چت کودکانه فیس‌بوک

1

فیس‌بوک یک نسخه جدید از اپلیکیشن مسنجر خود را معرفی کرده‌ که برای سنین ۶ تا ۱۲ سال طراحی شده است. این اپلیکیشن که مسنجر کیدز نام دارد، نیازی به حساب فیس‌بوک ندارد زیرا به دلیل قوانین فدرال کاربران زیر ۱۳ سال نمی‌توانند به طور قانونی حساب فیس‌بوک داشته باشند. در عوض، والدین می‌توانند اپلیکیشن مسنجر کیدز فرزند خود را از حساب فیس‌بوکشان مدیریت کنند و بر دوستان و اعضای خانواده که با کودک در تماس هستند، نظارت داشته باشند.

فیس‌بوک می‌گوید قرار است اقدامات بزرگی انجام دهد تا مطمئن شود که این اپلیکیشن به نوعی ابزار بهره‌کشی تبدیل نخواهد شد. این شرکت می‌گوید: «هیچ تبلیغاتی در مسنجر‌کیدز وجود ندارد و از اطلاعات فرزند شما برای تبلیغات استفاده نمی‌شود. دانلود آن رایگان است و هیچ خرید داخل اپلیکیشن نیز در آن وجود ندارد.»

مسنجر کیدز در وهله اول برای ارائه چت ویدئویی و متنی همراه با انواع ماسک‌ها و فیلترهای سرگرم‌کننده طراحی شده است. فیس‌بوک می‌گوید یک کتابخانه از گیف‌ها، قالب‌ها، استیکرها، ماسک‌ها و ابزارهای نقاشی مناسب با سن کودکان وجود دارد که به آنها امکان می‌دهد مطالب را تزئین و شخصیت خود را ابراز کنند. این اپلیکیشن همچنین به والدین امکان می‌دهد تا فهرست مخاطبان کودک خود را کنترل کنند و یک صفحه نمایش دوستان از پیش تایید شده را که آنلاین هستند نشان می‌دهد.

برای استفاده از این اپلیکیشن، والدین باید آن را از اپ استور دانلود کرده و سپس آن را با نام کاربری و رمز عبور فیس‌بوک خود تایید کنند. فقط در این صورت یک حساب برای کودک ایجاد خواهد شد و فقط به یک نام برای پروفایل کودک نیاز است. مخاطبان از طریق بخش «جست‌وجو» اپلیکیشن افزوده می‌شوند که باید به والدین اجازه دهد سایر مخاطبان را جست‌وجو و پیدا کنند. کاربران دارای حساب فیس‌بوک، مانند خویشاوندان، می‌توانند برای چت با کودکان حساب مسنجر کیدز ایجاد کنند و والدین نیز روی مخاطبانی که تایید‌شده و آنلاین می‌شوند، کنترل دارند.

با اینکه در ظاهر مسنجر‌کیدز یک ابزار ساده است، اما بسیار اهمیت دارد. امروز‌ کودکان روش‌های مختلفی برای ارتباط با دوستان و خویشاوندان دارند، برای مثال تماس تلفنی، ایمیل، یا شاید پیامک، اگر تلفن همراه داشته باشند. آنچه که کودکان به آن دسترسی ندارند، شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، واتس‌اپ، توییتر‌ و یوتیوب است. اکنون فیس‌بوک یک دریچه برای کودکان ایجاد کرده ‌تا بتوانند از سن شش‌سالگی از محصولات آن استفاده کنند.

به نظر می‌رسد فیس‌بوک متوجه است که عموم مردم چه دیدگاهی به این موضوع دارند و در نتیجه از یک شیوه دفاعی زیرکانه برای رد انتقادات استفاده می‌کند. این شرکت می‌گوید: «کودکان امروز خیلی زودتر از موقعشان آنلاین می‌شوند. آنها از دستگاه‌های مشترک خانواده استفاده می‌کنند و بسیاری از آنها حتی در سن شش یا هفت سالگی دستگاه مختص به خود را دارند.»

تحقیقات نشان داده است که کودکان از اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنند که برای نوجوانان و جوانان طراحی شده‌اند. در یک تحقیق روی ۱۲۰۰ نفر از والدین آمریکایی که فرزند زیر ۱۳سال داشتند، مشخص شد که ازهر ۵ خانواده ۳ خانواده می‌گویند فرزند زیر ۱۳ سال آنها از اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی استفاده می‌کنند در حالی‌که ۸۱ درصد می‌گویند فرزندان آنها از سن هشت‌سالگی استفاده از رسانه‌های اجتماعی را آغاز کرده‌اند. بنابراین، فیس‌بوک به همین معضل پرداخته است. مسنجرکیدز راهکاری است که با آن والدین می‌توانند رفتار فرزندان خود را در رسانه‌های اجتماعی کنترل کنند.

کارمندان شرکت و افرادی که این محصول را ساخته‌اند، ممکن است حسن‌نیت داشته باشند‌ و واضح است که فیس‌بوک از پروتکل‌های قانونی برای جلوگیری از سوء‌استفاده تبعیت می‌کند. اما هنوز این موضوع وجود دارد که فیس‌بوک با هدف قرار‌دادن کودکان از نسل بعد کاربران نیز جلو زده است.

رسانه اجتماعی سال‌هاست که از خریدهای راهبردی استفاده کرده و محصولاتی را ارائه داده ‌تا پایگاه کاربرانش به سمت رقبای آن متمایل نشوند و کاربران جوان را حفظ کنند. برای مثال، خرید اینستاگرام و واتس‌اپ یک حرکت برای از بین بردن اسنپ‌چت بود. هیچ‌یک از این اپلیکیشن‌ها محصول پیام‌رسانی برای کودکان شش‌ساله ندارند اما فیس‌بوک خوشحال است که چنین محصولی را راه‌اندازی کرده است.

۱ دیدگاه
  1. امیر محمد می‌گوید

    چگونه درسایت کودکان ثبتنام

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.