گشت‌وگذار آنلاین در بازار هنر اصفهان

0

 جرقه سایت از کجا زده شد؟

بازآرتچه (بازارچه + آرت) بازارچه آنلاین وسایل دستساز هنری است. قصه بازآرتچه از سال ۸۹ شروع شد که پایان‌نامه مهندسی من طراحی وب‌سایتی در زمینه صنایع‌دستی بود. برای تحقیق درباره بازار به میدان امام اصفهان رفتم. آن زمان اسمارت‌فون‌ها همه‌گیر نشده بودند و کسانی که کار هنری انجام می‌دادند رغبتی به استفاده از سایت و کامپیوتر نداشتند. ایده‌ای که در ذهنم بود متوقف شد تا اینکه سال ۹۲ در جمعه‌بازار هنری اصفهان قدم می‌زدم که دیدم هنرمندانی مشغول به کارند و مغازه‌ای برای عرضه محصولاتشان ندارند. این نیاز را سنجیدم و با توجه به همه‌گیر شدن اسمارت‌فون‌ها و دسترسی راحت‌تر به اینترنت و مهارتی که در تولید اپلیکیشن‌ها به دست آورده بودیم، به این فکر افتادم که به کمک دوستانم اپلیکیشنی عرضه کنیم که هنرمندان بتوانند عکس محصولاتشان را در آن بگذارند و آن‌ها را به فروش برسانند.

 بازآرتچه دقیقا چه سرویسی به کاربران می‌دهد؟

سایت و اپلیکیشن بازآرتچه کاملا با همدیگر سینک هستند و کسانی که گوشی اندروید ندارند می‌توانند از طریق وب‌سایت در بازآرتچه ثبت‌نام کنند و محصولات خود را برای فروش ثبت کنند. ثبت‌نام در بازآرتچه کاملا رایگان است بدین صورت که هنرمندان با ایمیل در بازآرتچه ثبت‌نام می‌کنند و غرفه هنری خود را می‌سازند و محصولاتشان را در آن به ثبت می‌رسانند و درواقع کاتالوگ آنلاین خود را می‌سازند. پس از این مرحله تیم نظارتی ما غرفه‌ها و محصولاتی که مطابق با قوانین بازآرتچه است را منتشر می‌کند. مردم نیز می‌توانند از طریق راه‌های ارتباطی که هنرمندان در اختیار آن‌ها گذاشته‌اند، نظیر شماره تماس و… با هنرمندان تماس بگیرند و محصول را بی‌واسطه از آن‌ها بخرند. تفاوت کار ما در این است که بین مردم و هنرمندان یک رابطه مستقیم شکل می‌گیرد.

 چطور این سرویس را به‌روز می‌کنید؟

این سرویس را به کمک خود هنرمندان و بازخوردهایی که از هنرمندان می‌گیریم کامل‌تر می‌کنیم. وب‌سایت و اپلیکیشن را به‌روزرسانی می‌کنیم و این به‌روزرسانی هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود.

 بازآرتچه از چه طریق درآمدزایی می‌کند؟

فعلا برای کسب درآمد رویدادهای هنری را در نرم‌افزارمان معرفی می‌کنیم و برای تبلیغ از برگزارکننده‌های رویدادهای هنری هزینه می‌گیریم. از طرفی از فروش محصولات پورسانت دریافت می‌کنیم. در طولانی‌مدت نیز همانند خیلی از شرکت‌های مشابه مهم‌ترین راه درآمدی، فروش داده‌های به‌دست‌آمده از داده‌کاوی است.

 برای دستیابی به رضایت بیشتر مشتریان قصد دارید چه کاری انجام دهید که مزیت به شمار آید؟

اینکه واسطه‌ها را حذف کرده‌ایم و مشتری مستقیم با خود هنرمند ارتباط برقرار می‌کند موجب می‌شود هنرمند سهم بیشتری از مبلغ فروش محصول را به دست آورد. هنرمندان نیز محصولاتشان را با نام برند خود برای فروش عرضه می‌کنند. از لحاظ فنی نیز فریم ورکی که ما تولید کرده‌ایم خود یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.

 وقتی چشم‌های خود را می‌بندید بازآرتچه را کجا تصور می‌کنید؟

چشم‌انداز ما این است که بازآرتچه را به بزرگ‌ترین بازار و شبکه اجتماعی برای هنرمندان تبدیل کنیم به گونه‌ای که به واسطه این بستر هر هنرمند در خانه‌اش یک کارآفرین خلاق هنری باشد و فقط به فکر تولید محصول باشد و به‌راحتی بتواند محصولاتش را در بازآرتچه به فروش برساند.

 بازآرتچه در این مدت به چه چیزی رسیده است؟

در این ۶ ماه نزدیک به ۸۰۰ هنرمند با بیش از ۵ هزار محصول دست‌ساز هنری از سراسر ایران در بازآرتچه حضور داشته‌اند. اپلیکیشن بازآرتچه بیش از ۲۰ هزار بار دانلود شده و وب‌سایت بازآرتچه بیش از ۴ هزار بازدید طی یک ماه دارد.

 چرا به سمت شتاب‌دهنده یا مراکز رشد نمی‌روید؟

تیم ما تیمی حرفه‌ای است (می‌خندد). شتاب‌دهنده‌ها چه چیزی می‌خواهند به ما آموزش بدهند؟ ما یک تیم چهارنفره هستیم. من عاطفه داوریان (ایده‌پرداز و موسس)، علی‌رضا کرمی (طراح اپلیکیشن)، محمدرضا صالحی (تحقیق و توسعه بازار) و مسعود کاویانی (دیتا ماینینگ و وب‌سایت). تیم ما تمام دوره‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار را گذرانده و هرکس در تیم در حوزه وظیفه خود متخصص است، به گونه‌ای که تاکنون مقام‌هایی در سطح جهانی و کشوری در حوزه کسب‌وکار و برنامه‌نویسی به دست آورده‌ایم و به همین منظور تاکنون احتیاجی به شتاب‌دهنده‌ها نداشته‌ایم و سعی کرده‌ایم مطابق با اصول راه‌اندازی کسب‌وکار و با توجه به تجربیاتمان کار خود را جلو ببریم. البته از سرمایه‌گذار استقبال می‌کنیم.

 چالش‌ها بزرگ‌ترند یا مشکلات؟

قطعا چالش‌ها (می‌خندد). مشکلات مالی یکی از مهم‌ترین مشکلات یک کسب‌وکار نوپاست که برنامه‌هایی برای رفع این مشکل در نظر گرفته‌ایم. ولی چالش‌هایی چون جذب مردم و جذب هنرمندان، سیستم خریدوفروش و لجستیک که در حال راه‌اندازی آن هستیم از این مشکلات خیلی بزرگ‌ترند، که به لطف تیم با سربلندی در حال عبور از دو چالش اول هستیم، در مورد چالش سوم، راه‌اندازی سیستم خریدوفروش، هم در حال اقدام هستیم.

 توصیه شما به افرادی که در استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند چیست، با این تصور که مشکلات از چالش‌ها بزرگ‌ترند؟

(می‌خندد) گفتم که اینطور نیست (باز می‌خندد). به افرادی که در حال حاضر درگیر استارتاپ خود هستند و یا به فکر راه‌اندازی آن هستند توصیه می‌کنیم که اگر ایده‌ای در ذهن دارند آن را اجرا کنند، حتی در حد خیلی کوچک و نترسند، چون اگر با ذکاوت عمل کنند راه خود را در حین عمل پیدا خواهند کرد. و از شکست‌ها ناامید نشوند. اگر تمام تلاششان را بکنند حتما موفق خواهند شد فقط کافی است به کاری که انجام می‌دهند ایمان قلبی داشته باشند و این انرژی، انگیزه‌ای برای ادامه راه خواهد بود و تیم را هم فراموش نکنند. تیم خوب یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در استارتاپ‌هاست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.