چاپ عکس، مستقیم از اینستاگرام!

0

چه کسی فکرش را می‌کرد که جایی در فضای مجازی درست شود که زمینه‌ساز ثبت خاطرات روزمره‌ زندگی ما شود!؟ جایی که حالا به واسطه‌اش، این روزها و در همین ایران، یک کسب‌و‌کار خانوادگی درست شود که حاصلش ثبت و به اشتراک‌گذاری تمامی آن خوشی‌هایی شود که می‌خواهیم از یادمان نروند. «اینستا‌چاپ» آمده است تا به ما بفهماند که می‌توان با سلیقه بود و رنگین‌کمانی از تنوع را در ثبت خاطرات داشت. «اینستا‌چاپ» داستان جالبی را در پس تولدش دارد، برای همین در این شماره از شنبه، پای صحبت‌های بنیانگذار سی‌و‌سه‌ساله‌اش،«راضیه بیات» نشسته‌ایم تا داستان تولد یک کسب‌و‌کار زود‌بازده ‌خانوادگی را بشنویم.

  •  چه شد که «اینستا‌چاپ»، «اینستا‌چاپ» شد؟!

اینستاچاپ (instachap.com) سرویس آنلاین عکس است که به شما امکان می‌دهد تصاویر گالری شبکه‌های اجتماعی (در حال حاضر اینستاگرام) و تصاویر محصور در تلفن‌های هوشمند و رایانه‌تان را ‌به‌راحتی در قالب محصولات خاص ما چاپ کنید‌. سرویس اینستاچاپ از سال ۹۳ اجرایی شد اما از الکامپ ۹۴ به صورت رسمی و جدی فعالیتش ادامه پیدا کرد. 

  •  فکر و ایده‌ اصلی یک چنین فضایی از کجا استارت خورد؟!

با توجه به تجربیات تلخ از دست دادن گالری و تصاویر در شبکه‌های اجتماعی‌، سال ۹۳  نیازمند این بودیم تا تصاویر گالری اینستاگرام خودمان را چاپ کنیم و برای این کار باید کل تصاویر را دانلود می‌کردیم که راحت نبود. دنبال سرویسی گشتیم که بدون نیاز به دانلود تصاویر اینستاگرام‌مان و آپلود مجدد به‌راحتی سفارش چاپ عکس‌های اینستاگرام‌مان را بدهیم‌. جست‌وجوی ما به نتیجه‌ای نرسید و جز دو سرویس که در آمریکا و اروپا بودند، سایتی را پیدا نکردیم. برای همین فکر کردیم که این نیاز ما مسلما برای سایر افراد نیز وجود دارد لذا در‌صدد آن بر‌آمدیم که چنین امکان فنی را فراهم کنیم و به عنوان سرویس ارائه دهیم‌. ابتدا برای اعتبار‌سنجی ایده یک صفحه فرود محتوای توضیحات ایده با فرم عضویت در خبرنامه برای اطلاع  از آغاز فعالیت ایجاد کردیم. در مدت کمتر از دو هفته ایمیل‌هایی ثبت شد تا از آغاز به کار ما مطلع شوند و بدین ترتیب ایده ما اعتبار‌سنجی شد و پس از آن سرویس را عمومی کردیم تا عموم کاربران بتوانند سفارش‌هایشان را ثبت کنند. 

  •  کمی درباره‌ تیم‌تان به مخاطبان «شنبه» بگویید. 

«اینستاچاپ» به نوعی یک کسب‌و‌کاری خانوادگی است و هسته اصلی و موسسان آن از اعضای یک خانواده هستند‌. موسسان اینستاچاپ من و برادرم، مرتضی بیات هستیم. من، مهندس کامپیوتر گرایش نرم‌افزار و عکاس هستم که مدیریت اینستاچاپ را بر عهده دارم، مرتضی بیات کارشناس ارشد سیستم‌های  اطلاعاتی ‌هستند که مسئولیت برنامه‌نویسی سرور و تبلیغات را برعهده دارند. فاخره بیات  فعالیت‌های گرافیکی و انیمیشن و پشتیبانی را به عهده دارند. فتاح بیات‌ بخش مرسولات، سعیده حقدوست بخش پردازش و چاپ و آماده‌سازی و پشتیبانی‌ را بر عهده دارند و همینطور تیم فنی طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل که به صورت پاره‌ وقت و دور‌کاری با هم همکاری داریم حسین عباسپورطراحی رابط کاربری‌، محسن ابراهیم‌زاده توسعه اپلیکیشن IOS و عباسعلی ملا‌حسینی اندروید هستند‌.

  •  با چه میزان سرمایه «اینستا چاپ» را راه‌انداختید؟

با سرمایه‌ مالی کمتر از یک میلیون تومان ‌شروع کردیم.

  •  چرا در ایران؟! چه نیازی به تاسیس «اینستا چاپ» در کشور دیدید؟

با توجه به گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و علاقه مردم به گرفتن عکس از یک سو و همچنین درک این نکته که تصاویر در شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند امنیت کافی ندارند، تمایل به چاپ این تصاویر رو به افزایش خواهد بود و این مختص ایران نیست. به طور مثال، آقای مارک اشمیت رئیس هیات مدیره آلفابت (‌هولدینگ گوگل) طی مطلبی در روزنامه the telegraph در مورد تصاویر دیجیتال اینگونه هشدار می‌دهد که «تصاویر دیجیتالتان را پرینت کنید و یا ریسک ازدست‌دادنشان را بپذیرید». 

  •  و درواقع اینستا‌چاپ کمک می‌کند که ما تصاویر و خاطرات‌مان را از دست ندهیم… کار زیبایی را انجام می‌دهید، اما آیا این کار برای شما سود دارد؟ یا  بهتر بگویم؛ آیا سود یک چنین کاری می‌تواند بیشتر از ضرر و مشکلات آن باشد؟!

هر کسب‌و‌کاری نیازمند  سود‌آوری برای ادامه کار و بقای خود است و  همینطور یک سری مشکلات خواهد  داشت. ما تلاش می‌کنیم این مشکلات و سختی‌ها را  به حداقل برسانیم‌. علاوه بر این، حس زیبا و خاطره‌انگیز‌ی ‌که ‌به متقاضیان ‌این ‌سرویس ارائه می‌کنیم و  بازخوردهای دلنشینی که از مشتریان دریافت می‌کنیم، دلگرمی ما را به ارائه این سرویس دوچندان می‌کند‌.

  •  قدم بعدی «اینستا چاپ» را در کجا می‌بینید؟

تلاش ما در اینستاچاپ بر این است که در آینده نزدیک بازار خود را در ایران تثبیت کرده و با توجه به درخواست‌هایی که از کشور‌های اطراف خود برای ارائه خدمات داشتیم و به دلیل محدودیت‌هایی مانند پرداخت بین‌الملل و پست بین‌الملل، تمهیداتی بیندیشیم که امکان سرویس‌دهی به این کشور‌ها مهیا شود.  درخواست‌ها  از فارسی‌زبان‌ها و ایرانیان مقیم خارج بوده که از طریق جست‌وجو در موتورهای جست‌وجو و همینطور از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا  به واسطه دوستانشان ‌که ما را به آنها معرفی کردند با ما آشنا شدند ‌و ‌راغب بودند از سرویس اینستاچاپ استفاده کنند. 

  •  دوست دارید به مشکلاتی که تا حال با آنها مواجه بوده‌اید، اشاره‌ای داشته باشید؟!

مشکلات بخش لاینفک هر کسب‌و‌کاری است. در ابتدا ما با عدم اعتماد افراد مواجه بودیم که به لطف خدا به گذشت زمان این اعتماد‌سازی انجام شد، مشکلات زیرساخت شبکه و فیلترینگ یکی از اصلی‌ترین مشکلات ماست‌. با توجه به اینکه یک بخش از کار ما استفاده از API های اینستاگرام است در برهه‌هایی از سال به دلیل سیستم فیلترینگ کشور استفاده از API‌ های ‌‌اینستاگرام با مشکل مواجه می‌شود.

  •  چطور توانستید اطمینان مخاطبان خود را جلب کنید؟

در ابتدا با  معرفی نماد اعتماد ‌الکترونیک و توضیح روند پردازش سفارشات و همینطور  با  ارائه  سرویس خوب و همراهی مشتریان در فرایند ثبت و دریافت سفارش توسط پشتیبانان اینستاچاپ.

  •  تعریفی از یک استارتاپ موفق، اگر بخواهید در یک جمله بگویید، به نظرتان می‌رسد؟!

تیم هماهنگ و همگن داشته باشد، هیجان و رضایت خاطر در مشتریانش ایجاد کند و ضریب رشد بالایی داشته باشد.

  •  و حرف آخر؟!

در فرهنگ ایرانی ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید «به عمل کار برآید به سخندانی نیست». پیشنهاد ما دست به‌کار‌شدن و پیاده‌سازی افکار خود با رعایت اخلاق حرفه‌ای است. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.