چالش‌های رسانه‌های دیجیتال کانادا

0

با ورود به سال ۲۰۱۷، نشانه‌ای از بهبود دیده نمی‌شود. رسانه‌های قدیمی هنوز با این تحول دیجیتالی دست و پنجه نرم می‌کنند. دلارها بابت تبلیغ خرج شده‌اند اما هنوز پول‌ به سمت پلت‌فرم‌های وب و رسانه‌های اجتماعی آمریکایی روانه می‌شود.

سازمان‌های خبری کانادا در مقیاس بزرگ با چالش‌های اساسی رو‌به‌رو هستند. برای مثال، اخیرا یک روزنامه در تورنتو که در گذشته بودجه تبلیغاتی سنتی آن را حفظ می‌کرد، در معرض خطر است. در نتیجه، بقای یک رسانه دموکراتیک با بودجه کافی که بتواند معتبر باشد و گفت‌وگوهای عمیق درباره مسائل عمومی را تسهیل کند، تهدید شده است. کانادا در گذشته روی مدل‌های شرکتی سنتی برای ارائه این تالارهای گفت‌وگو تکیه کرده بود.

از آنجا که CBC نقش حیاتی را در این‌باره ایفا می‌کند و باید بودجه زیادی دریافت کند، یک موسسه دولتی نمی‌تواند به‌تنهایی این خلأ را پر کند. ویراستاران یکی از قدیمی‌ترین کانال رسانه‌ خبری دیجیتال کانادا، به نام Tyee، معتقدند که زمان آن رسیده تا کانادا به تقویت شرکت‌هایی که سعی دارند کارها را به طور متفاوتی انجام دهند، به طور جدی فکر کند. با تغییر و تحول اکوسیستم رسانه‌ای، نمونه‌های زیادی در آمریکا به وجود آمده‌اند. آنها عبارتند از: ProPublica، Texas Tribune، Grist و غیره.

Tyee به پیشرفت این بخش در کانادا کمک کرده است. سایر اعضا عبارتند از:

Canadaland ،‌iPolitics ،‌OpenCanada ،‌Discourse Media و غیره. با این حال بخش روزنامه‌نگاری دیجیتال مستقل کانادا به طور چشمگیری در مقایسه با آمریکا توسعه‌نیافته باقی مانده است. در حال حاضر پرسش‌هایی که دولت کانادا باید به آنها بپردازد، عبارتند از‌ اینکه کدام سیاست‌ها و اولویت‌های فعلی جلوی توسعه این بخش را می‌گیرند؟ و کدام سیاست‌ها و اولویت‌های جدید می‌توانند به رشد این بخش و ایجاد مدل‌هایی برای تولید و ارائه روزنامه‌نگاری با منفعت عمومی کمک کنند؟

بیایید اول به معیارهای پیشنهادی که به بخش روزنامه‌نگاری دیجیتال و مستقل کانادا متعلق است، بپردازیم. برای اینکه یک عضو رسانه‌ای در این گروه در نظر گرفته شود، باید از شرایط زیر برخوردار باشد: اول از همه دیجیتال باشد، به کارکنان خود حقوق پرداخت کند، یک یا چند منبع درآمد شناسایی شده داشته باشد، استاندارد‌ها، مالکیت و ماموریت آن مشخص باشد، روزنامه‌نگاری با منفعت عمومی همراه با گزارش واقعی و تجزیه و تحلیل مبتنی بر واقعیت تولید کند و در آخر اینکه هدف آن یک موجودیت متداوم و طولانی‌مدت باشد.

با این تعریف‌ها، نه‌تنها این بخش متمایز خواهد بود بلکه نقش حیاتی را در اکوسیستم رسانه خبری کانادا ایفا خواهد کرد. این بخش مخاطب کمتری نسبت به رسانه‌های قدیمی دارد اما نباید آن را دست‌کم گرفت. نشریات این بخش انواع مختلفی از چشم‌انداز‌ها، نوآوری در روزنامه‌نگاری، مدل‌های کسب‌و‌کار و فناوری را ارائه می‌دهد و به رشد نسل بعدی روزنامه‌نگاران کمک می‌کند. در اینجا به چند ایده برای ایجاد بخش روزنامه‌نگاری دیجیتال مستقل در کانادا اشاره می‌شود:

تشویق، از طریق مزایای مالیات و نظارتی، به ایجاد صندوق‌های غیر‌انتفاعی محلی. ایجاد انگیزه مالیاتی و غیره برای سرمایه‌گذاری در سایت‌های دیجیتال روزنامه‌نگاری با منفعت عمومی. برداشتن یا تقلیل محدودیت‌ها در خصوص روزنامه‌نگاری با بودجه خیریه و کارهای انسان‌دوستانه. امکان روزنامه‌نگاری با منفعت عمومی برای یک سازمان غیر‌انتفاعی و خیریه.

ارائه بودجه زیرساخت کسب‌و‌کار دولتی برای بخش دیجیتال مستقل. به جای پرداخت هزینه محتوا، این تامین بودجه برای تقویت همکاری، نوآوری، لابی‌گری‌ و پشتیبانی حقوقی است.

ارائه مزایای دو‌ساله برای روزنامه‌نگارانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند یا از رسانه‌های خبری اخراج شده‌اند، برای کمک به پرداخت حقوق آنها در یک بستر رسانه‌ای به انتخاب خود آنها، اعم از رسانه خبری دیجیتال و مستقل. (با این کار، کارکنان فعال خواهند بود و به استعدادها این امکان داده خواهد شد تا مناسب‌ترین‌ها را برای خود انتخاب و پیدا کنند.)‌

کسر مالیات سالانه ۵۰۰ دلاری برای جوانان یا تمام شهروندان به ازای پولی که در رسانه‌های  خبری پرداخت می‌کنند. (با این کار یک منبع درآمد ایجاد شده و به عموم مردم امکان دسترسی به اخبار واقعی داده می‌شود.)

افزایش بودجه CBC برای اعمال تغییرات در نحوه اداره سازمان. CBC باید با رسانه دیجیتال مستقل، که به عنوان یک پلت‌فرم برای اشترا‌ک‌گذاری روزنامه‌نگاری نقش ایفا می‌کند، همکاری بیشتری داشته باشد. فید خبری CBC باید به طور رایگان یا با نرخ بسیار کم توسط سایر رسانه‌های خبری تجدید چاپ شود.

استفاده از مزایای مالیاتی به نفع فیس‌بوک، گوگل و سایر پلت‌فرم‌های چندملیتی. همانطور که امروزه شاهد آن هستیم، افراد یا سازمان‌هایی که تبلیغات در ابرقدرت‌های دیجیتال جهانی را خریداری می‌کنند، از مالیات معاف هستند‌ و مشخص نیست که برای مثال فیس‌بوک و گوگل چه مقدار مالیات در کانادا پرداخت می‌کنند. بهتر است آن مالیات‌ها جمع‌آوری شده و به درآمدها تزریق شوند تا کمکی باشد به تقویت روزنامه‌نگاری با منفعت عمومی.

در حال حاضر بخش روزنامه‌نگاری دیجیتال و مستقل در کانادا به‌ندرت درباره نجات روزنامه‌نگاری در این کشور سخن می‌گوید. زمان آن رسیده است که قانونگذاران به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشند و به آن به چشم یک پل متمایز و ضروری رو به آینده نگاه کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.