چرا آن ها از اپل، دل نمي کنند

0

ابقاي کارمندان از عوامل اساسي براي سلامت و موفقيت يک تجارت است. حفظ کارمندان خوب رضايت مشتري، فروش محصولات و رضايت همکاران را دربردارد و برنامه‌ريزي براي جانشيني موثر و ساخت دانش سازماني را تضمين مي‌کند. پاسخ آنجلا اهرنتس، معاون ارشد رئيس اپل در فروشگاه‌هاي آنلاين، به اين پرسش که چرا کارمندان اين شرکت به اين غول تکنولوژي وفادارند شگفت‌انگيز است.

او به‌اختصار همکاري و اتحاد کارمندان و مهم‌تر از همه برخورد يکسان با همه را از مهم‌ترين دلايل اين موفقيت مي‌داند. همچنين اضافه مي‌کند: «ما اخيرا بالاترين آمار ابقاي کارمندان را داشتيم؛ يعني ۸۱ درصد. و بازخورد ما از کارمندان فروشگاه‌ها اين بوده است که اين افراد در گروه همواره در فضايي از همبستگي و يکپارچگي به سر مي‌برند.

احساسي همانند يکپارچگي يک سيب! احساس انجام‌وظيفه براي يک کارفرما و سروکله زدن با مشتري براي اجراي وظيفه براي اين افراد معنايي ندارد. ما کارمندان فروشگاه را به ديد خرده‌فروش محصولات نمي‌بينيم بلکه آنان را مديراني تلقي مي‌کنيم که در کمترين فاصله با مشتريان قرار گرفته‌اند و به کمک آن‌هاست که اين شرکت معنا و وجود پيدا مي‌کند.» اين يک داستان فوق‌العاده براي خواندن است.

بیشتر بخوانید : داستان شکل‌گیری برند اپل

طريقه‌اي که اپل با کارمندانش برخورد مي‌کند و آن‌ها را به معناي واقعي توانمند و مختار بار مي‌آورد روشي است آموزنده براي هر شرکت و ارگاني که ميل به پيشرفت دارد. حال با در ذهن داشتن کمپانی اپل، براي حفظ کارمندان خوب خود پنج روش را فرا بگيريد:

انتظارات

انديشمندان مديريت همه با اين موضوع موافق‌اند که کارمنداني که وظايف خود را به‌روشني مي‌شناسند، سر کار از عملکرد بسيار بالايي برخوردارند. تغيير در انتظارات از کارمندان موجب قرار گرفتن آن‌ها در تنگنا و ايجاد استرس بيجا در آن‌ها مي‌شود. اين انتظارات به امنيت دروني کارمندان خدشه وارد مي‌کند و به آن‌ها حس عدم موفقيت را القا مي‌کند. اين به معناي دفاع از وظايف ثابت و غيرقابل‌تغيير نيست بلکه به معناي ايجاد محيطي است که افراد در آن به‌روشني از وظايف خودآگاه باشند.

ارتباطات

از عوامل اساسي ديگر که حفظ کارمندان را در پي دارد توانايي افراد براي اظهار نظر آزادانه است. آيا شرکت شما از کارمندان مي‌خواهد که آزادانه به بيان انتظارات خود بپردازند؟ آيا شرکت شما فضايي براي دريافت بازخورد از کارمندان ايجاد مي‌کند؟ اگر چنين است و افراد به بيان ايده‌هاي خود مي‌پردازند و آزادانه انتقادهاي خود را بيان مي‌کنند ،در چنين فضايي پيشرفت صورت مي‌گيرد. در غير اين صورت آنان همواره بايستي زبان خود را براي بيان اين موارد گاز بگيرند يا اينکه همواره تا مادامي که شرکت را ترک کنند خود را معذب نگه دارند.

 استعداد

استعداد و استفاده از مهارت از عوامل محيطي ديگري است که افراد را ترغيب به حفظ شغل فعلي خود مي‌کند. يک کارمند باانگيزه دوست دارد به انجام کارهايي علاوه بر وظايف اصلي خود در شرکت بپردازد. چه تعداد از مردم مي‌توانند به کارهايي که ربطي به وظايف اصلي آنان ندارد بپردازند؟ چه تعداد از مردم داراي توانايي‌هاي دست‌نخورده و بکر هستند؟ شما تنها بايد از استعدادها و توانمندي و تجارب افرادتان آگاه شويد و به آن‌ها براي استفاده از آن زمان دهيد.

آموزش

بهترين افراد شما، آن‌هايي که خواستار حفظ آن‌ها هستيد، افرادي هستند که به دنبال موقعيت‌هايي براي يادگيري و توسعه و پيشرفت و مهارت‌هاي خود هستند. بدون موقعيت‌هاي تازه، بدون شرکت در تيم‌هاي کاري پرانگيزه، بدون شرکت در پروژه‌هاي مهم و به‌دردبخور، بدون قبول مسئوليت‌هاي مهم، بدون شرکت در سمينارهاي آموزشي، احساس راکد بودن در اين افراد ايجاد مي‌شود. يک کارمند باارزش و حرفه‌گرا در شرکت شما بايد در موقعيت‌هاي رشد و ترقي قرار بگيرد.

احترام

افراد شما بايستي احساس به رسميت شناخته شدن، مهم شمرده شدن و قدرداني شدن بکنند. اين رفتارها از عوامل بسيار کليدي حفظ کارمندان هستند. عادت به استفاده از عبارت «متشکرم» راه بسيار زيادي را طي خواهد کرد. پاداش‌هاي مالي، امتيازها و هديه‌ها، اين عبارت را باز هم پررنگ‌تر و برجسته‌تر مي‌کند. افزايش دستمزدها به ميزان قابل‌قبولي به دستاوردها و موفقيت شرکت و درنتيجه به حفظ کارمندان گره خورده است. کميسيون و حق‌العمل براي اضافه‌کاري‌هاي روزانه، هفتگي و… به‌آساني قابل‌محاسبه است و پاداش‌هاي اين‌چنيني بي‌شک تاثير چشمگيري در حفظ کارمندان ارزشمند شما دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.