کسب‌وکاری برای زندگی شادتر

0
  •  بهتر است از اینجا شروع کنیم که «کیک خونه» چیست و چه کاری را دنبال می‌کند و ایده اصلی آن از کجا آمد؟

ملک‌حسینی: آشنایی من با ژیلا طوفان که دوست قدیمی و البته سرآشپز قدر ماست از یک سو و طعم خوش کیک‌هایش و علاقه قدیمی خودم به آشپزی، همه و همه این زمینه را فراهم کرد که به فکر تأسیس یک مکان بزرگ‌تر و اختصاصی برای عرضه و بسته‌بندی کیک‌ها بیفتیم. موردی که شاید ایده ما را از دیگر نمونه‌های مشابه بازار متمایز می‌کند، طعم متفاوت محصول ماست که در این راه تلاش کرده‌ایم هرچه بیشتر به شعارمان «کیک خونه، طعم خوش خونگی» نزدیک‌تر باشد. مثلا در کیک ما جوش‌شیرین وجود ندارد که این مورد، هم به هرچه طبیعی‌تر بودن مزه کیک کمک می‌کند و مهم‌تر اینکه، آن را برای بیمارانی که مشکل زخم معده دارند، دلچسب‌تر و قابل هضم می‌کند. تفاوت‌های دیگری هم در کارمان  پیش گرفته‌ایم مثل نحوه بسته‌بندی و عرضه محصولات به شکلی متفاوت‌تر از نمونه‌های موجود و در قالب‌های متفاوت برای هرگونه مراسمی که مشتری بخواهد. نکته جالب در کار ما این است که ما در حال حاضر کیکِ خونه را برای یک‌سری مکان‌های خاص مانند اداره‌ها، سازمان‌ها و مراسم‌ها و کنفرانس‌ها ارسال می‌کنیم. این کار در صورت رضایت آن‌ها باعث می‌شود ما به دیگر شرکت‌ها و ارگان‌هایی که با مشتریان ما کار می‌کنند، توصیه ‌شویم و در این صورت کار ما گسترش می‌یابد. بنابراین ما فکر بازار هدف‌مان را هم کاملا کرده‌ایم؛ کارمان را از شهریورماه ۹۴ شروع کرده‌ایم و خدا را شکر توانسته‌ایم با استقبال خوب شرکت‌ها، ارگان‌ها و مراکز معتبر و شاخص ایران روبه‌رو شویم.

  •  کدام شرکت‌ها و ارگان‌ها تاکنون طرف قرارداد «کیک خونه» بوده‌اند؟

نظمی: تمامی فعالیت‌های بازاریابی، تبلیغاتی و حتی وب‌سایت‌مان «homescake.ir» را اگر مشاهده کنید، درخور مشتریان سازمانی طراحی شده است. مرکز همایش رایزن، بانک آینده، بانک ثامن، شرکت سامسونگ C&T و همچنین استارتاپ‌هایی مثل علی‌بابا و اسنپ نیز تا به حال طرف قرارداد ما بوده‌اند.

  •  با چه سیستمی پیش رفته‌اید و چطور توانستید این روند را داشته باشید و در عرض یک سال این‌قدر پیشرفت کنید؟

نظمی: کل سیستم بازاریابی ما به‌صورت آفلاین و یا برقراری ارتباط و مذاکره با شرکت‌ها و مراکز مختلف بوده است. ما حساسیت و اهمیت زیادی برای مشتری و نحوه ارائه کارمان قائلیم و مرحله به مرحله کار، از مذاکره و بازاریابی گرفته تا تبلیغات و کیفیت محصول و بسته‌بندی و نحوه ارائه کار ساعت‌ها وقت می‌گذاریم و تلاش می‌کنیم و مهم‌تر از آن، همه افراد تیم ما با میل و علاقه قلبی کار می‌کنند. از طرفی همگی باهم قبل از اینکه همکار باشیم، دوست هستیم. علاوه بر این، نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که وقتی مشتریان شما از کار شما و نحوه ارائه آن رضایت کافی و لازم را داشته باشند، شما را به بقیه هم توصیه می‌کنند که این موضوع زمینه لازم را برای گسترش فعالیت‌های ما فراهم می‌کند.

  •  نکته جالبی که درباره «کیک خونه» وجود دارد، همان‌طور که در صحبت‌ها اشاره شد، این است که استارتاپ نیست. اما چطور می‌تواند این کار را پیش ببرد و با این شیوه کاری که دارد آن را گسترش دهد؟

نظمی: بله، دقیقا و اگر در اصل طبق استانداردهای علمی و مراحل کاری یک استارتاپ بررسی کنید، پی می‌برید که در اصل نمی‌شود در کنار نام «کیک خونه»، نام استارتاپ را آورد اما شباهت زیادی بین کار ما و یک استارتاپ حرفه‌ای وجود دارد و آن، این است که ما از مدل کسب‌وکار استارتاپی و همین‌طور شیوه‌هایی مثل شروع از چیزهای کوچک و رفتن به سوی بزرگ شدن استفاده کرده‌ایم که نقاط اشتراک ما با یک پروژه استارتاپی است. درواقع یک کسب‌وکار کوچک هستیم براساس مدل‌های استارتاپی که با یک سرمایه کم و ریسک‌پذیری شروع به کار کرده است.

  •  از تیم‌تان بیشتر بگویید. چه تخصص‌ها و سمت‌هایی «کیک خونه» را شکل داده‌اند؟

ملک‌حسینی: ژیلا طوفان سرآشپز و مدیر اجرایی ماست. یاشار نظمی، همسر بنده، روابط عمومی و بازاریاب‌مان و من، امینه ملک‌حسینی،  بنیان‌گذار کیک خونه هستم. ما کوفاندر‌های کیک خونه هستیم که به همراه سه همکار پاره‌وقت دیگر که کمک سرآشپزند و البته مشاورینی  هم داریم که به ارتقای کیک خونه و عملکرد آن کمک می‌کنند.

  •  در حال حاضر چه خدمات دیگری را ارائه می دهید؟

نظمی: خدمات ما شامل دو بخش است: کیک‌های خانگی در بسته‌بندی‌های مختلف و نوشیدنی‌های ایرانی مثل عرقیجات و شربت‌هایی مثل به‌لیمو، خاکشیر و… .

  •  سرمایه اولیه شما چقدر بوده است؟

ملک‌حسینی: ما با رقم ۷۰ میلیون تومان کیک خونه را تأسیس کردیم.

  •  از مشکلات و چالش‌های کیک خونه بیشتر بگویید. کیک خونه در حال حاضر با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟

نظمی: مهم‌ترین مشکلی که ما در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم، event base  بودن کار ماست. اینکه تنها مجبوریم بر سر هر رویداد، محصول خود را ارائه دهیم. این کار باعث می‌شود که درآمد ثابت نداشته باشیم. معضل دوم ما مربوط به دلیوری است. هزینه دلیوری برای سفارشاتی که کم هستند، به‌نوعی زیاد می‌شود و همین مشتری را متقاعد می‌کند که وقتی هزینه دلیوری به‌اندازه خود محصول می‌شود، اصلا سفارش ندهد و ما بارها شاهد این صحنه بوده‌ایم. معضل سوم بر‌می‌گردد به مسئله بازاریابی و فروش B2B ما، بدین جهت که تعامل با سازمان‌ها و مراکز بر اساس نیاز و سفارش مشتری، مقداری دشواری دارد؛ چون برای اغلب آن‌ها پول مهم‌تر از کیفیت است.

  •  تا به حال چه برنامه‌ها و یا تدبیرهایی برای کیک خونه اندیشیده‌اید؟

نظمی: اعتبار کارمان را براساس رزومه مکان‌هایی که قرارداد می‌بندیم، می‌سازیم و امیدواریم که بتوانیم با مکان‌های هرچه بیشتر و معتبرتر این کار را انجام دهیم تا بتوانیم با این کار طعم خوش یک محصول خانگی را به فضاهای سرد سازمانی هدیه دهیم.

ملک‌حسینی: پیوستن به بازار B2C در کنار دیگر اهدافمان یکی از اهداف آتی ما است؛ با پیوستن به این حوزه، به‌سراغ سوپرمارکت‌ها و… می‌رویم. تمرکز بیشتر بر بازار مهدکودک‌ها و مدارس و  Co-branding با استارتاپ‌هایی که بازار هدف مشترکی با ما دارند هم هدف دیگرمان است. در ادامه Co-branding این برنامه با تکمیل کردن سبد کالایی‌مان و توسعه بازار همراه است. درکنار همه این مسائل، تخصصی کردن، حرفه‌ای کردن و منظم کردن کار و جبهه کاری هم برای‌مان خیلی اهمیت دارد.

  •  چه توصیه‌هایی برای آن دسته از جوانانی که در اندیشه راه‌اندازی یک کسب‌وکار نو هستند، دارید؟

ملک‌حسینی: همیشه نباید فکر کنیم که همه فاندرهای تیم ما باید جوان باشند، بلکه این مهم است که بتوانیم از افرادی استفاده کنیم که بتوانند در زمینه تخصصی خود، خوب کار کنند و چه‌بسا بتوانند همه افراد را پوشش دهند. همراهی اعضای تیم خیلی کار مهم و حساسی است. ما در کیک خونه رئیس نداریم و همه تلاش می‌کنیم با اخلاق و کیفیت لازم کارها را پیش ببریم. این موضوع خیلی مهم است که حتما کاری که دوست دارید را انجام دهید. نترسید، ریسک کنید و از انجام کارها و وظایف‌تان خوشحال باشید. اصلا ما در کیک خونه این را اصل کار خود قرار داده‌ایم: ارتقای کیفی و کمی و کسب درآمد بیشتر و تجربه در کار مورد علاقه که همه این‌ها زندگی شاد‌تری را برای ما فراهم می‌کند؛ اصلا ما برای زندگی شادترمان کیک خونه را تأسیس کردیم!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.