سه روش اشتباه در روند استخدام و مصاحبه کاری

چطور متقاضیان استخدام را سوال‌پیچ کنیم؟

0

باید پرسش‌هایی را مطرح کنید که پاسخ درست یا نادرست ندارند. گاهی اوقات، برای مصاحبه‌شونده توضیح دهید که چرا این نوع پرسش‌ها را مطرح می‌کنید و به دنبال چه واکنش‌هایی از سوی او می‌گردید تا به مصاحبه‌شونده بفهمانید که به عنوان یک سازمان چه هستید و چگونه فکر می‌کنید.

 پرسش‌های قابل‌ پیش‌بینی

اگر مصاحبه‌شوندگان شما باهوش باشند، در گوگل شرکت‌ شما را جست‌وجو می‌کنند تا پرسش‌هایی را که به طور متداول در مصاحبه‌های کاری مطرح می‌کنید، مشاهده کنند اما این کمترین کاری است که یک فرد می‌تواند انجام دهد.

اکثر افراد آماده پاسخگویی به مبانی و اصول اولیه هستند: «از خودتان، تجربه، چالش‌های خودتان بگویید» و غیره. اگر می‌خواهید اطلاعات مهمی درباره مصاحبه‌شوندگان کسب کنید، باید به دنبال پرسش‌هایی بروید که پاسخ آن را خودتان نمی‌دانید؛ پرسش‌هایی که مصاحبه‌شونده خود را برای آنها آماده نکرده است. اینگونه می‌توانید مطمئن شوید که مصاحبه‌شونده خود واقعی‌اش را نشان می‌دهد نه آنچه که شما از او انتظار دارید.

بنابراین علاوه بر پرسش‌های اولیه و مبتنی بر مهارت، روشی را بیابید که به مصاحبه‌شونده امکان می‌دهد شما را شگفت‌زده کند.

در اینجا به برخی از پرسش‌های شگفت‌آور اشاره می‌کنیم:

  • چه کسی در مبارزه بین سوپرمن و بتمن برنده خواهد شد؟
  • رنگ زرد را برای یک فرد نابینا توصیف کنید.
  • چگونه شکلات داغ را در فلوریدا می‌فروشید؟

 تمرکز بیش از حد روی درستی و نادرستی پاسخ‌ها

برخی مصاحبه‌کنندگان ممکن است بیش از حد روی پاسخ‌های افراد تمرکز کنند و در تمام مدت پاسخ‌های درست و نادرست در ذهن آنها شکل گیرند. در عوض، آنها باید روی نحوه پاسخگویی مصاحبه‌شوندگان تمرکز بیشتری داشته باشند.

برای مثال، ممکن است از افراد بپرسید که محیط ماه چقدر است، در حالی‌که انتظار ندارید آنها پاسخ دهند. مصاحبه یک آزمون نیست، زیرا شغل نوعی آزمایش دانش محسوب نمی‌شود. مصاحبه میزان استعداد و اطلاعات درباره چگونگی‌ها را مشخص می‌کند. ممکن است فرد در پاسخ به این سوال بگوید که باید به دنبال پاسخ آن بگردد یا پاسخ را برای شما ایمیل کند. این نحوه حل مسئله افراد را نشان می‌دهد.

باید پرسش‌هایی را مطرح کنید که پاسخ درست یا نادرست ندارند. گاهی اوقات، برای مصاحبه‌شونده توضیح دهید که چرا این نوع پرسش‌ها را مطرح می‌کنید و به دنبال چه واکنش‌هایی از سوی او می‌گردید تا به مصاحبه‌شونده بفهمانید که به عنوان یک سازمان چه هستید و چگونه فکر می‌کنید.

با توضیح درباره اینکه روند مصاحبه منحصربه‌ فرد و سخت است چراکه تنها به دنبال استعدادهای مناسب برای شرکت خود و سمت مورد نظر هستید، سعی ‌کنید گزینه‌های نامناسب را حذف کنید. اگر یک فرد فکر کند که این روند احمقانه یا خیلی فشرده است، قطعا نمی‌تواند فرد مناسبی برای شرکت شما باشد.

همواره به خاطر داشته باشید برای آشنایی با کیفیت و تناسب یک فرد با شغل مورد نظر، شما باید پرسش‌های سخت مطرح کنید، از او بخواهید بیشتر توضیح دهد، تکالیفی را در نظر بگیرید؛هر کاری بکنید تا او متوجه شود محدوده آنچه باید ارائه دهد چیست. اگر این کار برای آنها دشوار و دور از انتظار باشد، شما پاسخ خود را دریافت کرده‌اید!

 نگاه به مصاحبه به عنوان یک خیابان یکطرفه

برخی مصاحبه‌کنندگان ممکن است به اشتباه بیش از حد روی این موضوع تمرکز کنند که آیا فرد مصاحبه‌شونده برای این شغل مناسب است یا خیر و خیلی به اینکه آیا این شغل برای فرد مصاحبه‌شونده مناسب است یا خیر نپردازند.

اگر فرد برند شخصی خود را ساخته باشد، مصاحبه‌کننده به آسانی پی می‌برد که او چه می‌خواهد. او می‌خواهد بداند که آیا شما نیازهای او را رفع می‌کنید یا خیر. بیایید اینگونه فکر کنید که مصاحبه‌شونده نیز با شما مصاحبه می‌کند.

در پایان یک مصاحبه، همیشه زمانی را به مصاحبه‌شونده اختصاص دهید تا او نیز پرسش‌های خود را مطرح کند. او را تشویق کنید و توضیح دهید همانقدر که مصاحبه برای آشنایی شما با آنهاست، آنها نیز سهمی از آن دارند تا با شما آشنا شوند. در پایان روز، این به نفع هر دو طرف خواهد بود. اگر یک فرد به شغل نیاز داشته باشد و زمانی را صرف بررسی آن و تناسبش با خود نکند، بهتر است که شما به او کمک کنید.

در غیر این صورت، ممکن است به فردی پیشنهاد کار بدهید که فقط تا زمانی در کنار شما خواهد ماند که شغل بهتری پیدا نکرده است.

در کتاب رمز: رهبران بزرگ چه می‌دانند و چه می‌کنند از کن بلانچارد و مارک میلر، یک مصاحبه‌کننده می‌گوید که فهرستی از مراجع شخصی و حرفه‌ای را در اختیار مصاحبه‌شوندگان قرار می‌دهد. از این طریق، مصاحبه‌شونده این فرصت را دارد درست مانند مصاحبه‌کننده که درباره مصاحبه‌شونده تحقیق می‌کند، او نیز شرکت و شرایط را بررسی کند. این ایده فوق‌العاده‌ای است.

مانند هر چیز دیگر، روش مناسب مصاحبه برای شما و شرکت شما منحصربه‌فرد خواهد بود؛ پیداکردن یک فرمول خاص که بهترین نتایج را به دنبال داشته باشد، مستلزم صرف زمان و تمرین است. امیدوارم که برخی از این موارد و دیدگاه‌ها به شما کمک کند تا متخصصان قدرتمندی را استخدام کنید که به پیشرفت شرکت شما کمک شایانی می‌کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.