چرا گوگل به سامسونگ پشت کرد؟

0

گوگل قصد دارد در فصل بعدي توليد تبلت Nexus 10 خود را از سامسونگ به Asus منتقل کند.

Asus در توليد تبلت‌هاي خالص اندرويدي بسيار موفق بوده است و از اين نظر از سامسونگ پيشي گرفته است. سامسونگ در گذشته نه‌تنها Nexus 10 را بلکه تعداد زيادي از مدل‌هاي ديگر تلفن‌ها و تبلت‌هاي Nexus را توليد مي‌کرد.

 

 اما چرا؟

اين تصميم هيچ ربطي به اين موضوع ندارد که سامسونگ ۹۵ درصد از سود جهاني حاصل از سيستم اندرويد را به دست آورده است يا فروشگاه برنامه مخصوص به خود را راه‌اندازي کرده است تا با گوگل‌پلي رقابت کند، يا حتي اينکه با Intel، Tizen  روي يک سيستم‌عامل موبايل جديد کار مي‌کند تا سيستم‌عامل برتر گوگل را کنار بزند.

دليل اين تصميم ترس گوگل از رقيب کره‌اي خود نيست که نيمي از تمام ترافيک وب مبتني بر اندرويد به آن تعلق دارد.

قطعا Asus مبلغ بهتري پيشنهاد کرده است.

البته اين موضوع که Asus در اوايل سال در توليد و فروش Nexus 7 بسيار موفق عمل کرده، مي‌تواند تاثيرگذار باشد. اما ملاحظات مهم‌تري در اين روند تصميم‌گيري دخيل بوده‌اند. با اينکه گوگل و سامسونگ شرکاي مهم يکديگرند، دشمنان بالقوه و بزرگ يکديگر نيز به شمار مي‌روند. اينکه سامسونگ سال گذشته ۴۰۰ ميليون تلفن فروخته است و فروش تلفن‌هاي هوشمند آن بيشتر از LG، Lenovo، ZTE، HTC، و Huawei  بوده است، در اکوسيستم اندرويد مانند يک بمب صدا کرده است.

اگر سامسونگ نمي‌توانست همان‌گونه که آمازون عمل کرده و دستگاه‌هاي خود را با سيستم‌عامل تلفن همراه مخصوص خود ايجاد کرده است، که به اکوسيستم محتواي ديجيتال خود متصل است، اندرويد را در دستگاه‌هاي خود تحت کنترل درآورد، گوگل با مشکل بزرگي مواجه مي‌شد و کل چشم‌انداز تعلق زندگي ديجيتال مصرف‌کننده جهاني به اينترنت از بين مي‌رفت. به همين دليل گوگل قصد دارد مبالغ هنگفتي را، احتمالا نيم ميليارد دلار، براي تبليغ Moto X جديد خود صرف کند.

ايجاد تعادل در اکوسيستم از هر موضوعي مهم‌تر است. به عبارت ديگر گوگل که در صدر جدول است و تمام شرکاي ديگر به يک اندازه تشنه و به يک اندازه ناتوان هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.