گذشته و آینده هوش مصنوعی

0

مهدی مقدم – مدیرعامل اسپید(Speedapp.ir)|  بحث هوش مصنوعی با اختراع رایانه‌های الکترونیکی در سال ۱۹۴۳ مطرح شد. در آن زمان دور از ذهن بود که یک الگوریتم هوش مصنوعی یا سیستم رایانه‌ای بتواند واکنش‌هایی شبیه انسان و یا توانایی پیش‌بینی اتفاقات و تشخیص اشیا را داشته باشد. حتی مطرح‌کردن این موضوعات مخالفان خاص خود را داشته و دارد. به هر حال هوش مصنوعی در سال ۱۹۶۵ به عنوان یک دانش جدید ابداع و بیان شد.

در سال‌های اخیر تحقیقات و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته که باعث شده هوش مصنوعی خود به زیر شاخه‌هایی اصلی تقسیم شود‌:

یادگیری ماشینی

Machine Learning

این شاخه‌ روی مطالعه و ساخت الگوریتم‌هایی با قابلیت یادگیری داده‌ها و اطلاعات تمرکز دارد. از چالش‌های این بخش ایجاد الگوریتم‌ها برای یادگیری و پس از آن پیاده‌سازی این الگوریتم‌ها به شکل کلی‌، روی داده‌ای از پیش ندیده است. یکی از بخش‌ها و زیر‌مجموعه‌های مهم یادگیری ماشینی، Deep Learning یا یادگیری عمیق است. دیپ لرنینگ به دلیل استفاده از لایه‌های مختلف محاسبات ریاضی و دیفرانسیل جهت یادگیری و تحلیل، با این اسم نامگذاری شده است. در ماشین لرنینگ بیشتر ‌روی ایجاد الگوریتم‌ها جهت پیش‌بینی تمرکز می‌شود در حالی که در دیپ لرنینگ ‌روی تحلیل و ارزیابی داده و حتی بازنمایی داده‌های درست و قابل اعتماد هم پیش می‌رود.

 بینایی ماشینی

Machine Vision

الگوریتم‌ها و سیستم‌هایی جهت تحلیل و شناسایی مبتنی بر تصاویر است.

رباتیک

شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که با طراحی و ساخت و استفاده از ربات‌ها و سیستم‌های کامپیوتری، به کنترل و گرفتن فیدبک از حسگر‌ها می‌پردازد و از اطلاعات به‌دست‌آمده از آنها پردازش صورت می‌گیرد. این بخش نیز خود به شاخه‌ای از علم تبدیل شده است. به نحوی که هوش مصنوعی را با علوم دیگر کاملا‌ مرتبط کرده است.

شبکه عصبی مصنوعی

‌Artificial Neural Networks

همانند مغز انسان است و هدف آن شبیه‌سازی شبکه گسترده مغز و تشخیص الگو‌ست. از جمله بینایی ماشین و تشخیص صحبت.

 الگوریتم ژنتیک

Genetic Algorithm

تلفیقی از علم ژنتیک، پزشکی و علوم کامپیوتری و برنامه‌نویسی است که به طور مشخص ‌روی روند انتخاب طبیعی مطالعه و شبیه‌سازی می‌کند.

پردازش زبان طبیعی

Natural Language

Processing

ترکیبی از علوم زبانشناسی و کامپیوتر است که از اوایل دهه ۵۰ میلادی توسط آلن تورینگ، با مقاله‌ای به عنوان هوش و دستگاه محاسباتی، آنچه که امروزه تحت عنوان تست تورینگ موسوم است، شروع شد و تا به امروز پیش رفته است. امروزه این شاخه را تحت‌عنوان دستیار صوتی مانند سیری (Siri) در اپل و یا کورتانا (Cortana) در مایکروسافت می‌شناسیم و گاهی از‌ آنها استفاده می‌کنیم. به طور کلی، هوش مصنوعی به عضوی جدایی‌ناپذیر از زندگی امروز ما تبدیل شده است و به عنوان یکی از نیازهای اصلی شرکت‌ها، خواه نا‌خواه باید به سمت استفاده از این دانش در کسب‌و‌کارهای خود بروند. مانند شرکت اپل که در آخرین تلفن هوشمند خود گلچینی از هوش مصنوعی شامل یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی، یادگیری عمیق و بینایی ماشینی را جهت پیش‌بینی علایق، رفتار، نوشتار و حتی چهره کاربر، استفاده کرده است. آنچه واضح است اینکه، هوش مصنوعی در آینده نزدیک بخش جدایی‌ناپذیر زندگی تک‌تک ما خواهد بود. از سیستم حمل‌و‌نقل شهری گرفته تا مراودات مالی شهروندان، تا زیرساخت‌های شهری همه بر مدار استفاده از هوش مصنوعی خواهد چرخید. باید ببینیم برای چنین آینده‌ای تا چه اندازه برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.