چرا رولکس پادشاه‌ ساعت‌هاست

0

نوآوری، خلاقیت، کیفیت بالای محصولات، همگام شدن با تکنولوژی‌های جدید جهانی، یافتن مخاطبان جدید و … از جمله راهکارهایی هستند که برند با سابقه‌ای مانند رولکس آنها را در برنامه‌های بازاریابی خود قرار داده است تا بتواند مانند قرن گذشته، در قرن حاضر نیز پادشاه بلامنازع صنعت ساعت‌سازی در سطح جهان به شمار رود.

شاید بتوان گفت برند رولکس از جمله مهم‌ترین برندهایی باشد که با یادآوری ساعت مچی در ذهن بسیاری از مردم جهان، خاطر نشان شود. بر این اساس باید گفت این نام تجاری در ذهن بسیاری از مردم جهان ریشه دوانده است و به عنوان یک برند لوکس شناخته می‌شود، حتی افرادی که توانایی خرید این ساعت را نیز نداشته باشند، با نام و هویت آن کمابیش آشنا هستند، بنابراین در این گزارش تلاش می‌کنیم تا رمز موفقیت برند صد و چند ساله رولکس را برای تبدیل شدن به نامی جهانی بررسی کرده و ابزارهای تبلیغاتی این برند را به عنوان یکی از مطرح‌ترین برندهای ساعت مچی تبیین کنیم. 

 این کمپانی که در سال ۱۹۰۵ تأسیس شده، توانسته در این دوره صد ساله به موفقیت چشم‌گیری در زمینه تولید ساعت‌ دست پیدا کند؛ برندی که در کنار نام خود مفاهیمی مانند ثروت، موفقیت و نفوذ را به ذهن متبادر می‌کند.

  •  چگونه یک نام تجاری صد و اند ساله در عصر دیجیتال نیز رونق می‌یابد؟

هنگامی که یک برند هویت خود را در طی زمانی طولاتی تثبیت کرده باشد، یافتن مخاطبان جوان برای برند مذکور از جمله دغدغه‌های اصلی بازاریابان خواهد بود، چراکه این برند هویت خود را میان نسل گذشته به دست آورده است و احیای این هویت در بین نسل جدید نیاز به استراتژی‌های خاص دارد، به همین منظور گروه‌ها و کمپین‌های بازاریابی رولکس نیز برقراری ارتباط با نسل جوان را سرلوحه برنامه‌های تبلیغاتی خود قرار دادند؛ به این معنا که اگرچه در گذشته تبلیغات چاپی و بعد نیز تلویزیونی بهترین ابزارهای بازاریابی برای برند رولکس به شمار می‌رفتند و این برند از طریق آنها توانسته بود مخاطبان وفادار به خود را بیابد، اما در دنیای امروز که فضای دیجیتال در زندگی مردم نفوذ زیادی یافته است، حضور در رسانه‌های اجتماعی و فعالیت مستمر در فضای دیجیتال از جمله راهکارهای اصلی برند رولکس در جذب مخاطبان جوان‌تر بوده است. چراکه مخاطبان گذشته برند رولکس، در گروه‌های سنی بالا قرار گرفتند و بر این اساس یافتن مخاطب جوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کنونی برنامه‌های تبلیغاتی این شرکت محسوب می‌شود.

  •  تربیت نسل‌های مصرف‌کننده

تربیت یک نسل مصرف‌کننده و ایجاد حس وفاداری در آنها، از جمله اهداف اساسی برند رولکس محسوب می‌شود که به خوبی توانسته است در صد ساله گذشته آن را به انجام برساند و هم‌اکنون نیز در آغاز قرن بیست و یکم به دنبال ایجاد یک نسل مصرف‌کننده دیگر است که با توجه به عصر دیجیتال، راهکارهای خاص خود را می‌طلبد، بنابراین می‌توان امیدوار بود که برند رولکس بتواند هویت تجاری خود را بین مخاطبان دیجیتالی خود نیز به تثبیت برساند. در همین راستا، حضور فعال این برند در صفحات مجازی مانند فیس‌بوک، یوتیوب، توئیتر و … نشان‌دهنده اهمیتی است که این برند به تربیت نسل‌های مصرف‌کننده در برنامه‌های بازاریابی خود می‌دهد.

  •  وفاداری مشتری در گرو ارائه کیفیت بالا

ساعت‌های مچی رولکس بیش از هر چیزی منحصر‌به‌فرد هستند و طراحی خاص خود را دارند، ضمن اینکه استفاده از فناوری‌های جدید نیز از دیگر خصایص عمده این برند محسوب می‌شود، می‌توان گفت برند رولکس مشتریان خاص خود را دارد و به همین دلیل نیز در طراحی و ارائه محصولات خود به شدت سختگیر بوده و کیفیت بالای محصول را در دستورالعمل تولیدات خود قرار داده است، به همین علت نیز این برند توانسته است مشتریان خاص و در عین حال وفاداری را پیدا کند که تنها برند مورد نظر آنها برای ساعت مچی، نام لاکچری رولکس است. رسیدن به چنین مرحله‌ای که وفاداری مشتری نام دارد، در گرو ارائه محصولات بی‌عیب‌ و نقص و باکیفیت در دوره‌ای طولانی است که باعث جلب اعتماد مشتریان شده و یک نام تجاری را در ذهن آنها حک می‌کند.

  •  برندی با یک سده نوآوری

برند رولکس اولین نمونه‌های ساعت‌های ضد آب را تولید کرده است و بر این اساس می‌توان گفت که نوآوری مذکور، در انحصار این برند قرار دارد. ارائه محصولات با کیفیت که مطابق با فناوری‌های روز دنیا انجام می‌شوند، روندی است که نام تجاری رولکس برای نوآوری‌های بیشتر خود در پی گرفته است و در این میان، خصوصا در زمینه ساعت‌های ضد آب به طور خاص نوآوری‌های قابل توجهی را انجام داده است.

بنابراین باید گفت که یکی از استراتژی‌های مهم برند رولکس که آن را در بین مرم جهان به یک نام تجاری قابل اعتماد تبدیل کرده است، نوآوری‌های قابل توجهی است که در زمینه تولید محصولات خود ارائه می‌دهد. جالب است بدانید که اولین تبلیغ ساعت‌های ضد آب رولکس در سال ۱۹۲۷ توسط نخستین زن شناگر انگلیسی به نام مرسدس گلیتز صورت گرفت که این ساعت را در طول شنا دور گردن خود انداخته بود و بعد از شنا نیز با همین وضعیت عکسی از او گرفته شد و در صفحه اول روزنامه‌های آن زمان به چاپ رسید. این نوآوری خاص که آغاز تبلیغات آن در سال ۱۹۲۷ بود، کماکان در برنامه تبلیغاتی برند رولکس قرار داشته و امروزه غواصان و شناگران ماهر دنیای ورزش، از جمله ابزارهای تبلیغاتی آن به شمار می‌روند.

  •  مشتریانی که ابزار تبلیغاتی نیز هستند

رولکس برندی است که در کنار نام‌های خاصی معنا پیدا می‌کند، کمپین‌های تبلیغاتی این برند به خوبی از این موضوع آگاه بوده و همین امر را به یکی از ابزارهای مهم بازاریابی خود تبدیل کرده‌اند. به عنوان مثال، در یکی از تبلیغات این برند، عکس‌های افراد مشهوری را می‌بینیم که ساعت‌های مچی رولکس در دست آنها خودنمایی می‌کند.

مرلین مونرو، مارلون براندو، رابرت دنیرو و … چهره‌‌های مشهوری هستند که مطمئنا تأثیر زیادی بر مخاطبان خواهند گذاشت و بر همین اساس‌ نیز می‌توان گفت که بسیاری از مشتریان برند رولکس، به عنوان ابزارهای تبلیغاتی این برند نیز محسوب می‌شوند. ضمن اینکه امروزه بسیاری از چهر‌های سرشناس ورزش و سینما نیز، معرِّف ساعت‌های این برند هستند و به طور خاص در کمپین‌های ویدئویی و دیجیتال این برند حضور فعال دارند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.