰ نفر رسید و محل کار از دفتری کوچک در مرکز شهر تهران به پنت‌هوسی مجلل در طبقه ۲۳ برج نگار منتقل شد. چند نفر اپ‌نویس کافه‌بازار با تغییر بیزینس پلن به ۱۰ هزار توسعه‌دهنده افزایش پیدا کردند. در پایان سال ۹۳، ۴ هزار نفر به صورت فعال در کافه‌بازار فعالیت داشتند که سهم آن‌ها از آورده بازار ۱۲ میلیارد تومان بود. یعنی هر نفر به صورت میانگین ماهیانه ۲۵۰ میلیون تومان عایدی داشت.
جوان ۲۴ساله آن روز و ۳۰ساله امروز ۲ تا ۵ درصد از تراکنش‌های اینترنت کشور و نزدیک به ۱۰ درصد ترافیک اینترنتی ایران را به خود اختصاص داده است. او و مجموعه‌اش توانستند در این سال‌ها به موفقیت بزرگی در جذب مخاطب برسند. در پایان سال ۹۳ مشخص شد که ۲۲ درصد از جمعیت کشور از نرم‌افزارهای شرکت او استفاده می‌کنند و صفحه اول کافه‌بازار هر هفته بیش از ۲۰ میلیون بازدید دارد و صفحه‌های داخلی آن ۹۰ میلیون بار در هفته دیده می‌شوند. کافه‌بازار آنقدر بزرگ شد که گویی مانند دره سیلیکون‌ولی حسام آرمندهی جوان را در خود بلعید. حالا همه از کافه‌بازار می‌گویند و آمارهای اغواکننده‌اش، بی‌آنکه بدانند پشت این بیزینس بزرگ چه کسی است، چند سال دارد، چند سال است این کار را شروع کرده، و با چه سرمایه اندکی! جوانی که به جای اندیشیدن به کارمندی و پشت‌میزنشینی یا رویابافی برای رفتن به پاتایا و جزایر قبرس، بی‌آنکه زحمتی برای این کشور، کاری کرده کارستان!
حسام جوان در عین توانمندی در بین استارت‌آپی‌ها، به جوانی بداخلاق و نچسب شهره است. تا نامش به میان می‌آید، سگرمه‌ها در هم می‌رود که ارتباط گرفتن با او سخت است. اویی که در ابتدای راه «نه»های بسیاری شنیده حالا پر از «نه» است. چراکه معتقد است برای موفقیت باید تمرکز کرد. برای همین شاید ترجیح می‌دهد تلخ رو و ترشرو باشد، اما با خودش و کارش تنها باشد. معتقد است اولویت‌بندی مناسب، تمرکز و توانایی «نه» گفتن به موقعیت‌ها و پیشنهاد‌های جذاب که همسو با هدف اصلی کار نیست، اهمیت بسیار زیادی دارد. تمرکز تمرکز تمرکز شاه‌بیت و تئوری و یافته بزرگ او در کار استارت‌آپی است.
 تاریخ هرگز برای قضاوت در مورد مردان و زنانی که کارهای بزرگ و ماندگار می‌کنند به اخلاق و خوش‌برخوردی و بداخلاقی آن‌ها توجه نمی‌کند. آنچه مورد قضاوت تاریخ است عمل و بزرگی کار و آفرینش است. حالا همه منتظرند. منتظر آینده پرابهام کافه‌بازار، چراکه کافه‌بازار مثل همه استارت‌آپ‌های ایرانی مولود عصر تحریم‌هاست و هرگز مانند دیگر کسب‌وکارهای سنتی تجربه پیشاتحریم را نداشته است. کافه بازار وارد دوره تازه‌ای به نام پسابرجام یا پساتحریم شده است. کودکی که در غیبت رقبای گردن‌کلفت یکه‌تازی کرد و تا بالای برج نگارستان قد کشید، حالا با سوال و چالشی جدی مواجه است: با آمدن غول‌های بزرگی مثل گوگل و اپل از دره سیلیکون‌ولی به تهران کافه‌بازار می‌تواند سر پا بماند؟

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎