چشم‌ها را باید شست!

چشم‌ها را باید شست!
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ بدون دیدگاه سلامت لى لى اسلامى http://goo.gl/pNWMgm
پشت‌ مانیتورنشین‌ها با این راه‌ها از ابتلا به سندرم خشکی چشم جلوگیری کنند.  اتاق کارتان را مرطوب کنید تا چشم‌هایتان آسیب نبینند. می‌توانید با کمک یک دستگاه بخور گرم، همیشه اتاق را مرطوب نگه‌ دارید. دمای هوای اتاق را در وضعیت تعادل نگه دارید و زیر باد مستقیم کولر کار نکنید...  

شمایی که تمام روز نگاهتان به مانیتور و کاغذ است و مدام از چشم‌هایتان کار می‌کشید، احتمالا در بسیاری از لحظه‌ها به خشکی چشم هم دچار می‌شوید یا اینکه احساس می‌کنید یک جسم خارجی در چشمتان وجود دارد که هرچه پلک می‌زنید بیرون نمی‌آید. چشم‌های شما برای بهتر کار کردن و بهتر دیدن و حتی برای سالم ماندن و مقاومت در برابر عفونت‌ها به جریان مداوم اشک نیاز دارند اما اگر به سندرم خشکی چشم دچار شوید، غدد اشکی و سلول‌های شاخی ملتحمه چشمتان آسیب می‌بیند و اشک آنطور که باید خودش را به گوشه و کنار چشم‌هایتان نمی‌رساند.

 چه اتفاقی می‌افتد؟
حاصل دچار شدن به سندرم خشکی چشم، تنها سوزش و خارش چشم نیست، در این صورت احتمالا درد چشم را هم تجربه می‌کنید و حتی بینایی‌تان تضعیف می‌شود. بله؛ همین لایه ‌نازک و نادیدنی اشک تا این اندازه از سلامت چشم‌هایتان محافظت می‌کند.
 معمولا زنان بعد از یائسگی و به‌طور کلی‌تر، آدم‌ها بعد از ۴۰ سالگی در معرض ابتلا به این سندرم قرار می‌گیرند اما اگر بدون مراقبت از چشم‌هایتان، مدام از آن‌ها کار بکشید، زودتر از آنچه انتظارش را دارید گرفتار این مشکل می‌شوید. گذشته از این، مصرف داروهایی مثل ترکیبات آنتی‌هیستامینی، داروهای ضدافسردگی و داروهای کنترل فشارخون هم می‌تواند به تشدید این مشکل منجر شود.

 چه کاری از شما ساخته است؟
کم پلک زدن یکی از عوامل زمینه‌ساز این مشکل است و به همین دلیل مدام خیره شدن به صفحه تلویزیون و مانیتور و بدون استراحت مطالعه کردن در ساعات متوالی، باعث تبخیر اشک چشم‌ها می‌شود. گفته می‌شود که هر فرد در حالت عادی باید بین ۱۵ تا ۲۰ بار در دقیقه پلک بزند اما حتما خودتان هم توجه کرده‌اید که وقتی به‌شدت مشغول کار با رایانه یا خواندن یک مطلب هستید، کمتر پلک می‌زنید و بعد از چند ساعت احساس خشکی، درد و سوزش چشم سراغتان می‌آید. برای جلوگیری از ابتلا به این مشکل، می‌توانید از این راه‌ها استفاده کنید:
۱. هر ۲۰ دقیقه، ۲۰ ثانیه به فاصله شش متری خودتان نگاه کند. می‌توانید یک نوشته چندکلمه‌ای و درشت را در فاصله ۶ متری‌تان بچسبانید و بعد از هر ۲۰ دقیقه، یک‌بار با چشم راست، یک‌بار با چشم ‌چپ و یک‌بار هم با هر دو چشم آن را بخوانید.
۲. همیشه همراهتان یک قطره اشک مصنوعی داشته باشید و در ساعات کار هر دو سه ساعت یک‌بار در چشم‌هایتان قطره بریزید.
۳. اتاق کارتان را مرطوب کنید تا چشم‌هایتان آسیب نبینند. می‌توانید با کمک یک دستگاه بخور گرم، همیشه اتاق را مرطوب نگه‌ دارید.
۴. سیگار و دخانیات را برای همیشه کنار بگذارید. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دخانیات یکی از دلایل ابتلا به این سندرم است.
۵. جریان تند کولر یا گرمای بیش‌ازاندازه هوا می‌تواند خشکی چشم را تشدید کند. برای جلوگیری از این مشکل، دمای هوای اتاق را در وضعیت تعادل نگه دارید و زیر باد مستقیم کولر کار نکنید.
۶. اگر ویتامین A بدنتان کم باشد، احتمال دچار شدنتان به این مشکل بیشتر می‌شود. در این صورت باید بیشتر سراغ منابع غذایی حاوی ویتامین A مثل جگر گوساله، جگر مرغ، پنیر، زرده تخم‌مرغ، جعفری، کدو، اسفناج، کاهو، شاهی، خربزه، گیلاس، موز، خرما، هلو و پرتقال بروید.
۷. مالیدن چشم‌ها یا تحریک آنها باعث تشدید علائم آزاردهنده می‌شود و مشکلاتتان را چند برابر می‌کند. پس از این کار خودداری کنید.
۸. میزان آبی که می‌نوشید هم بر سلامت چشم‌هایتان تاثیر می‌گذارد. برای کم کردن این مشکل بیشتر آب بنوشید و سراغ میوه‌ها و سبزیجات آبدار بروید.
۹. بعد از تمام شدن کارتان دوش بگیرید تا چشم‌هایتان برای نیم ساعت هم که شده در معرض هوای پر از بخار و رطوبت حمام قرار بگیرند.
۱۰. اگر هیچ‌یک از این راه‌ها به کم شدن خشکی چشمتان کمکی نکرد، حتما سراغ متخصص بروید. خشکی چشم می‌تواند یک مشکل جدی و نیازمند درمان‌های پزشکی مثل دارودرمانی و حتی جراحی باشد. یادتان نرود که گاهی خیره شدن به صفحه‌نمایش تنها باعث تشدید مشکل می‌شود و عوامل دیگری مثل مشکلات هورمونی و... می‌تواند دلیل اصلی ابتلا به این مشکل باشد. در چنین صورتی چاره‌ای جز کمک گرفتن از پزشکان متخصص و عمل کردن به نسخه‌شان برایتان باقی نمی‌ماند.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎
لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران