پرونده‌های اوبر بسته می‌شود؟

0

اعتراف اوبر پس از یک سال به پنهان‌کاری در مورد به سرقت رفتن اطلاعات ۵۷ میلیون مسافر و راننده اوبر توسط هکرها و باج‌دادن به آنها برای از بین بردن این اطلاعات، دوباره این غول استارتاپی جهان را در کانون توجه‌ها قرار داده است.   

اوبر در ‌سال ۲۰۰۹ در ایالت کالیفرنیا در آمریکا بنیانگذاری شد. ایده اصلی این استارتاپ حمل‌و‌نقل گسترده و برقراری ارتباط میان مسافران و رانندگان تاکسی از طریق اپلیکیشن تلفن همراه است. یکی از کلیدهای موفقیت این استارتاپ کیفیت خدمات آن در مقابل تاکسی‌ها و قیمت پایین‌تر بود. اوبر بر موج فراگیر‌شدن استفاده از تلفن‌های هوشمند سوار شد و هرچه کاربران این تلفن‌ها و سرعت و پوشش اینترنت بیشتر توسعه پیدا کرد، کاربران اوبر نیز بیشتر شدند. یک نکته مهم دیگر در طراحی این استارتاپ استفاده از نقطه ضعف پدید آمده پس از بحران جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۸ بود. در جریان این بحران فرصت‌های شغلی در اغلب کشورهای جهان کاهش یافت و اوبر با پدید‌آوردن فرصت شغلی برای تعداد نامحدودی راننده، به یک موتور اشتغالزایی تبدیل شد. البته باوجود سود سرشاری که اوبر به دست آورده، مسیر پیشرفت بدون مانع نبوده است. اوبر از بدو تولد تاکنون به صورت متناوب با خبرهای مربوط به فساد اخلاقی، نارضایتی‌ها و اکنون سرقت اطلاعات در صدر اخبار قرار داشته است. اکنون شرکت اوبر متهم است که در مورد حمله هکر‌ها به اطلاعات مسافران و رانندگان خود، پنهان‌کاری کرده است. ‌اوبر پس از گذشت حدود یک‌سال از واقعه به این پنهان‌کاری اعتراف کرده و گفته است که هکرها در اکتبر سال ۲۰۱۶ اسامی، آدرس ایمیل و شماره تلفن ۵۰ میلیون کاربر این اپلیکیشن در سراسر جهان را به سرقت بردند.

به گفته دارا خسروشاهی، مدیرعامل ایرانی‌تبار اوبر، هکرها همچنین اطلاعات حدود ۷ میلیون راننده این شرکت را نیز‌ از جمله شماره گواهینامه‌های رانندگی آنان هک کرده‌اند. از آنجایی که در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر از گواهینامه به عنوان مدرک شناسایی استفاده می‌شود، اطلاعات این کارت بسیار ارزشمند است و دسترسی هکرها به این اطلاعات می‌توانست بسیار خطرناک باشد. باوجود اهمیت موضوع، اوبر در زمان اطلاع یافتن از سرقت اطلاعات توسط هکرها، این موضوع را به پلیس یا نهادهای امنیتی اطلاع نداده و خود دست به کار شده تا با پرداخت صدها هزار دلار باج به هکر‌ها از آنها بخواهد اطلاعات به سرقت رفته را نابود کنند. طبق قانون در صورت حمله موفق هکرها به یک شبکه، مسئولان آن شبکه موظفند به سرعت کاربران و همچنین نهادهای امنیتی آمریکا را از وقوع این اتفاق مطلع کنند. مسئولان اوبر گفته‌اند که احتمال می‌دهند، اطلاعات مسروقه پس از پرداخت باج به هکرها، از میان رفته ‌و مورد سوءاستفاده قرار نگرفته‌اند.

به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» دادستانی نیویورک بررسی این پرونده را به جریان انداخته است. به گفته اوبر، در این حمله سایبری اطلاعات کارت‌های اعتباری مشتریان یا مسیر ترددشان دزدیده نشده است. جو سالیوان، مدیر بخش امنیت سایبری اوبر، از کار برکنار شده است. خسروشاهی که اخیرا به سمت مدیرعامل اوبر منصوب شد، در بیانیه‌ای گفته‌است: «یک چنین چیزی نباید اتفاق می‌افتاد و من به دنبال پیداکردن بهانه برای توجیه این اتفاق نیستم.» او اظهار داشته که شخصا «به‌تازگی» از این واقعه مطلع شده است.

موضوع هک‌شدن اوبر بار دیگر به بحث‌‌ها در مورد ریاست چندین‌ساله و پرحاشیه تراویس کالانیک، مؤسس اوبر و مدیرعامل پیشین این شرکت دامن زده است. کالانیک تابستان امسال تحت فشار سرمایه‌گذاران عمده اوبر به دلیل سوءمدیریت استعفا کرد.

مجله آمریکایی ویرد در مورد خسروشاهی می‌نویسد، یک روایت کلیشه‌ای این است که به مهاجران شغل مهمی پیشنهاد نمی‌شود؛ همه از آنها مثل آدم‌های طاعون‌زده می‌گریزند. اما «دارا خسروشاهی» کسی است که نشان می‌دهد این روایت درست نیست. او که در ۹سالگی از ایران به آمریکا آمد، تابستان امسال با یک پیشنهاد وسوسه‌انگیز روبه‌رو شد؛ پیشنهاد مدیرعاملی شرکت معتبر تاکسیرانی آنلاین «اوبر».

به گزارش این مجله، خسرو‌شاهی که ۴۹ ساله است و اعتقاد دارد پیشینه‌اش به او کمک می‌کند که فرهنگ فاسد «اوبر» را متحول کند. بر‌عکس جانشین‌اش که اهل برخوردهای تند و مناقشه‌برانگیز بود‌، درک می‌کند که بهتر است یک غریبه در این سازمان باشد. دارا خسروشاهی در سال ۱۹۹۱ لیسانس مهندسی بیوالکتریک خود را از دانشگاه براون در ایالت رود آیلند اخذ کرد‌. او سال ۱۹۹۶شهروند آمریکا شد. خسروشاهی از ۲۰۰۵ به عنوان مدیر شرکت اکسپدیا فعالیت خود را آغاز کرد و حقوق او در اکسپدیا پیش از ملحق‌شدن به اوبر سالانه ۹۶ میلیون و ۴۰۰هزار دلار بوده است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.