چرخی در دستگاه نوآوری اروپا

0

با نیم نگاهی به فین‌تک اروپا می‌توان فهمید که برخی از بزرگترین شرکت‌های فین‌تک در این منطقه به وجود آمده اند و در تسلط بر سایر قاره‌ها موفق بوده اند.

اکوسیستم این قاره همراه با شرکت‌های نوآورانه در خدمات مالی در حال ظهور یک رقابت شدید بین ابرقدرت‌های صنعت مالی جهانی ایجاد کرده است و برخی از استارتاپ‌ها و ابرقدرت‌های فین‌تک نیز از این منطقه متولد شده اند. بازیکنان مشهور و بسیار موفق فین‌تک مانند Klarna، iZettle، Adyen، Funding Circle، TransferWise و POWA Technologies از اروپا آمده اند که نشانگر جایگاه قدرتمند این بازار در حوزه جهانی هستند. در واقع، جنوب شرق انگلستان در تعداد مشاغل ایجاد شده در فضای فین‌تک و نیز در رشد سریع بودجه و معاملات در صنعت فین‌تک از کالیفرنیا نیز پیشی گرفته است.

در حالیکه تمام اروپا یک مرکز فین‌تک داغ به شمار می‌رود، اینبار، ما به طور خاص توجه خود را روی آلمان معطوف می‌کنیم که یکی از چرخ‌های اصلی دستگاه نوآوری در اروپا است.

آلمان یک اکوسیستم فین‌تک غنی و متنوع دارد، که توجه و سرمایه بسیاری از موسسات مالی بزرگ را به خود جلب کرده است. به طور خاص، یکی از بزرگترین بانک‌ها در آلمان به نام Commerzbank به طور فعال و از طریق انکوباتور اصلی و CommerzVentures در استارتاپ‌ها سرمایه گذاری می‌کند. این بانک با بازیکنان فین‌تک از قبیل Traxpay، Gini، IDnow و Fintura در ارتباط است.

یکی دیگر از بازیکنان اصلی بانک Deutsche است که مراکز نوآوری را در لندن، برلین و سیلیکون ولی افتتاح کرده است تا استفاده از فناوری دیجیتال را تقویت کند.

موفقیت فین‌تک آلمان را می‌توان از طریق یکی از مشهورترین بازیکنان که Number 26 نام دارد نیز دریافت. Number 26 را دو فرد اتریشی آن را تاسیس کرده اند و در برلین واقع شده است. دارندگان حساب Number 26 یک کارت پرداخت MasterCard دریافت می‌کنند. برای افتتاح حساب و صدور کارت پرداخت هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. این بانک آنلاین بدون دریافت کارمزد خدمات برداشت پول را در سراسر دنیا ارائه می‌دهد. در پایان سال گذشته، این شرکت شعب خود را در شش کشور جدید تاسیس کرد تا خدمات خود را به کاربران در فرانسه، یونان، ایرلند، ایتالیا، اسلواکی و اسپانیا ارائه دهد. این اولین گام برای ارائه تجربه بانکداری بدون مرز در سراسر اروپا به شمار می‌رود. این شرکت به بیش از ۸۰.۰۰۰ مشتری خود حساب بانکی برای برداشت پول نقد، واریز و اضافه برداشت تا سقف ۲.۰۰۰ یورو از طریق یک برنامه تلفن هوشمند ارائه می‌دهد.

در خصوص بخش بازار ویژه، آلمان یک بازار پرداخت آنلاین پر رونق و پیشرفته دارد. طبق گزارش یک نهاد تجاری آلمانی، به نام Germany Trade & Invest، پیش بینی می‌شود بازار تجارت الکترونیک در آلمان در سال ۲۰۱۷ به ۴۴.۷ میلیارد دلار برسد. نفوذ بالای اینترنت (۸۹% از مردم آلمان بین سنین ۲۵ تا ۴۴ سال از اینترنت استفاده می‌کنند)، افزایش خرید توسط تلفن های هوشمند (۲۵% از مردم آلمان از تلفن خود برای خرید استفاده می‌کنند) و تقاضا برای خدمات پرداخت آنلاین یا از طریق تلفن همراه که ایمن و کارآمد باشد، به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت. تیم LTP یک تجزیه و تحلیل جامع درباره بازار بانکداری و پرداخت آنلاین در آلمان انجام داده است تا در یک گزارش واحد نتایج کامل و دقیقی را ارائه دهد.

طبق E&Y، در نیمه اول سال ۲۰۱۵، استارتاپ‌های فین‌تک برلین سرمایه خطرپذیر بیشتری (معادل با ۱.۴ میلیارد یورو) جمع آوری کردند در حالیکه استارتاپ‌ها در لندن ۱.۱ میلیارد یورو سرمایه جمع کردند. حتی با اینکه لندن اکوسیستم فین‌تک فوق العاده‌ای دارد، محیط سرزنده آلمان شانس زیادی دارد که از لندن پیشی بگیرد زیرا تا کنون توانسته است قدرت و جذابیت مالی خود را ثابت کند.

علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های شرکتی، غربی‌ها نسبت به استارتاپ‌های فین‌تک آلمان از خود علاقه نشان دادند. پیتر تیل، موسس PayPal و اولین سرمایه‌گذار خارجی در فیسبوک، روی Deposit Solutions GmbH که یک پلتفرم معماری آنلاین برای واریز مبالغ خرده فروشی در اروپا بود و در هامبورگ واقع شده بود، سرمایه گذاری کرد. مبلغ اخیر معادل با ۶.۵ میلیون یورو بود که یک سرمایه‌گذاری فین‌تک آلمانی با مشارکت پیتر تیل روی این شرکت سرمایه گذاری کرده بود. سایر سرمایه‌گذاران عبارت بودند از استفان ویسکمان، استفان گلانزر و کریستوف لینکویتز.

حالا به جزئیات اکوسیستم فین‌تک آلمان نگاهی می‌اندازیم چرا که بازیکنان زیادی نه تنها در آلمان بلکه در تمام اروپا فین‌تک را تشکیل می‌دهند.

  • اکوسیستم فین‌تک آلمان

بازیکنان اکوسیستم فین‌تک در آلمان قصد دارند نوآوری را در صنعت خدمات مالی به کار گیرند و دنیا را به یک مکان بهتر تبدیل کنند. به طور یقین در آینده شرکت‌های فین‌تک جالب‌تر و بهتری خواهند آمد که موجب رشد و موفقیت چشمگیر در این حوزه خواهند شد.

در اینجا به تعداد کمی از بازیکنان فین‌تک در آلمان اشاره می‌کنیم:

Avuba محصولات پرداخت و حساب‌های بانکی تلفنی را به بازار ارائه می‌دهد.

Bitbond یک پلتفرم وام‌دهی بیت‌کوین است. کاربران می‌توانند بیت‌کوین‌ها را قرض بگیرند یا آنها را به سایر کاربران وام دهند.

Cashboard یک پلتفرم فناوری و وب است که به سرمایه‌گذاران خصوصی امکان می‌دهد تا در یک مجموعه متنوع و شخصی سرمایه‌گذاری کنند. این پلتفرم دارایی‌های مدرن مانند سرمایه‌گذاری جمعی، وام‌دهی P2P و تجارت اجتماعی را با سرمایه‌گذاری‌های مشخص از قبیل بورس، بودجه، و ETF در یک پلتفرم قرار می‌دهد.

Compeon یک پورتال مالی برای SME‌هاست. این پورتال خدمات مالی، سرمایه‌گذاری و لیزینگ را به شرکت‌ها و افراد خود اشتغال ارائه می‌دهد.

Coyno یک نرم افزار خدماتی برای بیت‌کوین‌ است. این بازیکن ابزارهایی را می‌سازد تا کسب‌ و کارها بتوانند بیت کوین را وارد کار خود کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.