چطور «بپرسیم» و جواب بگیریم؟

0

داود مظفری ۲۳ سال دارد و در رشته مهندسی نرم‌افزار در دانشگاه آزاد تهران جنوب تحصیل کرده است. او متولد تهران و خالق استارتاپ «بپرسیم» به نشانی beporsim.com است. او قبل از اینکه بپرسیم را راه‌اندازی کند، در پروژه‌های مختلف به عنوان وب‌دولوپر همکاری داشته و ‌روی پروژه‌های مرتبط با بیگ‌دیتا و تولید محتوا نیز کار کرده است.

«ایده بپرسیم زمانی در ذهن من شکل گرفت که به صورت اتفاقی در سفری که به کشور امارات داشتم، با شرکتی به نام  Yougov آشنا شدم که به تهیه گزارش از نحوه مصرف مواد غذایی توسط مردم در ماه رمضان به درخواست شرکت‌های تولید‌کننده مواد غذایی می‌پرداخت. این ایده برای من جالب بود. بعد بیشتر در مورد این کمپانی تحقیق کردم و متوجه شدم که پلت‌فرمی بر پایه نظرسنجی دارند و در ۹۹ کشور نیز شعبه دارند.»

داود بعد از بازگشت به ایران ایده را با چند تن از دوستانش مطرح می‌کند و از نظر آنان نیز ایده، ایده جذابی به نظر می‌رسد. آنها تصمیم می‌گیرند در این زمینه بیشتر تحقیق کنند. «ما به بررسی بازار ایران پرداختیم و متوجه شدیم شرکت‌هایی وجود دارند که به صورت سنتی همین کار را انجام می‌دهند؛ یعنی پرسشنامه کاغذی درب منازل پر می‌کنند.

من و یکی از دوستانم تصمیم گرفتیم در یکی از این شرکت‌ها به مدت یک ماه کارآموزی کنیم تا با نحوه کارشان آشنا شویم. بعد از آن به امارات برگشتم و دوره‌های دیتا‌ماینیگ و دیتا آنالیز را گذراندم تا با شیوه کار بیشتر آشنا شوم. در این مدت که من دوره را می‌گذراندم با تیمی از دوستانم که قبلا کارهای وب دولوپر را با هم دنبال می‌کردیم، در ایران در ارتباط بودم. وب‌سایت بپرسیم را راه‌اندازی کردیم و بعد من برگشتم و کار را شروع کردیم.»

  •  بپرسیم چه‌کار می‌کند

داود و تیمش تصمیم می‌گیرند نسخه اولیه پلت‌فرم بپرسیم را مشابه پلت‌فرم شرکت یوگاو طراحی کنند؛ یعنی از کاربرانی که عضو بپرسیم می‌شدند، نظرسنجی صورت می‌گرفت و به سولات جواب می‌دادند و امتیاز می‌گرفتند و براساس امتیازی که کسب می‌کردند یا معادل نقدی آن را دریافت می‌کردند یا اینکه می‌توانستند در قرعه‌کشی‌ها شرکت کنند.

«بعد از آن تصمیم گرفتیم شکل کار را کمی تغییر دهیم چون این امکان وجود نداشت که دقیقا استراتژی شرکت یوگاو را پیاده کنیم. کاری که کردیم این بود که به جای اینکه فقط یک بستر برای نظرسنجی باشیم، یک پلت‌فرمی ارائه کنیم که انواع نظرسنجی‌ها را در آن ارائه دهیم.

به عنوان مثال، در پلت‌فرم جدید اگر شرکتی بخواهد از کارمندان خود نظرسنجی انجام دهد، نیازی نیست که کارمندان حتما عضو بپرسیم باشند و در حال تکمیل خدماتمان هستیم تا سرویس‌هایی ارائه بدهیم مبتنی بر نظرسنجی و تحقیقات بازار که بتوانند هر نوع تقاضایی که شرکت‌ها در این زمینه دارند را پاسخ دهیم.»

در حال حاضر ۴۷ هزار کاربر عضو بپرسیم هستند که یک نمونه آماری از کل جامعه ایران به حساب می‌آیند و سعی شده است افرادی که در بپرسیم عضو می‌شوند، از شهر‌ها و استان‌های مختلف باشند تا کل جامعه آماری ایران را در بر بگیرد. «ما می‌توانیم برای هر نوع نظرسنجی که داریم، این افراد را براساس سن، جنسیت و یا المان‌های دیگر دسته‌بندی کنیم و براساس هدفی که داریم، پرسشنامه‌ها را ارسال کنیم.

مثلا اگر قرار باشد پرسشنامه فقط برای رده سنی افراد بین ۲۰ تا ۲۵ سال شهر همدان ارسال شود، ما افراد هدف را طوری دسته‌بندی می‌کنیم تا پرسشنامه دقیقا به دست همین افراد پر شود. از طرف دیگر سوالاتی که ما در نظرسنجی‌ها از افراد می‌پرسیم لزوما فقط به درخواست شرکت‌ها نیست بلکه ترکیبی از سوالات بیزینسی و عمومی است که نوع سوالات برای کاربران کاملا مشخص است که کدام سوالات بیزینسی هستند و کدام سوالات عمومی.

سوالات عمومی را برای تولید گزارش‌های عمومی مطرح می‌کنیم که در راستای کمک به جامعه است و اینکه سطح آگاهی جامعه را بالا ببریم و افراد بدانند که دیگران در مورد یک موضوع خاص چه فکری می‌کنند و چه نظری دارند.»

  •  کاربرد نظرسنجی‌های بپرسیم

در حال حاضر ۸ شرکت از خدمات بپرسیم استفاده می‌کنند و تا‌کنون بیش از ۳ میلیون پاسخ جمع‌آوری شده که حاصل نتایج نظر‌سنجی‌های عمومی و بیزینسی است. «‌نتایج نظرسنجی‌ها را یا به صورت عمومی منتشر می‌کنیم یا از آن در گزارش‌های دیگر استفاده می‌کنیم.

مثلا یک شرکت تولید‌کننده آبمیوه به ما در‌خواست می‌دهد که بررسی کنیم چه طعمی را چه افرادی دوست دارند. اشکالی که در نظرسنجی سنتی وجود دارد این است که در هر بار نظرسنجی از سابقه فرد اطلاعاتی وجود ندارد در حالی که ما در بپرسیم تاریخچه پاسخ‌های کاربران را داریم و میزان چرخش جهت‌گیری افراد نیز کاملا مشخص است.

حالا اگر بخواهیم نتایج نظرسنجی در مورد طعم‌های آبمیوه‌ها را بررسی کنیم، با دقت بیشتری می‌توانیم بگوییم مثلا طعم الف را بیشتر افرادی انتخاب می‌کنند که ۸ تا ۱۰ ساعت در اینستاگرام هستند. این نتیجه شاید در ظاهر بی‌ربط باشد ولی برای شرکت مورد نظر می‌تواند بسیار مورد استفاده قرار گیرد و تبلیغات آن طعم خاص را در اینستاگرام انجام دهد.

به علاوه این تحلیل‌ها الزاما از یک نظرسنجی به‌دست نمی‌آید و به صورت هفتگی اعضای بپرسیم به نظرسنجی‌ها پاسخ می‌دهند و تا‌کنون هر یک از اعضا نزدیک به ۳۰نظرسنجی را پاسخ داده‌اند.» نتایج نظر‌سنجی‌های عمومی به صورت رایگان در وب‌سایت بپرسیم در دسترس قرار دارد.

  •  شیوه درآمد‌زایی بپرسیم

کاربران برای پاسخ به سوالات بپرسیم پولی پرداخت نمی‌کنند. «در‌آمد ما از دریافت سفارش نظرسنجی و تحقیقات بازار از شرکت‌های مختلف است. به این صورت که به ازای پر‌شدن هر پرسشنامه ۱۵۰۰‌تومان از شرکت درخواست‌دهنده دریافت می‌کنیم. از طرف دیگر کاربران به‌ازای پاسخ به هر نظر‌سنجی امتیاز می‌گیرند که می‌توانند معادل نقدی آن را دریافت کنند که معمولا بسته‌ای ۱۰۰۰ تومان است یا اینکه در قرعه‌کشی‌ها شرکت کنند.

اگر کاربری ۲۰ امتیاز کسب کند، می‌تواند در قرعه‌کشی شرکت کند و یا اینکه زمانی که امتیازشان به ۱۰۰ رسید، معادل نقدی آن را که ۲۰ هزار تومان است، دریافت کنند. ما به صورت فصلی قرعه‌کشی‌ها را برگزار می‌کنیم؛ یعنی ۴ بار در سال قرعه‌کشی داریم و کاربران می‌توانند از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن اندروید و ios بپرسیم با ما در ارتباط باشند.» کاربران از طریق تبلیغات در کانال‌های تلگرامی مختص به هر شهر عضو بپرسیم می‌شوند.

«‌با تبلیغاتی که انجام دادیم، برای اینکه کل جامعه ایران را پوشش دهیم در کانال‌های تلگرام اختصاصی مربوط به هر شهر تبلیغات انجام دادیم و برای هر شهر هم سقف جذب عضو قرار دادیم و بیشتر از تعدادی که مشخص کردیم عضو جذب نکردیم تا تعادل جامعه آماری به هم نخورد و البته این جامعه آماری روز‌به‌روز در حال بزرگ‌تر‌شدن است. همچنین ما سیستم referral نیز راه‌اندازی کردیم که افراد به ازای دعوت دوستانشان امتیاز کسب می‌کنند و این سیستم باعث شده روزانه نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر عضو جدید داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.