پرندگان خشمگین از کجا آمده‌اند؟

0
  • Rovio

Rovio Entertainment که در گذشته با نام ریلوود و رُویو موبایل شناخته می‌شد، یک توسعه‌دهنده، ناشر، توزیع‌کننده بازی‌های ویدئویی و یک شرکت سرگرمی است که دفتر مرکزی آن در فنلاند واقع شده است. این استارتاپ موفق در سال ۲۰۰۳ به عنوان استودیوی توسعه بازی همراه و با نام ریلوود راه‌اندازی شد و سپس در سال ۲۰۰۵ به رُویو موبایل تغییر نام یافت. این استارتاپ بیشتر به‌خاطر ایجاد حق امتیاز انگری بردز شهرت یافته است.

در سال ۲۰۰۳، سه دانشجو از دانشگاه فناوری هلسینکی به نام‌های نیکلاس هد، جارنو، واکواینن و کیم دیکرت، در یک رقابت توسعه بازی همراه شرکت کردند که شرکت نوکیا و اچپی حامیان مالی آن بودند. در آنجا این سه دانشجو توانستند با ارائه بازی چند نفره King of the Cabbage World به موفقیت برسند و شرکت خود را راه‌اندازی کردند. King of the Cabbage World توسط Sumea خریداری شد و بعدها Mole War نام گرفت.

در سال ۲۰۰۹، مایکل هد مدیرعامل این استارتاپ شد. در همان سال این شرکت ۵۲امین بازی خود یعنی انگری بردز را برای سیستم عامل آی‌اواس عرضه کرد.

پس از شش‌ماه این بازی رتبه اول را در بین اپلیکیشن‌های پولی اپ‌استوراپل کسب کرد و ماه‌ها در همان رتبه‌های نخست باقی ماند. از آن زمان تاکنون این بازی بیش از یک‌میلیارد بار دانلود شده و ۲۵درصد از این دانلودها پولی بوده که منبع درآمدی برای این استارتاپ به شمار می‌رود. 

پس از موفقیت چشمگیر این استارتاپ در سال ۲۰۰۹ و به لطف انگری بردز، این شرکت توانست ۴۲میلیون دلار سرمایه خطرپذیر جذب کند.

در سال ۲۰۱۲، رُویو اعلام کرد با Activision مشارکت خواهد کرد تا سه عنوان اول انگری بردز را تحت‌عنوان تریلوژی انگری بردز وارد کنسول‌ها و دستگاه‌های بازی ویدئویی کند. مدتی بعد، این شرکت بازی دیگری را به نام انگری بردز استاروارز برای دستگاه‌های همراه و کامپیوترهای شخصی عرضه کرد. بار دیگر رُویو با Activision شراکت کرد تا بازی خود را وارد کنسول‌های بازی ویدئویی کند.

در سال ۲۰۱۳، این استارتاپ کانال چند پلتفرمی تونزتی‌وی را راه‌اندازی کرد. در همین سال این شرکت به یک ناشر بازی ویدئویی تبدیل شد و در حال حاضر نیز از طریق برنامه رُویو استارز خود بازی‌های شخص ثالث منتشر می‌کند.

در ژانویه سال ۲۰۱۴ این شرکت اعلام کرد مجموعه بازی‌های انگری بردز آن تاکنون ۲میلیارد بار دانلود شده‌اند. در همین حین، خبر رسید داده‌های این بازی در اختیار شرکت‌های شخص ثالث و احتمالا سازمان‌های جاسوسی و نظارتی مانند NSA قرار می‌گیرند. در نتیجه هکرهای ضد NSA وبسایت رُویو را مختل کردند.

در همین سال، رُویو یک بازوی نشر جدید به نام رُویو LVL11 راه‌اندازی کرد تا بازی‌های آزمایشی خود را منتشر کند. اولین بازی منتشر شده تحت این بازو Retry و دومین بازی Selfie Slam نام دارند. این استارتاپ موفق خود را نه تنها یک شرکت بازی بلکه یک شرکت سرگرمی می‌داند.

موفقیت این استارتاپ تا حدی بوده که در سال ۲۰۱۳ تخمین‌زده شده بود این شرکت ۲۱۶میلیون دلار درآمد سالانه دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.