چگونگی تقسیم سهام میان بنیان‌گذاران استارت‌آپ

چگونگی تقسیم سهام میان بنیان‌گذاران استارت‌آپ
یکی از سوالات مهمی که معمولا توسط بنیان‌گذاران یک استارت‌آپ پرسیده می‌شود این است که بهترین نحوه تقسیم سهام یک استارت‌آپ میان شرکا چیست؟
چگونگی تقسیم سهام میان بنیان‌گذاران استارت‌آپ
  • یکی از سوالات مهمی که معمولا توسط بنیان‌گذاران یک استارت‌آپ پرسیده می‌شود این است که بهترین نحوه تقسیم سهام یک استارت‌آپ میان شرکا چیست؟

اما پیش از آن باید بدانید برخی از استدلال‌های اشتباه در تقسیم سهام که در ذهن بنیان‌گذاران وجود دارد عبارت‌اند از: ایده این استارت‌آپ مربوط به خودم است؛ من چند ماه زودتر از شریکم کار بر روی این ایده را شروع کرده‌ام؛ بر خلاف من، شریکم ماه‌هاست که حقوق هم دریافت می‌کند؛ سن من بیشتر است و در نتیجه تجربه بیشتری دارم؛ شریکم را بعد از لانچ MVP وارد تیم کرده‌ام؛ تقسیم سهام بر پایه میزان فعالیت‌های صورت‌گرفته در مراحل اولیه صحیح نیست... چرا استدلال‌های فوق برای نحوه تقسیم سهام بین هم‌بنیانگذاران کافی نیست؟
دلیل اول: مدت ۷ تا ۱۰ سال زمان لازم است تا یک شرکت باارزش بالا ساخته شود. اتفاقات افتاده در چندماه اول شکل‌گیری، دلیل قانع‌کننده‌ای برای اختلاف شدید در میزان سهام اختصاص‌یافته به بنیان‌گذاران نیست. باید نگاه بلندمدت‌تری برای سال‌های آینده و میزان نقش هر یک از بنیانگذاران در این چشم‌انداز داشت.
استارت‌آپ‌های خوب از همان ابتدا حتی ۵-۲۰ درصد از سهام خود را به‌عنوان سهام تشویقی برای کارکنان ارشد آینده شرکت حفظ می‌کنند. همچنین یادتان باشد که سهام بنیان‌گذاران سهامی است که طی چندین سال فعالیت و تلاش در شرکت به مالکیت قطعی آنها در می‌آید که در اصطلاح به آن وستینگ می‌گویند.
دلیل دوم: سهام انگیزه هم‌بنیانگذاران را افزایش می‌دهد.
تیم‌های زیادی را دیده‌ایم که به دلیل عدم توفیق در ایجاد انگیزه از هم پاشیده‌اند. درست است که تنها عامل انگیزه سهام نیست. ولی به طور طبیعی افراد برای چیزی که نسبت به آن احساس تعلق دارند تلاش بیشتری را انجام می‌دهند. از این طریق ضریب شکست تیم تا حدودی کاهش می‌یابد.
دلیل سوم: اگر شما ارزش شریک خود را ندانید، هیچ کس دیگر هم ارزششان را درک نمی‌کند. سرمایه‌گذاران حتما به نحوه تقسیم سهام بین شما توجه می‌کنند! آنها می‌خواهند بدانند رهبر یک تیم چقدر برای هم‌بنیان‌گذار خود ارزش قائل است. اگر به شریک  خود سهام بسیار اندکی نسبت به خودتان بدهید، دیگران هم خواهند پنداشت که شریک شما فردی نیست که برای استارت‌آپ شما سودمند و یا تأثیرگذار باشد. در آخر تیم خوب متشکل از ستارگان مستعدی است که می‌خواهند مسیر سخت و طاقت‌فرسای راه‌اندازی یک استارت‌آپ را با هم طی کنند. بنابراین نحوه تقسیم سهام یکی از عوامل مؤثر برای تصمیم‌گیری به سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ شماست.  هر چقدر هم در زمان ارائه سعی کنید، نشان بدهید که شما تیم منسجمی هستید، به هرحال ترکیب سهامداری یکی از نشانه‌های این انسجام است.
دلیل چهارم: چیزی که در استارت‌آپ مهم است اجرا کردن است نه صرفا ایده.
تفاوت بسیار زیاد سهام بنیان‌گذاری که ایده ابتدایی استارت‌آپ را داشته، برتری نادرستی نسبت به دیگر بنیان‌گذاران است. شما قرار است یک ایده را که به احتمال خیلی زیاد تفاوت‌هایی نسبت به ایده ابتدایی خواهد داشت با تلاش فراوان اجرا کنید. یادتان باشد تیم شما قرار است محصول را ایجاد و آن را به بازار عرضه کند تا یک شرکت موفق بسازید.
پس بهترین راهکار برای تقسیم سهام بین هم بنیانگذاران چیست؟
تفاوت در میزان سهام هم‌بنیان‌گذاران طبیعی است ولی به شرطی که خیلی نابرابر نباشد. شریک شما افرادی هستند که با شما وارد میدان جنگ می‌شوند؛ کسانی که در مقایسه با خانواده‌تان حتی زمان بیشتری با را آن‌ها می‌گذرانید. این تیم اولیه شماست که قرار است مهم‌ترین تصمیم‌ها را برای آینده شرکت موفق بگیرد و نهایتاً آن‌ها هستند که موفقیت‌ها را با شما جشن خواهند گرفت. تیم موفق متشکل از ستارگان حرفه‌ای، سهام را به شکل متوازن بین شرکا تقسیم می‌کند و سهامی را نیز از ابتدا برای آینده و کارکنان کلیدی شرکت کنار می‌گذارد.
ترجمه: آواتک
منبع: the macro

دیدگاه‌ها

مطلب بسیار ارزشمندی بود که اون بخش در نظر گرفتن مقداری از سهام برای کارکنان شایسته آینده ، به نکته ای اشاره داشت که به شخصه کمتر در استارت آپ ها دیدم ...خدا قوت
ایمیل نویسنده: 
behnamboroumandrad@gmail.com

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎