کاهو؛خرید با آگاهی و اطمینان بیشتر

0

این روزها تنوع محصولات غذایی بسیار زیاد شده است. این تنوع از طرفی قدرت انتخاب را برای مشتریان بالا می‌برد ولی از طرف دیگر انتخاب‌کردن را سخت می‌کند و مشتریان پیوسته در گیر‌و‌دار این هستند که تشخیص بدهند کدام محصول غذایی از دیگری بهتر است و کدام‌یک برای آنها مناسب‌تر است. تیم پر‌انرژی کاهو به سرپرستی محمد اکبری برای پاسخگویی به این نیاز مشتریان سایت cahoo.ir  را راه‌اندازی کرده‌اند. محمد اکبری ۲۴ سال دارد، متولد همدان است و لیسانس خود را در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه قزوین در سال ۹۴ گرفته است.

  •  انتخاب بین محصولات غذایی سخت است و این مشکل تقریبا همه‌گیر است، آیا شما خودتان هم با این مشکل روبه‌رو بودید که به ایده کاهو رسیدید؟

بله، هر وقت به فروشگاه می‌رفتیم با این مشکل روبه‌رو بودیم که کدام محصول بهتر است و نمی‌توانستیم تصمیم بگیریم که بین تمام محصولاتی که در فروشگاه‌ها و غرفه‌ها وجود دارد، کدام‌یک واقعا بهتر است. تنها راه مشاوره‌گرفتن از صاحب فروشگاه یا صحبت‌کردن با دوستان بود به همین دلیل دنبال یک سیستمی گشتیم که علمی‌تر باشد تا بتوان محصول مورد نظر را راحت‌تر انتخاب کرد. ایده راه‌اندازی کاهو از همین جا شکل گرفت.

  •  کارکرد اصلی سایت کاهو چیست و چه خدماتی را به مخاطبان ارائه می‌دهد؟

 سایت کاهو یک سایت خدماتی برای مقایسه و رتبه‌بندی محصولات غذایی است که اطلاعات در مورد محصولات غذایی با ذکر برند برای اولین‌بار در ایران در آن انجام شده است. در کاهو ما به تولید محتوا و اطلاعات در مورد محصولات و صنایع غذایی کشور می‌پردازیم تا دانش غذایی مردم افزایش پیدا کند اما در آینده کاهو یک سایت فروشگاه آنلاین خواهد شد که محصولات صنایع غذایی را به صورت آنلاین عرضه خواهد کرد. در کنار آن قرار است شبکه اجتماعی تخصصی غذا هم راه‌اندازی شود. ما در کاهو اطلاعات را به صورت نوشتاری و تصویری در قالب اینفوگرافیک و ویدئو ارائه می‌دهیم که مخاطبان خیلی سریع بتوانند به اطلاعات محصولات غذایی دسترسی پیدا کنند.

  •  اطلاعاتی که در مورد محصولات غذایی بارگذاری می‌کنید در مورد اینکه کدام محصولات غذایی بهتر است در قالب مشاوره به مشتری می‌دهید یا اینکه خود مخاطب با مطالعه اطلاعات مختلف به جمع‌بندی می‌رسد؟

ما در حقیقت اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم تا آنها بتوانند در نهایت خودشان انتخاب کنند در واقع ما هیچ دخل و تصرفی در انتخاب مشتری نداریم و شعار کاهو «لذت انتخاب آگاهانه است» و در این امر تلاش می‌کنیم. مشتریان با توجه به لیستی که در سایت وجود دارد، می‌توانند محصولات را انتخاب کنند و با مطالعه اطلاعات مربوط به هر محصول در نهایت انتخاب کنند.

  •  دسته‌بندی محصولات در سایت کاهو بر چه اساسی است؟

 ما در حال حاضر ۵ گروه محصولات غذایی داریم که شامل نوشیدنی‌ها، غلات، لبنیات، شیرینی و شکلات‌ها و چربی‌ها می‌شود.

  •  اطلاعات مربوط به هر محصول را چطور جمع‌آوری می‌کنید. آیا از مشاوران تغذیه هم بهره می‌برید؟

با توجه به اینکه برای ما که یک استارتاپ هستیم در ابتدای راه خیلی سخت است که با شرکت‌های تولید‌کننده وارد مذاکره شویم، خودمان اطلاعات محصولات را از پشت محصولات برداشت می‌کنیم؛ اطلاعاتی که شامل ارزش غذایی، اندازه محصول، مدت زمان ماندگاری، تاریخ تولید و انقضا، قیمت و غیره می‌شود و هر کدام از اینها با دیگر محصولات در دسته‌بندی مشابه قابل مقایسه است. مشاوره مستقیم در مورد مواد تغذیه‌ای محصولات جزو ویژگی‌هایی است که در آینده و زمانی که فروشگاه اینترنتی کاهو راه‌اندازی شود، اضافه می‌شود و در حال حاضر اطلاعات به صورت مقاله و با کمک مشاوران تهیه و در سایت عرضه می‌شود.

  •  مقالاتی که در کاهو تولید می‌شود، شامل چه مواردی است و چه موضوعاتی را در‌بر‌می‌گیرد؟

مقالات در کاهو به دو بخش اینفوگرافیک و نوشتاری تقسیم می‌شود. دسته اول مقالات اینفوگرافیک، در مورد خواص محصولات و غذاها‌ اطلاعات ارائه می‌دهد. دسته دوم مقالات به این موضوع می‌پردازد که چه چیزی‌هایی بخوریم که به یک سری از بیماری‌ها مبتلا نشویم و علل برخی بیماری‌ها را حل می‌کند و دسته سوم مقالاتی است که یک سری دستورات غذایی را ارائه می‌دهد.

در کنار اینها یک سری مقالات به صورت نوشتاری نیز داریم که راجع به موضوعات مختلف با اهمیت مانند روغن پالم، کربوهیدرات‌ها و هر چیزی که به غذا مربوط می‌شود و نیاز به تفصیل دارد به صورت نوشتاری ارائه می‌شود. برای نوشتن این مقالات از مشاوران تغذیه، استادان صنایع غذایی، سایت‌ها و مقالات معتبر صنایع غذایی کمک می‌گیریم.

  •  شما گفتید که فعلا درآمدزایی از طریق کاهو ندارید. در حال حاضر چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

ما قصد داریم میزان مخاطبان سایت خود را بالا ببریم و پس از آن وارد مذاکره با شرکت‌های تولید صنایع غذایی شویم و فروشگاه اینترنتی کاهو را که به فروش محصولات غذایی به صورت آنلاین می‌پردازد، راه‌اندازی کنیم.

مدل کسب‌وکار و درآمدی ما به صورت B2B است و با شرکت‌های مختلف صنایع غذایی سر و کار خواهیم داشت و بحث فروش آنلاین هم در واقع برای جذب مشتری است که به عنوان یک مارکت‌پلیس محصولات غذایی مختلف را عرضه می‌کنیم.

  •  با توجه به اینکه گفتید ‌باید مشتریان به میزانی که از نظر شما مورد قبول است برسند و بعد از آن وارد بیزینس اصلی کاهو شوید، چطور کاهو را به مشتریان معرفی کردید؟

در حال حاضر در شهر قزوین و به‌خصوص در دانشگاه قزوین از طریق شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام مطرح شده‌ایم و همچنین در نمایشگاه‌های مختلف مانند نمایشگاه الکامپ و سایر رویدادها شرکت کردیم ولی عملا از زمان راه‌اندازی فروشگاه آنلاین قصد داریم به طور جدی به تبلیغات بپردازیم تا مردم با فروشگاه آنلاین کاهو بیشتر آشنا شوند. در حال حاضر از هدف‌گذاری اولیه برای حد نصاب مخاطبان سایت گذشتیم و قصد داشتیم دیرتر فروشگاه آنلاین را راه‌اندازی کنیم ولی با توجه به فیدبک‌های خوبی که در نمایشگاه الکامپ گرفتیم، تصمیم گرفتیم فروشگاه آنلاین را یک فاز زودتر شروع کنیم و فاز آینده فروشگاه آنلاین خواهد بود.

  •  آیا برای شروع کار با سرمایه‌گذاران مذاکره کردید یا با شتاب‌دهنده‌ها در ارتباط بودید؟

ما با سرمایه شخصی شروع کردیم و در حال حاضر در شتاب‌دهنده دانشگاه آزاد قزوین در مجتمع سینتک مستقر هستیم و از خدمات این شتاب‌دهنده استفاده می‌کنیم.

  •  آیا مشابه سایت کاهو در اینترنت وجود دارد؟ شما چطور کاهو را متمایز می‌کنید؟

سایت‌های زیادی در اینترنت هستند که به فروش آنلاین می‌پردازند ولی اینکه به صورت اختصاصی در بحث صنایع غذایی تمرکز شده باشد سایت مشابهی وجود ندارد و مزیت اصلی کاهو سیستم مقایسه و رتبه‌بندی محصولات غذایی است.

  •  اعضای تیم کاهو را معرفی می‌کنید؟

در حال حاضر ۱۰ نفر از لیسانس تا دکتری عضو تیم کاهو هستند، اعضای تیم فنی شامل علی فلاحی، ‌هادی حیدر و امیر بهرامی. اعضای تیم صنایع غذایی شامل امیر صفرپور، فتانه تبریک و الهه حسین‌پور. نسیم عشقی عضو تیم بازاریابی و سرور صفاری عضو تیم گرافیک هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.