کارکنان را بی پول مدیریت کنید

0

بث ال والن، با ۱۳ سال تجربه در فروش و بازاریابی، در شرکت‌های شناخته‌شده‌ای چون Rent-A-Car و First Advantage Corporation  فعالیت داشته است، به‌علاوه مدیریت وب‌سایتrsalemagnets را هم به عهده دارد. در این مقاله تجربیات بث را در رابطه با رضایت کارکنان می‌خوانید.

تجربه سه سال کار در «پالو آلتو سافتور»(Palo Alto Software)  کاملا متفاوت از ده سال تجربه در شرکت‌های دیگر بود. یکی از متمایزترین این تفاوت‌ها جو گرم، صمیمی و خانوادگی این شرکت بود. دیدن کودکی که در کنار پدر یا مادر مشغول به کار خود، نشسته صحنه عجیبی نبود. برای مثال همکار من «جاش» اخیرا پسر ۱۳ ساله‌اش را برای چند ساعتی با خود به محل کار می‌آورد تا پسرش ببیند که او در محل کار چه می‌کند. همچنین جاش را یک‌مرتبه دزدکی به یکی از کنفرانس‌ها بردم. بعد از تولد دخترم، پالو آلتو با سخاوتمندی تمام یک سبد پر از وسایل مورد نیاز کودک به ما هدیه داد. همچنین چند روز نخست پس از زایمان همسرم غذای گرم را در بیمارستان و منزل برای ما ارسال می‌کرد. در پالو آلتو این کار امری است معمول که برای همه پدر و مادرها اجرا می‌شود.

این شرکت در چنین عملکردهایی که به نفع شرکت و کمک به تشکیل فضای دوستانه در محیط کار است هوشمندانه وارد می‌شود. طیف گسترده‌ای از راه‌های نسبتا کم‌هزینه وجود دارد که به رضایت و خوشحالی (به معنای افزایش بازده) کارمندان می‌انجامد. این‌گونه تشویق و مزایا بدون شک تاثیر چشمگیری بر وفاداری کارمندان شرکت دارد. آمار ابقای سالانه کارمندان در این شرکت ۹۵ درصد است. 

با نگاهی نسبی، فعال بودن در زمینه‌هایی که رضایت و خوشحالی افراد را در بردارد امری هزینه‌بر است. بر اساس آماری از SHRM، انجمن مدیریت منابع انسانی، برای آماده‌سازی کارمندی با درآمد ۸ دلار در ساعت برای شرکت، با لحاظ کردن هزینه‌های استخدام، مصاحبه، آموزش، کاهش بهره‌وری و…، مبلغ ۳۵۰۰ دلار هزینه لازم است. منابع دیگر این مبلغ را ۳۰-۵۰ درصد درآمد سالانه برای کارمندان تازه‌وارد، ۱۵۰ درصد برای کارمندانی باسابقه متوسط و ۴۰۰ درصد برای کارمندان خبره تخمین زده‌اند. این ارقام اهمیت رضایت کارمندان و درنتیجه ابقای آنان را نشان می‌دهد.

راس بلیک، از موسسه «ریتنشن اسوسییشن»، برای حفظ کارمندان دو مورد زیر را پیشنهاد می‌دهد:

۱. پیش از قرار گرفتن در موقعیت بحران یک برنامه منظم برای ابقای کارمندان تهیه کنید. شما نه‌تنها بایستی متوجه شوید که چرا افراد شرکت شما را ترک می‌کنند، بلکه باید بفهمید که چرا بقیه افراد در شرکت می‌مانند.

۲. پس از آن به نظرسنجی از افراد خبره خود بپردازید. از آن‌ها بخواهید دلایل خود را مبنی بر ماندن و یا ترک احتمالی به شما بگویند. شما بایستی بدانید که چه نوع رقابت و چه شرایطی برای آن‌ها جذاب است و بدان سو کشیده می‌شوند. و اینکه چه حرکتی از سوی شما و شرکتتان باعث خوشحالی بیشتر آنان و افزایش بازدهی‌شان می‌شود. منابع مالی تخمین می‌زند که ۱۰ درصد افت در گردش مالی کارکنان، به‌مراتب ارزشمندتر از ۱۰ درصد افزایش در میزان بهره‌وری و یا ۱۰ درصد رشد فروش خواهد بود.

۳. این مولفه حائز اهمیتی است که باید در زمان برنامه‌ریزی برای تجارت خود به آن بپردازید. راضی نگه داشتن کارمندان تصادفی نیست!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.