چاپ اکسپو، خدمات چاپ را آنلاین ارائه می دهد

0

صنعت چاپ و تبلیغات از جمله صنایع پر کشش است که هر کسب و کار در هر مرحله از رشد خود با این صنایع سر وکار دارد. بر همین اساس ارزش آفرینی در این صنایع و تسهیل فرآیندهای آن برای کسب وکارها بسیار کاربردی است. سینا اسکندری بنیانگذار چاپ اکسپو به نشانی  http://chapexpo.com/  استارتاپ خود را با همین هدف راه انداخته است سینا ۳۷ ساله و متولد تهران است و در رشته مکاترونیک در دانشگاه آزاد تحصیل کرده است. او از سال ۸۲ با گذاراندن دوره های تخصصی در زمینه فناوری اطلاعات در سازمان فنی و حرفه ای در حوزه تولید مولتی مدیا، طراحی وب سایت و گرافیک اینترنتی و چاپی به صورت فریلنسینگ فعالیت خود را آغاز می کند و حدود ده سال در این حوزه به فعالیت خود ادامه می دهد.

« بعد از اینکه تحصیلاتم را در رشته مکاترونیک به اتمام رساندم و به دلیل تسلطی که در حوزه فناوری اطلاعات داشتم با یکی از شرکت های فعال در حوزه مهندسی مکانیک همکاری خود را در دپارتمان مهندسی و نرم افزار شروع کردم. در آنجا علاوه بر پشتیبانی سیستم های نرم افزاری، به صورت تخصصی در حوزه نرم افزارهای ماشین های کنترل عددی، فرآیندهای کارخانه هوشمند و اینترنت اشیا فعالیت داشتم. و نتیجه تحقیقاتم نیز در حوزه اینترنت اشیا و کارخانه هوشمند در قالب چند مقاله به چاپ رسید. چه در زمانی که به صورت فریلنسینگ فعالیت داشتم و چه در مدت زمانی که در شرکت کار می کردم به طور مستقیم درگیر فرآیندهای تبلیغات و روابط عمومی نیز بودم و همیشه با مشکلاتی در زمینه سفارش گذاری محصولات چاپی روبرو برخورد می کردم. مشکلی که وجود داشت این بود که همیشه درگیر این موضوع بودم که چطور می توانم بهترین چاپخانه را چه از نظر کیفیت و چه از نظر قیمت انتخاب کنم. و اینکه هر یک از چاپخانه ها چه محصولاتی تولید می کنند و متوسط زمان تحویل هر کدام چقدر است. به عبارت بهتر همواره برآورد هزینه و استعلام قیمت چاپ یک مشکل بزرگ بود و اینکه تغییر در ویژگی های چاپی چقدر در قیمت نهایی محصول چاپی تاثیر گذار است. علاوه بر این موارد مشکلاتی در زمینه تبادل فایل با چاپخانه ها نیز داشتیم. چون هر کدام روش خود را برای فایل های چاپی داشتند. همچنین نظارت بر کیفیت چاپ از دیگر مشکلات بود و مجبور بودم برای اطمینان از کیفیت چاپ به چاپخانه ها در نقاط مختلف شهر سر بزنم و بر روی فرآیند چاپ نظارت مستقیم داشته باشم. تحویل خروجی کارها نیز از دیگر مشکلات بود زیرا چاپخانه ها اکثرا سیستم ارسال محصولات چاپی را نداشتند و باید به صورت حضوری مراجعه می کردم یا پیک می فرستادم تا محصولات چاپی را تحویل بگیرد. همه این مشکلات من را به این فکر انداخت که استارتاپی در این زمینه راه بیاندازم تا قدمی در راهِ حل این مشکلات در صنعت چاپ بردارم.» سینا زمانی که تصمیم می گیرد این استارتاپ را راه بیاندازد در آستانه مهاجرت از ایران قرار داشت و با پذیرش تحصیلی که از کشور کانادا دریافت کرده بود قصد داشت در خارج از کشور تحصیلات خود را ادامه بدهد ولی با توجه به شرایطی که کشور از نظر اقتصادی در آن قرار داشت تصمیم می گیرد بماند و با کارآفرینی و عملی کردن ایده های خود زمینه ای را برای اشتغالزایی نیز فراهم کند.

  • چاپ اکسپو چیست

چاپ اکسپو یک وب سرویس اینترنتی مبتنی بر رایانش ابری است که کلیه مراحل سفارش چاپ از طراحی تا انتخاب محصول، دریافت ویژگی های سفارشی شده چاپ، پرداخت آنلاین و تحویل در محل را انجام می دهد. اطلاع رسانی از وضعیت سفارشات از طریق اس ام اس و ایمیل از دیگر ویژگی های این وب سرویس است. همین طور بخش کاربری آن امکان مدیریت آرشیو سفارشات و هزینه ها را فراهم می کند. « کاربران برای استفاده از خدمات می توانند از طریق سایت ثبت سفارش انجام دهند. و محصول چاپی مورد نظر خود را که می تواند کارت ویزیت، بروشور و غیره باشد انتخاب کنند. پس از آن تیراژ محصول، جنس کاغذ، کیفیت چاپ، زمان تحویل و غیره را مشخص می کنند. بر این اساس می توانند برآوردی از قیمت تمام شده چاپ داشته باشند و با تغییر هر یک از ویژگی های چاپ به نتیجه مورد نظر خود برای محصول چاپی برسند. در آینده نیز این امکان برای کاربران ایجاد می شود که طرح نهایی را به صورت سه بعدی ببینند که تا حد زیادی به حالت واقعی شبیه است و یک تصور خوبی از شکل نهایی کارت چاپ شده ارائه می شود. هدف اصلی وب سرویس ما خدمات چاپی است ولی این امکان برای کاربران نیز وجود دارد که هم بتوانند محصولی را که قبل طراحی کردند آپلود کنند و هم از ابزارهای ساده طراحی آنلاین در سایت استفاده کنند و همان جا محصول را طراحی کنند. برای طراحی حرفه ای تر محصولات چاپی نیز این امکان را فراهم کرده ایم که کاربران بتوانند با فریلنسرهای حرفه ای که با ما همکاری دارند ارتباط برقرار کنند که کیفیت سفارشات نیز از طرف چاپ اکسپو تضمین می شود.  بعد از اینکه سفارش ثبت شد ما طرح هایی را که کاربران ارسال کرده اند بررسی می کنیم و بعد از رفع ایرادات آن را برای چاپ ارسال می نماییم. در هر مرحله کاربران را از طریق سیستم های اطلاع رسانی اس ام اس و ایمیل در جریان فرآیند چاپ محصولاتشان قرار می دهیم. در انتها نیز محصولات چاپی به آدرس کاربران ارسال می شود. علاوه بر این، ما با کارشناسان متخصص در زمینه چاپ همکاری می کنیم که کارشناسان علاوه بر اینکه بر روی کیفیت چاپ نظارت دارند، به شرکت ها در زمینه موارد چاپی نیز مشاوره می دهیم.»

  • مخاطب چاپ اکسپو

هدف اصلی چاپ اکسپو فراهم آوردن بستر دسترسی صاحبان کسب وکارها کوچک به محصولات چاپی با کیفیت است تا بتوانند به محصولات چاپی با کیفیت را با قیمت مناسب تهیه کنند. « بسیاری از مخاطبان ما در اکوسیستم در حال رشد استارتاپی تعریف می شوند بر همین اساس قصد داریم با شرکت در همایش ها و نمایشگاه ها مرتبط و حضور در جلسات استارتاپی خودمان را به استارتاپ های دیگر معرفی کنیم. علاوه بر این تبلیغات دیجیتال مارکتینگ ابزار دیگری است که قصد داریم برای معرفی خود از آن استفاده کنیم.» سینا می گوید کار را با سرمایه شخصی شروع کردند و در دوره رشد خود به جذب سرمایه نیز فکر می کنند و تمایل دارند با سرمایه گذاران مذاکره کنند. او می گوید حجم بازار صنعت چاپ در ایران شفاف نیست و آمار و اطلاعات دقیقی در این زمینه در دسترس نیست ولی به صورت کلی حجم این بازار به صورت سالانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود که آنها قصد دارند در دو سال آینده با ایجاد آگاهی و تبلیغات بیشتر در زمینه خدمات وب سرویس سهم بزرگی از این بازار را به صورت سفارشات چاپی آنلاین بدست بیاورند. البته در این زمینه رقبایی هم دارند « مزیت رقابتی که ما نسبت به رقبا داریم این است که طیف وسیع تری از محصولات چاپی را در یک وب سرویس ارائه می دهیم. علاوه بر این فرآیند سفارش گیری را تا جایی که امکان دارد سریع و آسان کرده ایم که ما را از رقبا متمایز می کند.» البته آنها در این راه با چالش هایی نیز روبرو بوده اند « علاوه بر مشکلات مالی که هر استارتاپی در شروع کار خود با آن مواجه است، در زمینه عدم وجود فضای کاری نیز با مشکلاتی روبرو بودیم که خوشبختانه موفق شدیم از فضای کاری که باشگاه کارآفرینی سریر در اختیارمان گذاشته استفاده کنیم و در آنجا مستقر شویم.»

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.