پی بیلینگ، فاکتور آنلاین صادر می‌کند

0

 حسابداری آنلاین و صدور فاکتور نیز از این دست خدماتی است که امکان استفاده آنلاین از آن ممکن شده؛ خدماتی که امیر‌حسین حاج‌محمدی ۳۱ ساله در استارتاپ خود به نشانی pbilling.ir‌ ارائه می‌دهد. امیر‌حسین متولد کرمان است و در رشته حسابداری شرکت‌های بازرگانی در دانشگاه آزاد کرمان تحصیل کرده است. او از سال ۸۵ در بازار خرید و فروش تجهیزات کامپیوتر فعالیت می‌کرد و مغازه‌ای در شهر کرمان داشت و همیشه با نوعی ناهماهنگی در دریافت پیش‌فاکتورهایی که از تهران به ازای خریدهایی که انجام می‌داد، رو‌به‌رو بود «‌در آن زمان پیش‌فاکتورها از تهران از طریق فکس برای ما ارسال می‌شد و در اکثر موارد تصویر ناخوانا بود و یا اینکه اطلاعات را تلفنی رد و بدل می‌کردیم و در این میان بین درخواست‌ها و فاکتور‌ها نا‌هماهنگی‌های زیادی ایجاد می‌شد. به خصوص در مورد مبالغ، به عنوان مثال ‌روی مبلغی توافق می‌کردیم ولی با مبلغ دیگری صورتحساب صادر می‌شد. بعد از مدتی از وایبر استفاده می‌کردیم و تصاویر فاکتورها را رد و بدل می‌کردیم که این روش هم با دردسرهای خاص خودش همراه بود. علاوه بر این موارد ما همیشه در پرداخت وجوه با مشکل روبه‌رو بودیم؛ مشکلاتی از قبیل محدودیت سقف کارت به کارت، محدودیت زمان پایا یا ساتنا‌ و یا محدودیت در حواله‌های اینترنتی. بر همین اساس من این نیاز را احساس کردم که سیستمی را راه‌اندازی کنم که مشکلات این صنف را و به طور کلی سایر صنف‌هایی که خرید‌وفروش انجام می‌دهند، بر‌طرف کند. این بود که حدود یک سال پیش پی بیلینگ را راه انداختم.»

  •    خدمات پی بیلینگ

نسخه اولیه پی‌بیلینگ یک سال پیش لانچ شد که در نسخه اولیه فقط صدور فاکتور ‌انجام می‌شد و به تدریج به آن سیستم حسابداری، CRM مدیریت ارتباط با مشتری و روش‌های پرداخت مختلف نیز اضافه شده است «‌در حال حاضر پی بیلینگ در سه بخش خدمات ارائه می‌دهد: در بخش اول صدور فاکتور انجام می‌دهد، در بخش دوم امکان حسابداری آنلاین را فراهم می‌کند و در بخش سوم  مدیریت ارتباط با مشتری فراهم شده است. وقتی که کاربر در پی بیلینگ ثبت نام می‌کند و اکانت فعال می‌شود، سامانه به دو صورت قابل دسترسی است؛ نسخه کاربر که کارمندان و فروشندگان فروشگاه از آن استفاده می‌کند و نسخه دیگر که برای مشتریان فروشگاه قابل استفاده است. مدیر فروشگاه می‌تواند اطلاعات مشتریان خود را در سیستم ارتباط با مشتری وارد کند و حدود دسترسی را برای آنان مشخص کند و کلمه عبور را در اختیار مشتری قرار دهد. در روش‌های قدیمی هیچ سیستمی که فعالیت‌های قبلی مشتری در آن ثبت شود، وجود نداشت. وقتی مشتری نام کاربری و کلمه عبور اختصاصی خود را وارد کند می‌تواند ببیند از زمانی که خرید را از فروشگاه مورد نظر شروع کرده چند تا فاکتور با چه مبالغی ثبت شده است و از هر فاکتور چقدر را پرداخت کرده و چقدر را باید پرداخت کند. فاکتورها در سیستم صادر می‌شوند و مشتری هر زمان که بخواهد می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد و نسبت به پرداخت آن اقدام کند. همچنین علاوه بر امکان پرداخت آنلاین، ما امکان پرداخت شناسه‌دار برای مشتریان ایجاد کرده‌ایم یعنی فاکتورهایی که صادر می‌شود دارای شناسه قبض و شناسه پرداخت است و مشتری می‌تواند بعد از اینکه فاکتور را دریافت کرد از طریق اینترنت بانک، دستگاه‌های ای‌تی‌ام یا همراه بانک تا سقف ۸۰ میلیون تومان آن را پرداخت کند.» در نسخه جدیدی که اخیرا برنامه‌نویسی آن به اتمام رسیده است. علاوه بر امکان مدیریت فاکتورها این امکان برای مشتری ایجاد شده که به ازای هر فاکتوری که ایجاد می‌شود، می‌تواند اطلاعات ارسال را نیز مشاهده کند و این اطلاعات برای همیشه ثبت شده و مشتری به‌راحتی می‌تواند بسته‌های خریداری شده پیگیری و نسبت به دریافت آن از باربری مورد نظر اقدام کند. «تاکنون ۱۵۰۰ کسب‌وکار از خدمات ما استفاده می‌کنند و روزی به طور متوسط ۸ الی ۹ کسب‌وکار جدید برای دریافت خدمات ثبت سفارش می‌کنند.»

  •    حسابداری آنلاین در پی بیلینگ

در پی بیلینگ این امکان وجود دارد که سه نوع صورتحساب صادر شود؛ اولی صورتحساب‌های آینده‌نگری یا پیش‌فاکتورها، دومی فاکتورهای تکرار‌شونده و فاکتورهای عادی. «‌در فاکتورهای عادی از بازه ۳ روز تا ۳ماه امکان پرداخت گذاشته‌ایم و فروشنده سررسید فاکتور را مشخص می‌کند و بعد از آن فاکتور به صورت خودکار برای مشتری ارسال می‌شود. مشتری بعد از دریافت فاکتور این امکان را دارد که با شناسه قبض و شناسه پرداخت مبلغ یا به صورت آنلاین و از طریق درگاه بانک پاسارگاد را واریز کند. وقتی که گزینه سیناپس را انتخاب کرده باشد، شناسه قبض و پرداخت به صورت اس‌ام‌اس نیز برای او ارسال می‌شود. در فاکتورهای تکرار‌شونده این امکان وجود دارد. برای خریدهای تکرار‌شونده از ۱۰ روز تا ۲ سال یک چرخه تعریف کرده‌ایم که به عنوان مثال یک فاکتور مشخص برای یک مشتری مشخص با مبلغ مشخص در یک تاریخ به صورت اتوماتیک هر دو ماه یک بار ارسال شود. شرایط پرداخت برای این نوع فاکتور نیز می‌تواند مدت‌دار باشد. از طرف دیگر در ۳روز مانده به سر‌رسید فاکتور سیستم به صورت خودکار برای مشتری ایمیل ارسال می‌کند تا از سر‌رسید او را مطلع کند.» به نظر می‌رسد می‌توانیم بگوییم پی‌بیلینگ جایگزین حسابدار فیزیکی است ولی برای به دست‌آوردن ترازنامه دقیق نیاز است که یک سری فرمول‌ها محاسبه شود ولی این گزارش‌ها‌ می‌تواند به مدیر کسب‌وکار کمک کند که جلوی هزینه‌های اضافی را بگیرد.

  •    مشتریان و شیوه درآمدزایی

مشتری‌های عمده پی بیلینگ به دو دسته سمن‌ها و کسب‌وکارها تقسیم می‌شوند «‌در سمن‌ها سیستم ما جایگزین هزینه نیروی انسانی و قبوضی است که هر بار نیاز بود، صادر شود. سمن اطلاعات اعضا را در سیستم وارد می‌کند و مشخص می‌کند از هر یک از اعضا ماهیانه چقدر باید دریافت شود. ما در هر تراکنش از سمن‌ها ۱۰۰تومان می‌گیریم. استفاده از خدمات برای کسب‌وکارهای شخصی رایگان است و ما یک کاربر ادمین و یک کاربر معمولی برای آن اختصاص می‌دهیم و هزینه تراکنش در این حالت ۱۰۰۰ تومان است. در کسب‌وکارهای شرکتی ۱۰ هزار تومان برای راه‌اندازی سیستم نیاز است پرداخت شود و هزینه کارمزد در هر تراکنش ۸۰۰ تومان است. ما کسب‌وکارها را براساس تعداد کاربران شرکت دسته‌بندی می‌کنیم.»

  •    مشکلات و چالش‌ها

امیر حسین می‌گوید عدم شفافیت در حوزه فین‌تک و اینکه هر روز یک بخشنامه و قانون جدید صادر می‌شود، مشکلاتی را به همراه دارد که به علت آشنا‌نبودن قانونگذار با کسب‌وکارهای آنلاین است و عدم شناخته‌شدن فین‌تک‌ها توسط مردم اعتماد را سخت می‌کند «‌روزانه بالای ۱۰۰۰ فاکتور در سیستم ما ایجاد می‌شود ولی از این تعداد کمتر از ۲ درصد آن منجر به پرداخت آنلاین می‌شود و مردم  بیشتر تمایل دارند از طریق ای‌تی‌ام و شناسه پرداخت، پرداخت را انجام دهند تا از طریق درگاه ما.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.