پیام هر کلیک؛ یک کاربر برای یک بازاریاب

0

هفته پیش، کلاس بازاریابی پنجشنبه‌ها به‌مناسبت تعطیلات آخر تابستان برگزار نشد. برای همین این هفته مروری داریم بر جلسه مقدماتی دوره دیجیتال‌مارکتینگ «بهار»  که در آن ابعاد مختلف حوزه تبلیغات دیجیتال توسط علی سالک مورد بررسی قرار گرفت.

  •  پوست‌اندازی آفلاین به آنلاین

سفر دیجیتالی شدن کسب‌وکار سنتی‌تان را آغاز کنید؛ آنلاین شدن به چه دردی می‌خورد؟ چه نیازی دارید که سمت‌وسوی دیجیتالی بگیرید؟ پاسخ به این سوال سرآغاز آگاهی از حوزه دیجیتال و فرصت‌هایی است که حوزه دیجیتال می‌تواند برای شرکت شما رقم بزند. از CRM ساده بگیرید تا شبکه‌های اجتماعی و فروش آنلاین کالا و خدمات‌تان. پس شروع کنید به ایده‌پردازی و تصور موقعیت‌های تجاری بکری که تا به‌حال به آن فکر نکرده‌اید. چشم‌انداز دیجیتال شرکت خود را ترسیم کنید و آینده آنلاین شدن کسب‌وکارتان را ببینید. خروجی این ایده‌پردازی، طراحی جایگاه آینده برند شماست. این مراحل اصلی را که طی کردید، تازه موتور ماشین دیجیتالی شدن شرکت‌تان برای آغاز این سفر روشن شده است.

  •  چرخ را از نو نسازید

وقتی مسیر راه‌تان مشخص شد، لازم نیست تمام ابزارهای سفر دیجیتال‌تان را از ابتدا خودتان بسازید یا خرید کنید. در حوزه دیجیتال این یک اصل است: چرخ را نباید از نو ساخت! بسیاری از ابزارها رایگان است و بسیاری دیگر قبل از شما ابزارهای لازم‌تان را ساخته‌اند. پس عجله نکنید و سر فرصت بخوانید و یاد بگیرید و خوب بگردید. مثلا اگر احتیاج به سرور دارید، قرار نیست یک سیستم سرور کامل برای شرکت‌تان خرید کنید؛ چراکه شرکت‌های بزرگ هاست و سرور قبلا کار را برای شما راحت کرده و می‌توانید با سرورهای اشتراکی نیاز سرور کسب‌وکارتان را برطرف کنید.

  •  بازاریابی سنتی یا مدرن

در بازاریابی سنتی، مسیر مشخص و خطی است. قدم اول تحقیق درباره محصول‌تان بود و اندازه بازار و رصد رقبا. بعد از ایجاد طرح توجیهی، تولید محصول شروع می‌شد و مراحل قیمت‌گذاری و تأمین و فروش جنس آغاز می‌شد. تازه در این مرحله بود که بازاریابی و برندینگ برای فروش بیشتر محصولات برای مدیریت اهمیت پیدا می‌کرد. اما در بازاریابی جدید، فرآیند به‌صورت خطی نیست. تمام مراحل ایجاد یک محصول تا فروش آن به‌صورت چرخشی است. یعنی پس از فروش و خدمات و پشتیبانی از مشتری‌ها، فیدبک آنان دوباره به واحد تحقیق و توسعه محصول داده می‌شود تا نظرات مشتریان در تولید محصولات جدید اعمال شود. در بازاریابی جدید، بازاریابی مرحله آخر نیست، بلکه همواره در تمامی مراحل در کنار سایر بخش‌ها راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهد. از این رو است که بازاریابی جدیدنقش کلیدی سازمان را ایفا می‌کند. در کنار بازاریابی آفلاین، بازاریابی آنلاین بازوی دیگر یک کمپانی مدرن است تا به بهینه‌سازی لحظه‌ای محصول و خدمات، پرداخته و رضایت مشتریان را فراهم کند. در بازاریابی دیجیتال، داده مربوط به رفتار مشتریان همواره حرف اول را می‌زند و بازاریاب‌ها از طریق اندازه‌گیری و تحلیل مداوم کسب‌وکار می‌توانند رشد سازمان را هدف قرار دهند. از این روست که رویکرد جهانی دیجیتال‌مارکتینگ به‌سمت آنالیز داده‌های بزرگ (Big Data) پیش می‌رود تا هرچه دقیق‌تر بتوان رفتار و حرکات مشتریان را سنجیده و در مرحله بعد تحلیل و پیاده‌سازی کرد. پس هر کلیک یک کاربر، سیگنالی است برای بازاریابان نسل جدید تا بتوانند علایق و سلیقه مخاطب خود را شناسایی کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.