گاما؛ یک مدرسه آنلاین

1

کاربرد اینترنت در بخش آموزش کاربردی انکار‌ناپذیر است و منجر می‌شود که معلمان و دانش‌آموزان خارج از محیط مدرسه نیز با هم در ارتباط باشند. همچنین معلمان از هر نقطه جغرافیایی می‌توانند دانش و مهارت‌های خود را با دیگر معلمان از این طریق به اشتراک بگذارند.

رامین نادری ۳۶ساله مبتکر استارتاپی به نشانی gama.ir  است که در آن در تلاش است که قدمی در امر آموزش بهتر دانش‌آموزان بردارد. رامین متولد شهرستان سمیرم از توابع اصفهان است و فوق لیسانس خود را در رشته برق از دانشگاه تهران گرفته است. او به عنوان هیات علمی پژوهشی مشغول به کار بود ولی کار پژوهشی علی‌رغم اینکه کار متنوعی بود، او را ارضا نمی‌کرد. او در زمینه آموزش دغدغه داشت و دوست داشت کاری در این زمینه انجام دهد. تا اینکه در سال ۹۳ تصمیم می‌گیرد ایده خود را عملی کند و استارتاپ گاما را راه‌اندازی می‌کند.

  •   در گاما چه خدمات آموزشی ارائه می‌دهید؟

گاما به طور کلی یک بستر محتوا‌محور است که این محتوا توسط کاربران تولید می‌شود. محتوایی که در گاما به مخاطبان ارائه می‌شود، انواع مختلفی دارد. نوع اول آن مربوط به نمونه سوالات است که در این بخش نمونه سوالاتی که توسط معلمان در مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان طرح شده است، در آن بارگذاری می‌شود. نوع دیگر محتوا از نوع فیلم و پاورپوینت است که بیشتر جنبه آموزشی دارد. در واقع گاما را می‌توان یک رسانه کمک آموزشی و ارزشیابی برای مقاطع مختلف تحصیلی تعریف کرد. 

  •  محتوای آموزشی بیشتر در مورد چه مباحثی است؟

محتوای آموزشی براساس مباحث درسی تحصیلی است که آن نیز توسط معلمان طراحی و بارگذاری می‌شود. بخش نمونه سوالات در گاما بسیار کامل‌تر از بخش محتوای آموزشی است و دلیل آن نیز این است که معلمان در این بخش بیشتر محتوا تولید کرده‌اند و اکثرا تولید محتوا در قالب پاورپوینت و فیلم آموزشی برایشان دشوار است و در این زمینه مهارت ندارند. ما در این بخش تلاش کرده‌ایم خودمان نیز محتوا تولید کنیم تا این کمبودها جبران شود.

  •   شما گفتید که گاما یک رسانه آموزشی و ارزشیابی است، در بخش ارزشیابی چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

بخش ارزشیابی از طریق آزمون آنلاین انجام می‌شود به این صورت که از همه درس‌ها و از همه مقاطع در گاما ما آزمون طراحی کرده‌ایم که دانش‌آموزان می‌توانند از منزل به صورت آنلاین در آزمون‌ها شرکت کنند و کارنامه آزمون پس از تصحیح برای کاربر صادر می‌شود. این کارنامه‌ها در پروفایل افراد ثبت می‌شود و می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

  •   آزمون‌های آنلاین را خودتان طراحی می‌کنید؟

ما از منابعی که معلمان در اختیارمان می‌گذارند، استفاده می‌کنیم ولی با توجه به اینکه طراحی آزمون آنلاین نیازمند رعایت استانداردهایی است، خودمان آزمون‌ها را طراحی می‌کنیم. 

  •   فرآیند استفاده از خدمات گاما توسط کاربران چگونه است؟

در گاما چهار سطح کاربری تعریف شده است؛ سطح کاربری دانش‌آموزی، سطح کاربری معلمان، سطح کاربری داوران و سطح کاربری مدیران مدرسه‌ که هر کدام پنل مخصوص خود را دارند. تولید محتوا فقط توسط معلمان قابل بارگذاری است و بقیه کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. داوران از بین معلمان فعال در سیستم که کارشان با استانداردهای ما هماهنگ بود، انتخاب شده‌اند که ‌وظیفه ارزیابی اطلاعاتی را که توسط سایر معلمان بارگذاری می‌شود بر‌عهده دارند. مدیران مدرسه نیز می‌توانند اطلاعات مدرسه خود را مدیریت کنند. در گاما در پروفایل هر کاربر مشخص است که از کدام مدرسه ثبت‌نام کرده است. در سایت لیست مدارس و در پروفایل هر مدرسه دانش‌آموزان و معلمان عضو مشخص هستند.

  •   در حال حاضر چه تعداد معلم و ارزیاب با شما همکاری می‌کنند و چه تعداد دانش‌آموز از محتوا استفاده کرده‌اند؟

به طور کلی ۲۴ هزار معلم عضو داریم ولی حدود ۱۰۰۰ نفر هستند که تولید محتوا انجام می‌دهند و باقی معلمان بیشتر استفاده‌کننده محتوا هستند. حدود ۲۰ نفر ارزیاب داریم. در مقطع دبستان هر پایه یک ارزیاب دارد ولی در دبیرستان برای هر درس یک ارزیاب مشخص کرده‌ایم. تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده در سیستم نیز حدود ۱۱۰ هزار نفر است.

  •   با چه سرمایه‌ای کار را شروع کردید؟

ما کار را با سرمایه کمی شروع کردیم و کار را به صورت پلکانی پیش بردیم. سرمایه اولیه‌ای که کار را با آن شروع کردیم، حدود ۲۰ میلیون تومان است.

  •   شیوه درآمدزایی شما در گاما چگونه است؟

تقریبا نیمی از محتوایی که در گاما تولید می‌شود، به صورت رایگان در دسترس است و برای نیم دیگر به ازای هر محتوا قیمتی تعیین شده است. قیمت هر محتوا را داوران و ارزیابان تعیین می‌کنند. کاربران برای استفاده از محتوا باید حساب کاربری خود را شارژ کنند تا با اعتباری که دریافت می‌کنند، بتوانند از محتوا استفاده کنند. وقتی کاربری محتوایی را دانلود می‌کند، معادل مبلغ محتوا از حسابش کسر می‌شود. مبالغی که کاربر می‌تواند حساب خود را شارژ کند، معادل ۱۰ هزار، ۲۰ هزار، ۵۰ هزار و ۱۰۰ هزار تومان است.

  •   از وقتی که کار را شروع کرده‌اید، توانسته‌اید به قدری درآمدزا باشید که هزینه‌های خود را پوشش دهید؟

مدل کسب‌و‌کار به‌گونه‌ای بود که توانستیم از همان ماه‌های اول درآمدزا باشیم و در سال اول به نقطه سر‌به‌سر رسیدیم. معلمان در درآمد سهیم هستند و خودشان مبلغ کار ما بودند. 

  •   مهم‌ترین چالشتان چه چیزی بود که اگر آن چالش را نداشتید با سرعت بیشتری کار را پیش می‌بردید؟

مهم‌ترین مشکلی که داریم حق کپی‌رایت در ایران است. بر همین اساس اگر شبکه‌های اجتماعی برای دیگر استارتاپ‌ها یک مزیت به حساب می‌آید، برای ما یک آسیب هستند‌ و محتوایی که بابت آن زحمت کشیده شده است در کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شود. به نظر من، این چالش برای تمامی استارتاپ‌هایی که در حوزه محتوا کار می‌کنند، وجود دارد. 

  •   با توجه به تهدیدی که شبکه‌های اجتماعی برای کار شما دارند، آینده این کار را چطور می‌بینید؟

هر شرکت و مجموعه‌ای آسیب‌های کار خود را شناسایی می‌کند و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. ما هم برای مقابله با تلگرام عزم جدی داریم که در سال آینده یک شبکه اجتماعی اختصاصی برای دانش‌آموزان راه بیندازیم. اگر بتوانیم این شبکه اجتماعی را راه‌بیندازیم، پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم با کانال‌های تلگرامی که الان رقیب ما هستند، مقابله کنیم و فکر می‌کنیم با توجه به اینکه این شبکه اجتماعی اختصاصی دانش‌آموزان است، از آن بیشتر از تلگرام استقبال شود.

۱ دیدگاه
  1. irantahsil می‌گوید

    ایران تحصیل تخصصی ترین وب سایت علمی کشور در زمینه مشاوره تحصیلی , کنکور , انتخاب رشته , ثبت نام مدارس و دانشگاه ها ایجاد گشته تا بتواند با بهره گیری از برترین مشاوران و اساتید علمی کشور پاسخگوی سوالات شما مردم عزیز باشد امید است با عنایت حق تعالی و تلاش مجموعه این مهم به نحو احسن انجام گیرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.