چهار برداشت از حال خوب فضای کار

0
  •  ال‌ال‌بین

شرکت ال‌ال‌بین (L.L. Bean) در فهرست ۱۰۰ محیط کار برتر جهان از نگاه نشریه‌ فورچون قرار دارد. خدمات ارائه شده به مشتریان این شرکت که شامل ارزش‌هایی نظیر ضمانت‌نامه‌های طولانی‌مدت و سرویس حمل و ارسال رایگان می‌شوند‌، در فرهنگ‌سازمانی آن نیز بازتاب پیداکرده‌اند. ال‌ال‌بین یک شرکت خرده‌فروشی در حوزه پوشاک با ۱۰۳ سال سابقه است که در سال‌های اخیر کمترین میزان ترک شاغلان (حدود ۳ درصد) را شاهد بوده است. کارمندان این شرکت از مزایایی مثل کارت عضویت و تخفیف باشگاه‌های ورزشی، تخفیف ویژه‌ کارکنان، پاداش‌های بالا برای فعالیت‌های داوطلبانه و حتی پرداخت کل هزینه‌ کالج برخوردارند.

هرچند این مزایا، تنها امکاناتی نیستند که ال‌ال‌بین در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد. این شرکت اسپانسر تورهای تفریحی، کمپینگ و قایقرانی است که کارمندان می‌توانند همراه با خانواده‌هایشان از آنها لذت ببرند.

مدیر ارشد ال‌ال‌بین جلسات منظمی را با کارمندانش برگزار می‌کند تا در مورد توسعه‌ حرفه‌ای کسب‌وکار از آنها نظرخواهی کند و همچنین با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، به پیشرفت شخصی آنها کمک می‌کند. برنامه‌ای با عنوان «بهترین‌های بین»، از افرادی که بهترین اجرا و بازدهی را دارند، تقدیر می‌کند و موفقیت‌های تیمی را جشن می‌گیرد.

  •  ادوبی

ادوبی یکی دیگر از شرکت‌هایی است که در فهرست ۱۰۰ محیط کار برتر قرار دارند. مزایایی مثل عضویت در باشگاه و برنامه‌های بهداشت و سلامت، بازپرداخت هزینه‌های تحصیلی، پاداش‌های افزایشی برای مأموریت‌ها و سفرهای شرکتی (علاوه بر هزینه‌ اسکان و تردد) گوشه‌ای از تسهیلاتی هستند که ادوبی به کارمندانش اهدا می‌کند. کارکنان برای ایده‌های جدید و خلاقانه‌ خود امتیازنامه‌ انحصاری دریافت می‌کنند و در یک ضیافت سالانه، به همه‌ ایده‌ها و اختراعات جدید پاداشی شایسته اهدا می‌شود. انتشار محصولات جدید همزمان با رویدادهای شرکتی جشن گرفته می‌شود.

بااین‌وجود آنچه ادوبی را از سایر سازمان‌ها متمایز می‌کند، ارزشی است که برای ارتباطات پرسنل خود قائل می‌شود. این شرکت با برگزاری  رویدادهای تیمی، کارمندان را به آشنایی و شناخت بهتر از یکدیگر تشویق می‌کند و از انجمن‌های کارمندی مستقل که در مورد مباحث مختلف اجتماعی روز  فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کند.

  •  رایک 

Wrike یکی از شرکت‌هایی است که بر حفظ اصول و ارزش‌های فرهنگی خود تأکید زیادی دارد. شاید به همین دلیل است که این شرکت در بررسی‌های موسسه گلسدور، به‌عنوان یکی از بهترین مکان‌های کار شناخته‌شده و همچنین سازمان منتخب سانفرانسیسکو بیزنس تایمز است. این شرکت نرم‌افزاری مدیریت پروژه، برای اینکه اطمینان پیدا کند افراد تیم به‌طور مناسبی کنار هم قرارگرفته‌اند، آنها را دوبه‌دو و گروهی، مورد مصاحبه قرار می‌دهد. سفرهای آموزشی به مکزیکو یکی دیگر از فرصت‌هایی است که کارمندان برای شناخت یکدیگر از آن استفاده می‌کنند.

خلاقیت و پشتکار، مهم‌ترین ارزش‌هایی هستند که در شرکت‌ رایک مورد استقبال قرار می‌گیرند. این موضوع تایید‌کننده‌ شعار شرکت است: «اگر ایده‌ خوبی دارید، آن را پیگیری کنید.»

اندرو فیلف، بنیانگذار و مدیرعامل رایک می‌گوید:‌‌‌ «ما همیشه برای جشن گرفتن موفقیت‌های یکدیگر وقت می‌گذاریم. این موفقیت در حوزه‌ فروش به معنی عقد یک قرارداد بزرگ است، اما هر تیمی برای سنجش پیشرفت خود معیارهایی دارد که ما به تک‌تک آنها اهمیت می‌دهیم.»

اندرو فیلف معتقد است که رهبران و مدیران شرکت، باید به کارمندان نشان دهند که خلق یک فضای کاری عالی، یکی از اهداف اصلی آنهاست. در این صورت خود کارمندان هم با رضایت خاطر به تحقق این امر کمک خواهند کرد.

  •  کوئرا

وب‌سایت کوئرا در حوزه‌ یادگیری، گفت‌وگو و مباحثه و الهام فعالیت می‌کند. به همین دلیل هم کارکنان این شرکت مدام در حال بهبود اطلاعات و ارتقای دانش شخصی خود هستند. در شرکت کوئرا، استخدام کارمندان جدید زیر نظر کارشناسان هر حوزه صورت می‌گیرد و مهندسان و طراحان در طول یک هفته‌ اول کار خود، ایده‌ها، نوآوری‌ها و محتوای تولیدی یکدیگر را بررسی می‌کنند و در هماهنگی و همسو‌کردن آنها می‌کوشند.

درواقع سازگاری و هماهنگی محتوا و همچنین بازخوردهای مداوم همکاران، به کارمندان کمک می‌کند از یکدیگر یاد بگیرند. آنها از نخستین روز کاری، در جلسات کاری که با حضور مدیر و سرپرست هر تیم برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند تا علاوه بر پروژه‌های شخصی، بتوانند با یکدیگر نیز همکاری داشته باشند. کوئرا با برگزاری تمرین‌های یوگا، «شب‌های فیلم و سینما»، ارائه‌ وعده‌های غذایی رایگان و سبد کالا و خدمات، موجبات خشنودی کارمندانش را فراهم می‌کند. در برنامه‌ای با عنوان «پروژه‌های یک‌ساعته»، کارمندان فهرستی از کارهای مهمی را که برای موفقیت نتیجه‌ نهایی تیم ضروری است، مثل رفع باگ‌های موجود، تکمیل می‌کنند. گاهی اوقات تیم‌ها در رقابت‌های بین گروهی شرکت می‌کنند که به ارتقای کیفیت کار آنها کمک می‌کند. پخش موسیقی ملایم هم به‌منظور حفظ آرامش ذهنی کارمندان، در تمام ساعات کاری ادامه دارد. در بیانیه‌ ارزش‌های فرهنگی کوئرا آمده است: «فلسفه‌ ما ارتقای مداوم  سطح آموزش و یادگیری است، پس کارمندانمان همیشه فرصت شرکت در چالش‌های جدید و هیجان‌انگیز را در اختیار خواهند داشت.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.