چطور تیم کاری مستعد را کنار هم نگه داریم؟

0

از مهم‌ترین موارد در موفقیت هر کسب‌وکاری، استعداد کارکنان آن تجارت و کسب‌وکار است. بدون یک تیم بااستعداد حتی با کار کردن سخت و طولانی هرگز به آنچه می‌خواهید، نمی‌رسید. اما چگونه می‌توان افراد بااستعداد را در کنار یکدیگر نگه داشت؟  خودخواهی، جاه‌طلبی و بلندپروازی، نگرانی‌های مالی و درخواست‌های زیاده‌خواهانه، همگی از مواردی است که ممکن است به تیم بااستعداد شما لطمات جدی بزند. و اما راهکارهایی برای حفظ کارکنان بااستعداد.

  • به‌جای یافتن شباهت‌ها، تفاوت‌ها را کشف کنید

همه کارکنان بااستعداد شبیه یکدیگر نیستند؛ یکی با اشتیاق به هر چیزی توجه می‌کند و دیگری از توجه و تمرکز کردن بیزار  است.

یکی به‌طور خودکار، کارهایش را انجام می‌دهد و دیگری توسط یک هدف باید هدایت و راهنمایی شود. اگر شما تنها یک متد و الگو برای جذب کارکنان داشته باشید، فقط یک گونه از این کارکنان بااستعداد را حفظ می‌کنید. با گذشت زمان، شما تیم خود را تبدیل به مجموعه‌ای می‌کنید که همه مثل هم هستند و یک‌جور فکر می‌کنند؛ و زمانی که چنین رویدادی محقق بشود، شما دیگر صاحب یک تیم بااستعداد نخواهید بود.

  • به افراد به‌گونه‌ای که خودشان دوست دارند، پاداش دهید

زمانی که متوجه تفاوت‌های افراد شدید، قدم منطقی بعدی این است که با افراد مختلف، برخورد‌های متفاوتی داشته باشید. به‌عنوان مثال، اگر شما یک نابغه خجالتی در تیم خود دارید که ترجیح می‌دهد در پشت صحنه کار کند، به او اجازه دهید تا در خلوت و به دور از تمام جلسات عمومی و سخنرانی‌ها کار خود را انجام دهد و بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد.

  •  اجازه دهید کارکنان، خودشان انتخاب کنند

 برای دریافتن نظرات و سپس تصمیم‌گیری، دو راهکار در پیش روی شماست؛ جمع‌آوری نظرات به‌صورت تلویحی و یا آشکار و صریح. اولی زمانی است که شما آنچه را که افراد انجام می‌دهند، مشاهده می‌کنید و خودتان نتیجه‌گیری می‌کنید. و دومی وقتی است که صریحا افراد را مورد سوال قرار می‌دهید که هر کدام مزایا و معایبی دارد. سوال پرسیدن از خود شخص، نتیجه دقیق‌تری را به‌دنبال دارد اما ممکن است افراد کمی پاسخگوی سوال شما باشند. 

بنابراین بهتر است از هر دو راهکار استفاده کنید. مثلا بپرسید که آیا پول و یا انعطاف‌پذیری ساعات کار برای آن‌ها مهم‌تر است. بپرسید که آیا ماموریت خارج از کشور به نظر آن‌ها یک نکته منفی است یا مثبت؟

  •  پیشرفت

اگر اولویت اصلی شما حفظ یک تیم کاری بااستعداد است، پس چاره‌ای ندارید جز اینکه به‌دنبال راهکاری برای پیشرفت و رشد در کسب‌وکار خود باشید. بسیاری و نه همه (شماره یک را ببینید) به‌دنبال چالش‌های تازه هستند. آن‌ها دوست دارند در هر دو جنبه شخصی و حرفه‌ای پیشرفت کنند. اگر کسب‌وکار شما مثلا سالی یک درصد پیشرفت داشته باشد، شما نمی‌توانید همه کارکنان بااستعداتان را حفظ کنید؛ چرا‌که هر سال تقریبا مشابه سال گذشته خواهد بود. بنابراین شما باید پیشرفت‌های جدی داشته باشید؛ مثلا ورود به کسب‌وکار جدید، گسترش محصول، گسترش خدمات توزیع، ایجاد خدمات جدید مورد درخواست مشتریان و پیدا کردن مشتریان جدیدی که شبیه بهترین مشتریان فعلی‌تان هستند. بهترین تیم کارکنان، کارکنان مستعد و متفاوت است. برای جذب و حفظ چنین تیمی شما باید به تفاوت‌های کارکنان‌تان احترام بگذارید. همه کارکنان باید فرصت‌های برابر داشته باشند اما این فرصت برابر ممکن است برای همه آن‌ها از یک مسیر عبور نکند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.