کاکتوس‌داری در ملارد!

کسب‌وکار تک‌محصولی وحید شهبازی

0

استارتاپ مستر کاکتوس توسط وحید شهبازی ۲۵ ساله ساکن شهرستان ملارد که در رشته کامپیوتر گرایش نرم‌افزار در دانشگاه غیرانتفاعی قزوین تحصیل کرده، راه‌اندازی شده است.

استارتاپ مستر کاکتوس توسط وحید شهبازی ۲۵ ساله ساکن شهرستان ملارد که در رشته کامپیوتر گرایش نرم‌افزار در دانشگاه غیرانتفاعی قزوین تحصیل کرده، راه‌اندازی شده است.

او تا پیش از این استارتاپ دیگری نیز در حوزه فروش ویدئوهای اینترنتی داشته که به دلیل مشکلات بودجه‌بندی و زمان‌بندی با شکست مواجه شده است:

‌من قبلا ایده فروش اینترنتی گل‌و‌گیاه را در سر داشتم ولی موقعیت پیگیری این ایده فراهم نشده بود. بعد از اینکه استارتاپ قبلی با شکست مواجه شد، با دوستانم تصمیم گرفتیم ‌روی ایده فروش اینترنتی گل و گیاه جدی‌تر فکر کنیم.

بر همین اساس به تحقیق و بررسی در بازار پرداختیم و متوجه شدیم خلأ وجود فروشگاه اینترنتی گل و گیاه احساس می‌شود‌ و فروشگاه‌هایی هم که به صورت آنلاین کار می‌کردند، بازار بزرگی نداشتند و به صورت حرفه‌ای کار نمی‌کردند.

از طرفی در شهرستان ملارد گل و گیاه زیادی تولید می‌شد و من به واسطه اینکه ساکن آنجا بودم، به این بازار دسترسی خوبی داشتم. بر همین اساس تصمیم گرفتیم فروشگاه اینترنتی گل و گیاه راه بیندازیم و کار را با فروش گیاه کاکتوس آغاز کردیم.

  •  از چه زمانی کار خود را آغاز کردید و در کاکتوس چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

از آبان سال ۹۶ کار را شروع کردیم و حدود ۸ ماه است که خدمات ارائه می‌دهیم. در حال حاضر به فروش اینترنتی کاکتوس می‌پردازیم ولی در آینده نزدیک قصد داریم تمام محصولاتی که مرتبط با گل و گیاه هستند، اعم از سبد گل، گل‌های مناسبتی، لوازم باغبانی و غیره را در کاکتوس ارائه دهیم. 

  •  چرا فروش گیاه کاکتوس را برای شروع فعالیت خود انتخاب کردید؟

این گیاه بازار هدف خیلی خوبی داشت چون سایر گیاهان در گلفروشی‌های دیگر در دسترس بودند ولی دسترسی به انواع کاکتوس برای مشتریان کار سختی بود‌ و اکثرا روش نگهداری آن را نمی‌دانند. 

  •  با تامین‌کنندگان مختلفی برای تامین کاکتوس در ارتباطید یا خودتان تولید‌کننده هستید؟

در شهر ملارد ۱۸ گلخانه وجود دارد که به صورت مستقیم کاکتوس را در بازار عرضه می‌کنند. برای شروع کار با همکاری تامین‌کنندگان کار را آغاز کردیم و بخش فروش اینترنتی این گلخانه‌ها را پوشش می‌دهیم، ولی یک گلخانه تاسیس کرده‌ایم و کمبود محصولات را از گلخانه‌های دیگر تامین می‌کنیم.

با توجه به اینکه اکثر گلخانه‌هایی که کاکتوس تولید می‌کنند هنوز نتوانسته‌اند جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند و اکثر کاکتوس‌هایی که می‌فروشند وارداتی است، برای ما بازار خوبی فراهم شده است

  •  چند نوع کاکتوس می‌فروشید؟ و چه کاربری‌ای دارند؟

کاکتوس گیاهی است که در جهان بسیار تنوع دارد و حدود ۳۰ هزار نوع کاکتوس شناسایی شده ‌که حدود ۳۰۰۰ نوع آن در شهرستان ملارد به صورت بومی پرورش داده می‌شود‌ و در حال حاضر حدود ۱۵۰ نوع کاکتوس در سایت ثبت شده ‌و به‌تدریج به تعداد آن اضافه می‌شود.

اکثر کاکتوس‌هایی که می‌فروشیم برای استفاده در آپارتمان عرضه می‌شود، ولی چند نوع کاکتوس تزیینی در ابعاد بزرگ نیز عرضه می‌کنیم که معمولا شرکت‌ها به صورت کلکسیونی از ما خرید می‌کنند که این کاکتوس‌ها هم ابعاد بزرگ‌تری دارند و هم گران‌تر هستند.

کاکتوس‌ها از ابعاد ۱۰ سانت شروع می‌شود و ابعاد آن تا ۳ متر نیز می‌رسد که در حال حاضر ما همه نوع آن را می‌فروشیم. قیمت‌ها نیز از ۳۰۰۰ تومان تا ۲۰میلیون تومان متغیر است.

  •  کاربران چطور می‌توانند از خدمات شما استفاده کنند؟

کاربران در سایت می‌توانند محصولات مختلف را مشاهده کنند و سفارش دهند، ولی معمولا کاربران محصولات را در سایت می‌بینند و بعد با ما برای سفارش تماس می‌گیرند. بعد از سفارش محصول را درب منزل  مشتری ارسال می‌کنیم.

  •  تا‌کنون چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟

ما روزانه حدود ۴ تماس داشتیم ولی در ۲ ماه اخیر علاوه بر افزایش تماس‌های تلفنی، خرید اینترنتی نیز افزایش پیدا کرده است. فکر می‌کنم علت آن جلب اعتماد مردم به استفاده از خدمات است.

  •  در چه مرحله‌ای قرار دارید؟ نقطه سر‌به‌سر را رد کرده‌اید؟

تقریبا در دو سه ماه اول به نقطه سر‌به‌سر رسیدیم، چون وارد فاز تولید نشده بودیم، ولی در حال حاضر چون به فکر تاسیس گلخانه جدید هستیم که نزدیک شهرهای تهران و کرج باشد، هزینه‌هایمان افزایش یافته ‌و فکر جذب سرمایه هستیم که بتوانیم کار را گسترش دهیم.

  •  تا‌کنون بازار را چطور ارزیابی کردید؟  

با توجه به اینکه اکثر گلخانه‌هایی که کاکتوس تولید می‌کنند هنوز نتوانسته‌اند جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند و اکثر کاکتوس‌هایی که می‌فروشند وارداتی است، برای ما که به صورت اینترنتی به فروش کاکتوس می‌پردازیم، بازار خوبی فراهم شده است. 

  •  تا‌کنون چند رقیب در بازار شناسایی کرده‌اید؟

همانطور که گفتم تعداد زیادی سایت فروش اینترنتی گل و گیاه وجود دارد ولی اکثرا در کار خود سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و بازار کوچکی دارند و از این نظر ما جایگاه مناسبی داریم.

همچنین مزیت رقابتی ما نسبت به رقبا این است که در کار خود تبلیغ می‌کنیم و در کنار فروش محصولات با‌کیفیت، اطلاعات کافی در مورد نگهداری نیز در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم.

  •  ارزش بازار گل و گیاه را چقدر ارزیابی می‌کنید‌؟

فعلا در حال شناسایی بازار هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا یک سال آینده بتوانیم به شرایط مطلوبی در فروش برسیم.

  •  با توجه به اینکه خدمتی ارائه می‌دهید قبلا به صورت سنتی مردم دریافت می‌کردند، چطور این چالش را برطرف کردید و در زمینه فرهنگ‌سازی چه‌کار کرده‌اید؟

همچنان با این مشکل روبه‌رو هستیم و هنوز خرید اینترنتی برای مردم جدید است و مشتریان دوست دارند محصولات را از نزدیک ببینند و با روش نگهداری هر کدام از گیاهان آشنا شوند.

بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم روش‌های نگهداری انواع کاکتوس را داخل سایت قرار دهیم تا مشتریان به اطلاعات مورد نیاز خود بعد از خرید گیاه دسترسی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.