کیک دلخواهتان را با کیک‌ساز بسازید

0

این روزها ترافیک شهرهای بزرگ و گرفتاری‌هایی که برای افراد وجود دارد، شاید یک وجه مثبت داشته باشد و آن اینکه خدماتی که در گذشته به صورت سنتی ارائه می‌شدند و در حال حاضر به صورت آنلاین عرضه می‌شوند، می‌توانند به دلیل ‌صرفه‌جویی در وقت و انرژی افراد از طرف مخاطبان زودتر پذیرفته شوند. استارتاپ کیک‌ساز به نشانی cakesaz.com‌ با همین هدف کار خود را شروع کرده ‌و امیدوار است بتواند جایگاه خود را هر‌چه زودتر در جامعه پیدا کند. مصطفی بهرامی ۳۴ ساله به همراه پیمان محمدپور بنیانگذاران این استارتاپ هستند. مصطفی متولد تهران و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع گرایش مهندسی مالی از دانشگاه امیرکبیر است. او قبل از راه‌اندازی این استارتاپ رئیس گروه سیستم‌های اطلاعاتی در گروه بهمن بوده‌ و طراحی، تعبیه، پیاده‌سازی و ارائه خدمات زیر‌ساخت سیستم‌های اطلاعاتی را بر‌عهده داشته است. تقریبا از اواخر سال گذشته ‌کار کارمندی را رها می‌کند و تصمیم می‌گیرد که بیزینس خود را راه بیندازد. 

 اینکه از محیط کارمندی جدا شوید و کسب‌وکاری برای خودتان راه بیندازید، برایتان چه چالش‌هایی را ایجاد می‌کرد؟

در ابتدای کار همه اطرافیان من را سرزنش می‌کردند و از این کار نهی می‌کردند و خودم هم در ابتدا فکر می‌کردم که کار اشتباهی کرده‌ام. به نظرم مسیر راه‌اندازی استارتاپ مسیر پر‌چالشی است ولی در ادامه راه با استمراری که در کار داشتم و اعتقادی که به کار داشتم، توانستم مسیر را ادامه بدهم و تا اینجا جلو بیایم.

‌کمی بیشتر از کیک‌ساز برایمان بگویید. در حال حاضر دقیقا در کیک‌ساز چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

ما کار را از سال گذشته شروع کردیم ولی از ابتدای امسال به صورت جدیدی‌تر کار را دنبال می‌کنیم و با تامین‌کنندگان بیشتری مذاکره کرده‌ایم. تمرکز اصلی کیک‌ساز کمک‌کردن به مشتری در انتخاب کیک‌های خاص، متفاوت و سفارشی است. در قنادی‌ها معمولا ابزارهای سفارش‌دهی کیک‌های خاص کامل نیست. ما سعی کرده‌ایم در کیک‌ساز محیطی را فراهم کنیم تا مشتریان بتوانند با ابزارهایی که در محیط وب در اختیارشان قرار می‌دهیم، کیک مورد علاقه خود را سفارش دهند. علاوه بر این، در میان کیک‌هایی که در کیک‌ساز ارائه می‌دهیم، سعی کردیم محصولاتی را انتخاب کنیم که چه از لحاظ ظاهر و چه از لحاظ طعم و مزه متفاوت باشند و با تامین‌کنندگانی کار می‌کنیم که علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، در محصولات خود نوآوری به خرج داده باشند یا سفارش‌هایی که ما به آنها می‌دهیم را بتوانند به خوبی اجرا کنند.

 تامین‌کنندگان چطور می‌توانند با کیک‌ساز همکاری داشته باشند؟

ما بستری را فراهم کرده‌ایم که شیرینی‌فروشی‌ها بتوانند برای خودشان در کیک‌ساز یک پنل اختصاصی ایجاد کنند و محصولات خود را در آن عرضه کنند. علاوه بر این، ما کیک‌های سفارشی را که در سایت ثبت می‌شود نیز به آنها سفارش می‌دهیم. در حال حاضر ۵ تامین‌کننده با ما کار می‌کنند. 

 منظورتان از کیک سفارشی چیست، یعنی مشتری خودش شکل و ساختار کیک را انتخاب می‌کند؟

بله ما سه نوع حالت سفارش کیک تصویری، سفارشی و آذین را داریم. در کیک تصویری، کاربر تصویری را که می‌خواهد ‌روی کیک چاپ شود، روی سایت آپلود می‌کند. در کیک سفارشی که معمولا کیک‌های خامه‌ای هستند، مشتری مشخصات ظاهری کیک، قالب کیک و موادی را که قرار است لابه‌لای کیک استفاده شود، مشخص می‌کند و سفارش خود را ثبت می‌کند. در کیک آذین نیز مشتری عکس کیکی را که مد‌نظر دارد، آپلود می‌کند و ما کیک را براساس عکس تولید می‌کنیم. کیک‌های آذین معمولا کیک‌های فوندانت هستند. هزینه کیک‌ها نیز به صورت آنلاین پرداخت می‌شود. به طور متوسط حداقل دو روز زودتر باید سفارش کیک‌های سفارشی ثبت شود. 

 فرآیند تولید کیک در کیک‌ساز چگونه است؟

ثبت سفارش در کیک‌ساز به دو صورت انجام می‌شود؛ یکی اینکه مشتری از میان کیک‌هایی که تامین‌کننده برای فروش در کیک‌ساز قرار داده است یک مورد را انتخاب می‌کند یا اینکه خودش به سلیقه خود کیکی را طراحی می‌کند. در حالت دوم ما به نزدیک‌ترین تامین‌کننده به مکان مشتری سفارش کیک درخواستی مشتری را می‌دهیم تا برای مشتری کیک را تولید کنند و سپس کیک را به دست مشتری می‌رسانیم. 

 در حال حاضر تامین‌کنندگان شما فقط شیرینی‌فروشی‌ها هستند؟ با تامین‌کنندگان خانگی کار نمی‌کنید؟

ای‌نماد ما را ملزم می‌کند که حتما با تامین‌کنندگانی کار کنیم که دارای مجوز هستند. در حالی که دولت مصوب کرده که کسب‌و‌کارهای خانگی می‌توانند مجوز بگیرند ولی بسیاری از تامین‌کنندگان خانگی که با آنها مذاکره کرده‌ایم، در گرفتن مجوز مشکل داشتند. در حال حاضر کیک‌خونه یکی از تامین‌کنندگان خانگی ماست که موفق شده ‌مجوز بگیرد ولی اکثر تامین‌کنندگان خانگی نتوانسته‌اند مجوز بگیرند. ولی ما قصد داریم در آینده بیشتر با تامین‌کنندگان خانگی کار کنیم. 

 از زمانی که کار را شروع کردید، چه تعداد کاربر از خدمات‌تان استفاده کرده‌اند و به طور متوسط در ماه چند سفارش دارید؟

حدودا ۱۰۰ سفارش به صورت ماهانه در سایت ثبت می‌شود و تقریبا ۷ تا ۹ هزار نفر هم روزانه از سایت بازدید می‌کنند.

 شیوه درآمدزایی شما چگونه است؟

ما به‌ازای هر ثبت سفارش کارمزد دریافت می‌کنیم‌ که این کارمزد بسته به هر تامین‌کننده متفاوت است و به طور متوسط ۱۵ درصد است. 

 از وقتی که کار را شروع کرده‌اید، توانسته‌اید هزینه‌ها را پوشش دهید و به نقطه سر به سر برسید؟

نه، تا‌کنون نتوانسته‌ایم به نقطه سر به سر برسیم و فکر می‌کنم هزینه‌های سر‌بار ثابت ما تاکنون زیاد بوده است و فکر می‌کنم اگر بتوانیم فروش را افزایش دهیم تا انتهای سال به این مرحله برسیم. 

 از آنجایی که اکثر مردم از قنادی‌های محلی شیرینی خود را تهیه می‌کنند و این عادت خرید کیک به صورت آنلاین باید در افراد ایجاد شود، چه ارزیابی از بازار دارید، آیا به نظرتان این بازار کشش لازم را دارد؟

به صورت کلی بازار خدمات آنلاین بازار جدیدی است و من فکر می‌کنم در آینده رونق بیشتری بگیرد. بسیاری از مشتری‌ها قبل از اینکه سفارش خود را ثبت کنند تماس می‌گیرند تا مطمئن شوند ما کار می‌کنیم و نشان می‌دهد مردم هنوز به خدمات آنلاین اعتماد لازم را ندارند، ولی از طرفی وقتی با شیرینی‌فروشی‌ها صحبت می‌کنیم، به ما می‌گویند دغدغه بسیاری از مشتریان ترافیک و نبود جای پارک مناسب است. به علاوه در مواقعی که کیک برای مراسم‌های مختلف سفارش داده می‌شود، مشتری تمایل دارد کارهای مربوط به حمل‌و‌نقل کیک را فرد دیگری انجام دهد تا باری از دوشش برداشته شود.  بر همین اساس ارزیابی می‌کنیم این بازار می‌تواند کشش مناسبی داشته باشد و برای مشتری ارزش افزوده ایجاد می‌کند. همچنین کسری از مشتریان ما در خارج از کشور یا در شهرستان هستند و می‌خواهند برای یک نفر دیگر سفارش دهند. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.