چقدر از توجه مخاطب حق شماست؟

0

آژانس تبلیغاتی مولن‌لو که در سال ۱۹۷۰ تأسیس شده بود، خدمات بازاریابی و تبلیغاتی متنوعی را به مشتریان خود ارائه داده و تنها به فرایند بازاریابی مستقیم اکتفا نکرده است، بلکه طراحی و مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی، برنامه‌ریزی رسانه‌ها‌، طراحی منحصر‌به‌فرد و خلاقانه و خدمات دیگری از این قبیل، از جمله فعالیت‌های اصلی این شرکت‌ در راستای خدمات بازاریابی‌ محسوب می‌شوند. روند این خدمات و موفقیت آژانس مولن‌لو در ارائه این خدمات به‌گونه‌ای بوده ‌که در حال حاضر نام این آژانس تبلیغاتی و گروه همکاران آن، در بین شرکت‌ها و تولیدکنندگان جهانی کاملا شناخته شده است. مؤسس این آژانس خاویر مولن که فارغ‌التحصیل رشته پزشکی بود، در کنار همکاری با پل سیلورمن، توانست این آژانس موفق را پایه‌ریزی کند؛ آژانسی که در آغاز راه خود، در یکی از شهرهای ایالت ماساچوست، تنها فعالیت تبلیغاتی آن دادن خدمات به شرکت‌های قایقرانی و تفرجگاه‌های ساحلی بود‌ اما به‌‌زودی همکاری این دو فرد باعث گسترش این آژانس شده و خصوصا راهکارهای خلاقانه و خدمات متنوع آنها، شرکت‌های معروف و پرآوازه‌ای مانند الیمپوس، وی‌اچ‌وان، گوگل، آدیداس و … را به سوی خود جلب کرد. بازاریابی خلاق و داشتن ذهنیت قوی در فضای رقابتی تبلیغات از جمله مهم‌ترین راهکارهای این آژانس در طراحی روند بازاریابی است، به گونه‌ای که با داشتن یک تیم طراحی قوی و خلاق، ابداعات منحصر‌به‌فردی را در راستای خدمات بازاریابی خود انجام داده و می‌توان گفت یکی از دلایل عمده موفقیت این آژانس تبلیغاتی نیز در پیش گرفتن همین روند خلاقانه است. ‌در واقع این تیم بازاریابی معتقد است که شرکت‌های مختلف جهان در یک فضای رقابتی با یکدیگر قرار گرفته‌اند و در این میان، سهم توجه مصرف‌کنندگان به این برندها، به صورتی ناعادلانه تقسیم شده است، به این معنا که آنچه توجه مصرف‌کنندگان را به برندهای مختلف جلب می‌کند، تنها نوع محصول و کیفیت آن نیست، بلکه نوع بازاریابی و خلاقیت و ذهنیت خاصی که در طراحی آن به کار رفته است، در جلب توجه مخاطبان بسیار مؤثر است. در همین راستا کاری که این تیم تبلیغاتی انجام می‌دهد، تعادل برقرار‌کردن در این سهم است؛ یعنی با ارائه تبلیغات منحصر‌به‌فرد، خاص و خلاقانه سعی در جلب توجه مخاطبان جهانی برندهای مختلف دارد. به همین دلیل نیز باید گفت داشتن یک ذهنیت قوی در طراحی و ارائه بازاریابی از جمله خصوصیات اصلی این آژانس تبلیغاتی است، به حدی که توانسته‌ نام بسیاری از برندهای مختلف را در فضای رقابتی بازار جهانی، ماندگار کند. جالب است بدانید که این آژانس در حال حاضر با داشتن بیش از ۱۵دفتر در سراسر جهان و استخدام بیش از ۶۰۰کارمند، ترکیبی بی‌نظیر از استعدادهای خلاق، تکنولوژی، تجربه، استراتژی و طراحی خلاقانه را به وجود آورده و توانسته است جایگاه مهمی در بین دیگر آژانس‌های بازاریابی جهان به دست بیاورد.

  • تبلیغ خلاقانه آژانس مولن‌لو برای تست ایمنی خودرو

مهندسانی که خانواده خود را به جای آدمک‌های تست ماشین تصور می‌کنند!

لازم است برای نشان دادن جنبه خلاقانه بازاریابی آژانس مولن‌لو نگاهی بیندازیم به یکی از ویدئوهای تبلیغاتی این شرکت که درباره ایمنی خودرو بوده است. این تبلیغ که در مورد نشان‌دادن ایمنی یک خودرو است، مراحل تست آن را نشان می‌دهد که آدمک‌هایی مصنوعی را داخل آن قرار داده و ماشین را به حرکت در‌می‌آورند؛ اما آنچه این تبلیغ را به سوی منحصر‌به‌فرد‌بودن و خلاقیت سوق داده است، نمایش آن در یک فضای خیالی و رؤیاگونه است؛ به این معنا که مهندسی که قصد انجام این آزمایش را دارد، به جای آدمک‌ها، خانواده خود را می‌بیند و آنها را در آغوش گرفته و سوار خودرو می‌کند. نوع نگاه این فرد هنگامی که این آدمک‌ها را در خودرو قرار می‌دهد به حدی زنده و تأثیرگذار است که مخاطب نیز با ذهنیت او همراه شده و به جای آدمک‌ها، دختر، پسر و همسر او را می‌بیند.

در این تبلیغ، مهندسی را می‌بینیم که در حال تست ایمنی یک خودرو بوده و چهار آدمک را که شامل پدر، مادر، دختربچه و پسربچه هستند، در این ماشین قرار می‌دهد. نوع نگاه فرد مذکور به این آدمک‌های مصنوعی و توجهی که به آنها نشان می‌دهد، آنها را در ذهن مخاطب به انسان‌هایی واقعی تبدیل می‌کند، به گونه‌ای که او در یک حالت رؤیاگونه این آدمک‌ها را مانند خانواده خود، یعنی همسر و فرزندانش دیده و در نهایت آدمکی که پشت فرمان به عنوان پدر خانواده نشسته را نیز مانند خود می‌بیند؛ با طراحی و ارائه چنین فضایی، مخاطب کاملا ایمنی خودروی مذکور را درک می‌کند، زیرا مهندس این خودرو، خانواده خود را برای آزمایش ایمنی آن در نظر گرفته است و به همین جهت نیز میزان تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. ضمن اینکه فضای این ویدئو و موسیقی خاص آن، در کنار ذهنیت این مهندس که خانواده خود را به جای آدمک‌های مصنوعی می‌بیند نیز به‌گونه‌ای کاملا تأثیرگذار ارائه شده‌اند. در پایان نیز جمله معروف این تبلیغ به نمایش در‌می‌آید: «‌اگر آنها را ساختگی ندانید، اتفاقات منحصر‌به‌فردی رخ می‌دهد». می‌توان گفت این شعار، حساسیت سازندگان این خودرو را نسبت به ایمنی سرنشینان آن نشان می‌دهد؛ یعنی در ذهن آنها واقعا قرار است به جای آدمک‌های مصنوعی، افرادی واقعی به انجام آزمایش بپردازند و این ایده زمانی تأثیرگذارتر خواهد شد که بدانید آن افراد واقعی نیز خود سازندگان خودرو و خانواده‌های آنان هستند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.