پردیس؛ میزبان سرمایه‌گذاران دی‌-هشت

0

دولت‌ها، بازارهای پول و سرمایه، سرمایه‌گذاران جسور و فرشتگان سرمایه‌گذاری ۴ بازیگر مهم برای سرمایه‌گذاری و توسعه استارتاپ‌ها به شمار می‌آیند. پارک فناوری پردیس (به‌عنوان دبیرخانه شبکه انتقال و تبادل فناوری سازمان دی-هشت: D-8 TTEN) و مرکز فن‌بازار ملی ایران آستین‌ها را بالا زده‌اند تا توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به موضوع نوآوری در فناوری را بیش از پیش معطوف کنند؛ «نشست سرمایه‌گذاری فناوری میان کشورهای عضو سازمان دی-هشت» که دور اول آن این هفته برگزار خواهد شد، فعل به انجام رساندن این هدف است. دبیرخانه شبکه انتقال و تبادل فناوری دی-هشت به منظور ترغیب کشورها به همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری در نوآوری‌ها و تسهیل تحقق این موضوع میان کشورهای اسلامی، برگزاری نشست سرمایه‌گذاری فناوری دی-هشت (TIM 2017) را طراحی کرده است. کشورهای حاضر در این نشست شامل‌ ایران، ترکیه، اندونزی، پاکستان، مالزی، بنگلادش، اردن و نیجریه هستند و رویکرد این نشست، فراهم‌کردن زمینه برای تعامل و همکاری میان صندوق‌های جسورانه کشورهاست. نشست سال ۹۶، با موضوع‌ «صندوق‌های مخاطره‌پذیر، تجربیات و مدل‌های تامین مالی»، اولین نشست سرمایه‌گذاری فناوری (TIM) با رویکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه است که برای بررسی مسائل و دغدغه‌های آنها و شناسایی فعالان مرتبط جهت تعریف همکاری در فناوری‌ها و نوآوری‌ها، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۳و ۱۴آذر ماه سال جاری در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

  •  بخش‌های مختلف نشست چیست؟

محمدجواد حسینی، کارشناس شبکه D-8 TTEN و دبیر کمیته علمی نشست در معرفی این نشست می‌گوید:  «این نشست دو‌روزه دوشنبه صبح با مراسم افتتاحیه شروع می‌شود. در این مراسم میزبان دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خواهیم بود و رئیس نشست ، مهندس صفاری‌نیا نیز به بیان اقدامات صورت گرفته برای برگزاری نشسست خواهند پرداخت. پس از افتتاحیه، وارد بخش‌های اصلی نشست خواهیم شد.» به گفته حسینی محتوای نشست را می‌توان به ۵ بخش ‌تقسیم کرد.

۱. پنل‌های تخصصی برای تبادل نظرات

این پنل‌ها با حضور متخصصان و فعالان سرمایه‌گذاری جسورانه از کشورهای مختلف برگزار خواهد شد که در کل ۴ پنل با موضوعات زیر برگزار خواهد شد:

 پنل «سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی (CVC) و سرمایه‌گذاری مشترک (Co-Investment)» به مدیریت دکتر ساجدی مدیرعامل شناسا.

 پنل «ارزیابی و ارزشگذاری سرمایه‌پذیران» به مدیریت دکتر فرحی از گروه سرمایه‌گذاری رهنما.

 پنل «قوانین و سیاست‌های دولت و سرمایه‌گذاری خطرپذیر» به مدیریت دکتر گودرزی مدیرکل تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 پنل «‌فرشتگان کسب‌و‌کار (Business Angels)» به مدیریت خانم نجفی مشاور گروه سرمایه‌گذاران نیک‌اندیش کارایا

۲.سخنرانی‌های کلیدی

سخنرانان کلیدی درخصوص مسائل و دغدغه‌های روز صحبت خواهند کرد. «بررسی برنامه‌های بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه کشور در توسعه فناوری»، «اکوسیستم فناوری و نوآوری در ایران»، «نظام سرمایه‌گذاری فناوری در ایران» و «نقشه راه سرمایه‌گذاری در نوآوری‌ها توسط یکی از بانک‌های خصوصی» موضوعات این سخنرانی‌ها هستند.

۳. ارائه مدل‌های کاری صندوق‌های جسورانه

چهار صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه (یا همان VC) در این نشست دوروزه به ارائه مدل‌های کاری خود خواهند پرداخت و مطالبی از قبیل حجم سرمایه‌گذاری و پورتفولیو، بهترین دستاورد و بهترین خروج، تمرکز اصلی، مراحلی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، نحوه پیداکردن استارتاپ‌ها (برای سرمایه‌گذاری)، تجربیات سرمایه‌گذاری در خارج از کشور، چالش‌های اصلی و نحوه رویارویی با آنها و … را برای حاضران در نشست تشریح خواهند کرد.

۴.داستان تعامل ۲ استارتاپ با سرمایه‌گذاران

اگرچه همیشه پای صحبت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه نشسته‌ایم و انتظارات و شرایط آنها را برای سرمایه‌گذاری جویا شده‌ایم، ولی در این نشست فرصتی برای ۲ استارتاپ (یکی از مالزی و دیگری از ایران) فراهم خواهد بود تا چالش‌ها و دیدگاه‌های خود را برای تعامل و ارتباط با سرمایه‌گذاران در مراحل مختلف بیان کنند. این بخش جذاب روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

۵.یک Pitch Deck جمع‌و‌جور

اگرچه رویکرد اصلی این رویداد، تبادل‌نظر و اشتراک دانش و تجربیات بین وی‌سی‌هاست، ولی فرصت خوبی هم هست که بتوان برخی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورمان را به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی نمایش داد. لذا ۵ استارتاپ ایرانی (که از بین ۱۷ استارتاپ معرفی‌شده توسط شتاب‌دهنده‌ها انتخاب شده‌اند) به ارائه (Pitch) خود برای سرمایه‌گذاران خواهند پرداخت. این بخش هم روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

البته رویداد یک Pitch دیگر هم دارد که روز یکشنبه بعدازظهر در هتل فردوسی برگزار می‌شود و دانشمندان برنامه جایزه مصطفی(‌ص) دستاوردهای خود را برای سرمایه‌گذاران عرضه خواهند کرد. ۶‌دانشمند مسلمان (۳ نفر از کشورمان و ۳نفر هم از کشورهای مالزی، بنگلادش و ایرلند) آخرین دستاوردهای پژوهشی و فناوری خود را ارائه خواهند کرد.

  • مهمانان رویداد کیستند؟

حسینی‌ در پاسخ به این سوال که مهمانان این رویداد چه کسانی و با چه جایگاهی هستند، می‌گوید:  «بیش از ۲۴ سخنران داخلی و بین‌المللی از ایران و کشورهای عضو دی-‌هشت در این برنامه سخنرانی خواهند داشت، به علاوه مهمانان شامل  بیش از ۲۰۰ مدیر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و بین‌المللی خواهند بود.»

  • چگونه می‌توان در این رویداد حضور داشت؟

حسینی اعلام کرد ظرفیت رویداد رو به اتمام است و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و اعضای انجمن VC و همچنین نهادهای سرمایه‌گذاری بانک‌ها و … استقبال خوبی از این رویداد داشته‌اند و محتوای خوبی هم برای رویداد در نظر گرفته شده است. 

با این وجود علاقه‌مندان و فعالان این حوزه می‌‌توانند با مراجعه به سایت رویداد به نشانی tim.d8tten.org در این نشست دوروزه ثبت‌نام کنند.

هفته‌نامه شنبه، در ۲ روز برگزاری رویداد حضور فعالی خواهد داشت و تلاش خواهد کرد محتوای ارائه‌شده در این نشست را به تدریج در شماره‌های بعدی نشریه منعکس کند. گزارش کاملی از برگزاری رویداد را هم هفته آینده می‌توانید مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.