چگونه اقیانوسی از تقاضا ایجاد کنیم؟

0

 خانم رنه مابورنیا و آقای دبلیو چان کیم، نویسندگان این کتاب هستند که در کمتر از یک سال به ۴۱ زبان زنده دنیا ترجمه شده و بیش از یک میلیون نسخه از آن نیز به فروش رفته است. 

در این کتاب دو عبارت بیش از همه خود نمایی می‌کنند؛ «اقیانوس آبی» و «اقیانوس سرخ». 

اقیانوس سرخ اشاره به بازارهایی دارد که به قول مردم کوچه و بازار دست در آن زیاد شده است و بازار به حد اشباع رسیده و رقابت در آن حتی به درگیری‌های خونین می‌انجامد ولی در مقابل فرصت‌های کسب‌و‌کاری در آن وجود دارد که اقیانوس آبی از تقاضا را می‌توان در آن ایجاد کرد.

جالب اینجاست که این فرصت‌ها خارج از محیط بازارهای اشباع‌شده نیستند بلکه نطفه آنها در دل همین بازارها بسته شده و همین بازارها آبستن اقیانوس آبی از تقاضا هستند. به عنوان مثال، در دهه ۸۰ میلادی با به میدان آمدن جمعیت‌های حامی محیط زیست و حیوانات و ورود انواع و اقسام تفریحات مدرن مانند سینما، کنسول‌های بازی، شهر بازی‌ها و پخش زنده مسابقات ورزشی، مخاطبان سیرک‌ها کم شده بود. همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا میدان برای خودنمایی سیرک‌ها روز‌به‌روز تنگ‌تر و تنگ‌تر شود. به علاوه امکان استفاده از حیوانات در سیرک‌ها به شدت محدود شد و سیرک‌ها مجبور بودند بیشتر به حرکات آکروباتیک رو بیاورند. همین موضوع رقابت آکروبات‌بازها را برای استخدام افزایش داد و قیمت آکروبات‌کارها به سرعت بالا رفت. به دنبال آن با بالارفتن هزینه‌های آکروبات‌کاری، هزینه‌های سیرک و در نهایت قیمت بلیت بالا می‌رفت. 

در چنین شرایطی که صنعت سیرک می‌رفت تا به تاریخ بپیوندد، یک آکروبات‌باز به نام گای لالی برت که با چوب راه می‌رفت و به عنوان آتش‌خوار به ایفای نقش می‌پرداخت، یک سیرک برای خود راه‌اندازی کرد. در نگاه اول شاید این کار در آن زمان سود‌ده و عقلانی نمی‌آمد، چرا‌که این سیرک در مقابل دو سیرک دیگر که هر دو از پیشروهای این صنعت بودند و استانداردهای این صنعت را تاسیس می‌کردند، تقریبا هیچ بود و قدرت رقابتی نداشت؛ آن هم در بازاری که می‌رفت تا منقرض شود. 

اما این سیرک نه‌تنها از گردونه رقابت خارج نشد بلکه هم‌اکنون که این متن را می‌خوانید، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد و بزرگ‌ترین صادرات فرهنگی کانادا به شمار می‌رود. برنامه‌های آن را بیش از ۴۰میلیون نفر در بیش از ۹۰شهر جهان تماشا کرده‌اند. در کمتر از ۲۰سال این سیرک که با نام سیرک آفتاب شناخته می‌شود، به سطحی از درآمد رسیده است که بالاتر از سیرک رینگ‌لینگ بروس و سیرک بارنوم و بیلی  که قهرمانان صنعت سیرک در جهان هستند و بیش از ۱۰۰سال برای رسیدن به این مقام تلاش کرده‌اند، قرار گرفته است. 

اما چگونه سیرک آفتاب در بازاری به شدت راکد و در آستانه منسوخ‌شدن، توانست به چنین موفقیتی دست پیدا کند. نگارندگان استراتژی اقیانوس آبی، شاه کلید این موفقیت را در یک عبارت خلاصه کرده‌اند: «نوآوری در ارزش».

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.