کتابخانه‌ای دیجیتال از صدای عروق پا!

0

دستگاه‌های کوچک و دستی می‌توانند قسمت‌های تحتانی بدن بیمار را اسکن کرده و به جریان خون گوش دهند. سپس با استفاده از این داده‌ها نشانه‌های اولیه و حیاتی مشکلات را که ممکن است منجر به سکته یا حمله قلبی شوند، ارائه دهند. اما بی‌تجربگی یا عدم آموزش گاهی اوقات باعث می‌شود که پزشک به درستی این داده‌ها را تفسیر نکرده و علائم هشدار را نادیده بگیرند. دانشگاه هادرزفیلد قصد دارد یک کتابخانه دیجیتال از صدای عروق پا را که در طول سونوگرافی داپلر ثبت می‌شوند، ایجاد کند. این امر به تقویت و بازنشانی دانش به دست آمده توسط پزشکان بالینی در طول آموزش کمک می‌کند. یکی از پزشکان به نام آندرو شارپ این را یک روش غیر تهاجمی، سریع و نسبتاً ارزان برای ارزیابی بیماری عروق اندامی که پیش‌زمینه بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته است، می‌داند.

اما عدم دقت، اطمینان یا اعتماد از سوی کاربر می‌تواند به اشتباه به بیمار اطمینان دهد که هیچ علائم بیماری وجود ندارد، در نتیجه بیمار درمان لازم برای نجات جان خود را از دست خواهد داد.

یک پزشک به سه صدای اصلی به نام فاز سه، فاز دو و فاز یک گوش می‌دهد. در عروق سالم، جریان خون به سمت جلو و عقب شنیده می‌شود. با کاهش شریان به دلیل افزایش سن، جریان به سمت جلو وجود دارد و جریان به سمت عقب ملایم‌تر است. اما اگر فقط جریان به یک سمت شنیده شود، احتمال وجود مشکلات قلبی عروقی وجود خواهد داشت. برای تشخیص دقیق و درست صداها، فرد به تجربه و تمرین نیاز دارد. تامین‌کنندگان دستگاه‌های سونوگرافی داپلر نمونه‌های صوتی ارائه می‌دهند، اما مسئولان می‌خواهند صدای اسکن پای زیادی را جمع‌آوری کنند و ‌برای این کار دکتر شارپ را در نظر گرفته‌اند. دکتر شارپ پس از جمع‌آوری صداها، بهترین و مناسب‌ترین صدا را  انتخاب خواهد کرد و با متخصصان درباره نحوه تفسیر آن گفت‌وگو می‌کند. تاریخچه موضوعی هر صدا بخشی از این کتابخانه دیجیتال را تشکیل خواهد داد که از طریق وب قابل دسترسی است. به علاوه برنامه‌ریزی شده است تا یک اپلیکیشن تلفن هوشمند نیز در این زمینه ساخته شود.

دکتر شارپ با اشاره به این موضوع که این کتابخانه ابزاری برای کسب توانایی اولیه نیست، به پزشکان توصیه می‌کند درباره صداها تجربه کسب کنند و از این کتابخانه تنها به عنوان مجرایی برای دسترسی به صداها استفاده کنند. این کتابخانه می‌تواند اعتماد به نفس کلی آنها را افزایش دهد. به علاوه یک ابزار خودآموز برای پزشک باتجربه به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.