چگونه مخاطب را پابند خودتان کنید!

0

رسیدن به کاربران وفادار و همیشگی و فعال، یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدمحتواست. رسیدن به کسانی که به صورت هرروزه به صفحات شما سر می‌زنند و خبرهای مربوط به شما را دنبال می‌کنند؛ کسانی که اگر از آنها بخواهید تا لینکی را به اشتراک بگذارند، در نظرسنجی شما شرکت کنند یا حتی دیگران را با افتخار به صفحه شما دعوت کنند، دست رد به سینه‌تان نمی‌زنند. از این جهت، کاملا مهم است که خودتان را به عنوان شرکتی معرفی کنید که ارزش وفاداری دارد. در این مسیر باید به ۵ اصل اساسی وفادار بمانید و مطمئن باشید که مخاطبان شما نیز به شما وفادار می‌مانند.

  •  یک؛ ارزش‌های یک مجموعه

تفاوتی ندارد که شما یک برند لاکچری و بزرگ راه‌اندازی کرده‌اید یا شرکتی کوچک که از اتاق مخروبه پشت خانه هدایت می‌کنید، حتی مهم نیست که اسم مناسبی برای شرکت انتخاب کرده‌ا ید یا نام خانوادگی‌تان را روی شرکت گذاشته‌اید. آدم‌ها دوست دارند به برندی وفادار باشند که حرفی برای گفتن دارد. یا بهتر است بگوییم حرفی برای گفتن به آنها می‌دهد. سوژه‌ای که درباره‌اش صحبت کنند، از خرید آن لذت ببرند یا استفاده از آن را نشانه‌ای از موفقیت بدانند. به همین دلیل است که باید روی اصول اولیه کار خود و ارزش‌هایی که به آن پایبند هستید، پافشاری کنید. مطمئن شوید که ارزش‌های اصلی برند شما واضح و مکرر به گوش مخاطبانتان می‌رسد، در هر بخش از دنیای مجازی که دست‌تان می‌رسد، این ارزش‌ها را یادآوری کنید. اگر قیمت مناسبی برای محصولات انتخاب کرده‌اید یا اگر وب‌سایتی که ساخته‌اید امکان خاصی به کاربران می‌دهد، هر چه هست باید روی آن تاکید کنید و مطمئن باشید که داستان شما به گوش افراد می‌رسد. 

  •  دو؛ خاطره‌سازی کنید

آدم‌ها نیاز به تجربه تازه دارند و خاطراتی که از ذهن آنها پاک نمی‌شود؛ تجربه‌هایی که به‌سادگی به دست نمی‌آورند و به‌سادگی از آن دست برنمی‌دارند. به همین خاطر اگر به دنبال کاربر وفادار می‌گردید، باید مطمئن شوید که تجربه‌هایی متفاوت در اختیار او قرار می‌دهید. شرکت‌های بزرگ، معمولا از روش هدیه‌های کوچک استفاده می‌کنند در حالی که شرکت‌های کوچک می‌توانند با نمایشگاه‌های کوچک و منطقه‌ای این تجربه را در اختیار کاربر قرار دهند. چنین تجربه‌هایی هیچ‌وقت از ذهن افراد پاک نمی‌شود. پس اگر استارتاپی دارید که در زمینه غذا فعالیت می‌کند، از همین حالا به نخستین بازارچه خیریه‌ای که به آن سر می‌زنید، فکر کنید. شما نیاز به برقراری ارتباط معنادار با مشتریان خود دارید و هیچ‌چیز به اندازه یک ارتباط مستقیم این موقعیت را در اختیار شما قرار نمی‌دهد؛ موقعیت ارزنده‌ای که می‌شود اسمش را هم‌حسی گذاشت.

  •  سه؛ دلیلی برای بازگشت

کاربران وفادار دوست دارند با شما در ارتباط باشند. دوست دارند تا دلیلی برای بازگشت به صفحه‌تان به آنها بدهید و علاقه دارند تا اولین نفری باشند که به محصول تازه نگاه می‌اندازند. فراموش نکنید این کاربران وفادار هستند که مسیر شکل‌گیری ایده تا اجرا را دنبال می‌کنند و لبخند می‌زنند. پس باید دلیلی برای بازگشت به آنها بدهید. ساده‌ترین راه همان روش کلاسیک است. اگر می‌خواهید بخش تازه‌ای از سایت خود را رونمایی کنید، این امکان را در ابتدا به آن گروه وفادار بدهید. اگر می‌خواهید محصول تازه‌ای را روانه بازار کنید، این گروه وفادار را به عنوان گروه نمونه انتخاب کنید. به هر حال در دوره و زمانه‌ای که حتی یک سالاد را هم پیش از سرو امتحان می‌کنند، انتخاب نمونه از گروه وفادار به محصول ایده خوبی است؛ ایده‌ای که هم به شما کمک می‌کند تا ایرادهای محصول را برطرف کنید و در عین حال احساس خاص بودن را به کاربران همیشه در صحنه می‌دهید. به این ترتیب آنها همیشه در انتظار موقعیت مجدد هستند تا امکان متفاوتی در اختیارشان قرار بگیرد. همان‌طور که کاربران معمولی نیز دوروبر شما و وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی می‌گردند به این امید که در زمره کاربران فعال شناخته شوند. 

  •  چهار؛ دخالت در محتوا

یکی از ویژگی‌های مهم ما آدم‌ها این است که علاقه فراوانی به تاثیرگذاری داریم. به همین خاطر است که مدام در حال به زبان آوردن خاطراتی هستیم که می‌تواند تاثیری روی دیگران بگذارد. از این احساس مشترک استفاده کنید و کاربران همیشگی خود را به کار بگیرید. آنها دوست دارند تا خاطراتشان از شما و وب‌سایت شما و محصول شما را به اشتراک بگذارند، پس این امکان را در اختیارشان قرار دهید. اجازه بدهید که این مخاطبان فعال و ایده‌ها و تجربه‌هایشان تبدیل به بخشی از فعالیت شما شود. گاهی می‌توانید برای آنها اسم انتخاب کنید؛ اسمی که میزان همراهی‌شان با شما را نشان دهد. گاهی می‌توانید شماره عضویت برایشان درنظر بگیرید و در مرحله بعد می‌توانید عنوان ویژه‌تری به آنها تقدیم کنید. برای نمونه هیچ دقت کرده‌اید که در حال حاضر یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد توئیتر، نشان دادن زمان عضویت افراد در این شبکه اجتماعی است؟

می‌توانید در شبکه‌های مجازی این افراد فعال را به نام بخوانید، می‌توانید عکس‌ افراد را به اشتراک بگذارید و به هر طریقی که به مجموعه کاری‌تان مربوط می‌شود از آنها تقدیر و تشکر کنید. همان‌طور که می‌توانید نوشته‌های این افراد را به عنوان یادداشت اصلی انتخاب و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

  •  پنج؛ پاسخگو باشید

شبیه به نخستین گزینه، پاسخگویی نیز یکی دیگر از مهم‌ترین موارد است که هم شرکت‌های بزرگ به آن پایبند هستند و هم شرکت‌های کوچک باید به آن عمل کنند. حالا اینکه شکل و شیوه پاسخگویی به چه شکل است، بستگی به خلاقیت شما دارد. ممکن است یک لایک ساده یا پاسخ مستقیم کار را چاره کند و ممکن است توجهی ویژه‌تر نیاز باشد. به هر حال نباید فراموش کرد که هیچ سوالی نباید بی‌پاسخ بماند و هیچ پاسخی نباید کوتاه و ازسربازکنی به نظر برسد. درعین حال دقت کنید که شما نسبت به تمام کاربران خود مسئول هستید، نه فقط کاربرانی که در صفحه شما پیغام می‌گذارند. باید هشتگ مربوط به اسم شرکت را هم چک کنید و اگر انتقاد و پیشنهادی در این پیغام‌ها وجود داشت، به آنها پاسخ بگویید. گاهی اوقات ری‌توییت کردن یک انتقاد و پیشنهاد یا پاسخگویی به افرادی که شما یا صفحه‌تان را تگ کرده‌اند، شیوه مناسبی برای نشان دادن اخلاق و منش شرکت است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.