پلی میان نیازهای صنعت گاز و نوآوری

0

رویداد استارتاپ دمو صنعت گاز ایران با هدف معرفی توانمندی‌های شرکت‌های نوپا و سرمایه‌گذاران صنعت گاز به یکدیگر و هم‎افزایی طرفین برگزار شد.

رویداد استارتاپ دمو صنعت گاز در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، برگزار شد. در این رویداد با توجه به نیاز مبرم شرکت‌های فناور نوپا‌ به جذب سرمایه و نبود مکانیسم عمومی و مشخص برای شناسایی و معرفی شرکت‌های آماده جذب سرمایه، ۷ استارتاپ برگزیده از میان ده‌ها طرح متقاضی این فرصت را پیدا کردند تا طرح‌های خود را به سرمایه‌گذاران ارائه کنند.  

 قابل ذکر است که فن‌بازار تخصصی صنعت گاز با هدف توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان این صنعت و نیز ارتقای فناوری و نوآوری در این صنعت، از سال ۹۶ با تولیت شرکت ملی گاز و با نظارت شبکه فن‌بازار ملی ایران فعالیت خود را آغاز کرده است. یکی از ماموریت‌های فن‌بازار تخصصی صنعت گاز کمک به طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه شرکت‌های فناور نوپا و استارتاپ‌ها به منظور جذب سرمایه، انجام فرآیند تجاری‌سازی و ورود محصولات و خدمات ناشی از آن به بازار است.  

در ابتدای این رویداد مهندس صابری، معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس ضمن تشکر از حضور میهمانان، به نقش فن‌بازار ملی ایران، مستقر در پارک فناوری پردیس، در توسعه بازار فناوری در کشور اشاره کرد. او در ادامه افزود که چند سال پیش بحث فروش طرح‌ها، بسیار دور به نظر می‌آمد اما امروز‌ این موضوع توانسته رشد خوبی داشته باشد و حتی به صورت رسمی در بازار دارایی‌های فکری به چندین شکل ممکن مبادله شود. صابری به ایجاد پورتالی برای مواجهه طرح‌ها و متقاضیان آنها اشاره کرد که در این پورتال هم صاحبان طرح‌ها می‌توانند خود را ارائه و عرضه کنند و هم کسانی که متقاضی طرح و ایده‌ای هستند، تقاضای خود را ثبت کنند.

صابری در ادامه به تشکیل ۱۷ فن‌بازار منطقه‌ای در استان‌های مختلف کشور اشاره کرد که در واقع بخشی از وظایف آنها بروکری و یا دلالی فناوری و جذب سرمایه برای طرح‌هاست. همچنین در ادامه افزود که فن‌بازار ملی ایران در حال حاضر در‌صدد ایجاد فن‌بازار های تخصصی است تا بتوانند بروکری تخصصی را در حوزه‌های مختلفی چون کشاورزی و… انجام دهند و فن‌بازار تخصصی گاز در واقع اولین فن‌بازار از این نوع است که با همکاری شرکت ملی گاز ایران شکل گرفته ‌و این رویداد در ذیل این فن‌بازار تعریف و عملیاتی شده است.

در ادامه این رویداد دکتر سعید پاک‌سرشت، مدیر  پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز به ایراد سخنان خود پرداخت.

وی  به تجربه‌‌ نو بودن این مدل رویدادها در این شکل  اشاره کرد و بر لزوم توجه به راه‌هایی جدید برای پاسخگویی به نیاز اشتغال جوانان تاکید کرد و این رویداد را زمینه‌ای تازه دانست برای مواجهه با این نیاز و همچنین به دست آوردن نیازهای بازار از میان استارتاپ‌ها و طرح‌های نو.

پاک‌سرشت در ادامه افزود: «در حرکتی تحول‌گرایانه ما باید متوجه باشیم که در اقتصاد دولتی ایران یک شرکت مانند شرکت ملی گاز هم باید نقش‌های حاکمیتی خود را ایفا کند و هم به نقش بنگاهداری بپردازد و در این میان توجه به طرح‌ها و ایده‌های نو حائز اهمیت است و ایجاد فن‌بازار تخصصی گاز در همین راستا بوده است.»

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز به لزوم تلاش و تجربه‌کردن در این عرصه تاکید کرد و افزود: «ما اکنون از نظر عرضه فناوری وضعیت خوبی داریم و باید در سوی دیگر به تحریک تقاضا و بازار به استفاده از این فناوری‌ها بپردازیم.» وی به تصمیم شرکت ملی گاز برای ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه اشاره کرد و امکانی که این فرصت در جهت حمایت از طرح‌های نو ایجاد می‌کند.

در ادامه این رویداد ۷ استارتاپ منتخب به ارائه طرح‌های خود به سرمایه‌گذاران پرداختند.

در پایان رویداد نیز تفاهمنامه همکاری ‌میان مرکز فن‌بازار ملی ایران و اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان تهران در جهت حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان به امضا رسید.

در حاشیه این رویداد مهندس کاظمیان، کارشناس ارشد فن‌بازار تخصصی گاز در مصاحبه با خبرنگار ما بر اهمیت شکل‌گیری فن‌بازار تخصصی گاز با توجه به شناخت تخصصی بازار عرضه و تقاضای این صنعت اشاره کرد و در ادامه بر لزوم حضور بروکر‌های تخصصی در این عرصه با شناخت دقیق بازار تاکید کرد.

کاظمیان در ادامه افزود:‌ «در این رویداد از بین ده‌ها طرح متقاضی حدود ۱۷ طرح به داوری اولیه راه یافتند و در ادامه نیز در مرحله داوری حضوری و با نظر کارشناسان شرکت ملی گاز و فن‌بازار ملی ایران این طرح‌ها به ۷ طرح تقلیل یافتند که می‌توانستند به صورت حضوری طرح خود را به سرمایه‌گذاران ارائه کنند. از سوی دیگر نیز حدود ۸۰ سرمایه‌گذار از صاحبان صنایع شرکت‌های بزرگ و…‌ به این رویداد دعوت شدند.»

وی افزود: «مدل پیشنهادی برای رشد بازار فناوری در صنعت گاز خرید بخش و یا تمام شرکت صاحب طرح توسط شرکت‌های بزرگ است که این مدل در کشور‌های صاحب تکنولوژی نیز مرسوم است. »

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.