پخش زنده با رویداد دات‌تی‌وی

0

پیشرفت تکنولوژی و به‌خصوص گسترش اینترنت محدودیت‌های زمانی و مکانی را از بین برده است. شاید اگر ۲۰ سال پیش به شرایطی که امروز در آن زندگی می‌‌کنیم فکر می‌‌کردیم، برایمان غیر‌قابل تصور بود که بتوانیم با دوستان یا خانواده خود در حالی که در شهر دیگری زندگی می‌‌کنند، به صورت تصویری ارتباط زنده برقرار کنیم ولی این کار امروز برایمان امری بدیهی به نظر می‌‌رسد. برقراری ارتباطات زنده جمعی و یا تماشای زنده همایش‌ها و کنفرانس‌ها نیز امروز دچار تحول شده ‌و محدود به پخش زنده از طریق تلویزیون نمی‌شود بلکه در فضای مجازی و با استفاده از اینترنت این امکان فراهم آمده است که بتوانیم در همایش‌ها و کنفرانس‌های دلخواهمان بدون اینکه رنج مسافت‌های طولانی را تحمل کنیم، در محل کار یا منزل به صورت آنلاین شرکت کنیم. این کاری است که نوید بهرنگی به همراه تیم خود در سایتی به نشانی rooydad.tv  برای مخاطبان انجام می‌‌دهند. نوید ۲۶ ساله متولد اصفهان در رشته مهندسی نرم‌افزار در دانشگاه آزاد اصفهان تحصیل کرده است. او قبل از اینکه رویداد دات‌تی‌وی را راه‌اندازی کند، در سال ۹۲ استارتاپ دیگری به نام یاراکار را راه‌اندازی کرده است. «‌یاراکار یک شبکه اجتماعی در حوزه کار و پروژه بسیار بزرگی بود و خدماتی شبیه لینکداین را به کاربران ارائه می‌‌داد. البته ما تمام مشکلاتی را که در لینکداین برای کاربران ایرانی وجود داشت، در یاراکار برطرف کردیم. به عنوان مثال، در لینکداین امکان جست‌وجو براساس شهر در ایران وجود ندارد و این امکان در آن پولی است. علاوه بر اینکه قیمت این خدمت بالاست و کاربران ایرانی نمی‌توانند پرداخت داشته باشند و ما این امکان را در یاراکار ایجاد کردیم. ما از یاراکار در اتاق بازرگانی اصفهان با حضور بیش از ۳۵۰ نفر از صنعتگران اصفهان در سال ۹۴ رونمایی کردیم و سایت با استقبال خوبی توسط کاربران روبه‌رو شد ولی بعد از مدتی به دلیل اینکه منابع مالی محدودی داشتیم به این نتیجه رسیدیم اگر بخواهیم به همین منوال ادامه دهیم به دلیل اینکه در نسخه اولیه (MVP) برای پروژه پلن درآمدی تعریف نکرده‌ایم، به زودی شکست می‌‌خوریم. به همین دلیل پروژه را متوقف کردیم ولی همچنان کاربران در حال استفاده از خدمات یاراکار هستند.»

  •  داستان شکل‌گیری رویداد دات‌تی‌وی

نوید سابقه خوبی در برگزاری رویداد داشت و در سال ۹۲ اولین استارتاپ ویکند اصفهان را برگزار کرده بود. پس از آن نیز رویداد ایگنایت‌شو را برای اولین‌بار در ایران به همراه چند نفر دیگر برگزار کرد که خیلی زود برگزاری این رویداد به شهرهای دیگر هم رسید. همچنین برگزاری ۵۲ هفته مداوم از همفکر اصفهان بر‌عهده نوید و ۲ نفر دیگر از دوستانش بود. بر همین اساس با مشکلاتی که در حوزه برگزاری رویداد وجود داشت، آشنا بود‌ و همیشه به این فکر می‌‌کردکه کاش می‌‌شد که رویداد‌ها را به صورت زنده نیز پخش کرد مثلا برای رونمایی یاراکار خیلی دوست داشت که افراد بیشتری شرکت کنند ولی سالن اتاق بازرگانی ۳۵۰ نفر بیشتر ظرفیت نداشت یا اکثر استارتاپ ویکندها این نیاز را داشتند که یک مهمان مهم را که دعوت می‌‌کنند افراد بیشماری از سخنان او بهره ببرند ولی فقط افراد داخل سالن می‌‌توانستند سخنرانی را بشنوند و از همین جا جرقه‌های راه‌اندازی رویداد دات‌تی‌وی در ذهنش شکل گرفت. در شهریور ۹۵ کار را شروع کرد و اولین مشتری خود را گرفت و توانست به همراه تیمش در حدود ۱۵ روز سرویس دهند. «‌در رویداد دات‌تی‌وی، صفر تا صد پخش زنده را برای برگزار‌کننده رویداد پوشش می‌‌دهیم و اینطور نیست که برگزارکننده، درگیر مسائل و مشکلات پخش زنده هم بشود، بلکه ما خودمان چند روز قبل برگزاری از سالن بازدید می‌‌کنیم و موارد مورد نیاز برای انجام کار را مهیا می‌کنیم. در روز برگزاری نیز نیروهای ما در سالن برگزاری حضور دارند تا همه کارها از جمله کارگردانی تلویزیونی را انجام دهند و تمام خدمات از جمله قرار دادن زیرنویس معرفی سخنران، تبلیغاتی که اسپانسرها در حین سخنرانی می‌‌خواهند به صورت زیر‌نویس داشته باشند یا استفاده از لوگوی اسپانسر ‌روی تصویر پخش زنده و یا تبلیغات میان‌برنامه در زمان پذیرایی و پخش موسیقی و اعلام زمان شروع مجدد مراسم را ما انجام می‌‌دهیم. تاکنون پخش زنده ۱۵ رویداد در شهر اصفهان و یکی در شهر رفسنجان را بر عهده و به طور کلی ۷۹ هزار نفر بیننده آنلاین داشته‌ایم و میزان پخش زنده ما حدود ۲ میلیون و ۶۵۰  هزار دقیقه بوده است.»

  •  انواع کاربران در رویداد دات‌تی‌وی

در رویداد دات‌تی‌وی دو نوع کاربر وجود دارد؛ کاربری که بیننده رویدادهاست و کاربری که برگزار‌کننده رویداد است: «‌بیننده پس از ورود به سایت می‌‌تواند رویداد مورد نظر خود را انتخاب کند و در صورتی که پخش زنده رویدادی پولی باشد هزینه آن را آنلاین پرداخت کند و پس از آن رویداد را مشاهده کند. حتی اگر همزمان در چند سالن رویداد در حال برگزاری باشد، می‌‌تواند سالن را تغییر دهد. در حال حاضر کاربر فقط بیننده است ولی در آینده می‌‌خواهیم سیستم چت را نیز راه‌اندازی کنیم که بیننده ‌هنگام مشاهده رویداد اگر سوالی داشت بتواند از سخنران سوال خود را بپرسد. بینندگان می‌‌توانند عضو سایت شوند تا در زمانی که پخش زنده جدیدی بود به آنها اطلاع‌رسانی شود. کاربر نوع دوم برگزار‌کننده رویداد است که ما به برگزار‌کننده خدمات متنوعی ارائه می‌‌دهیم و بستری را ایجاد کرده‌ایم که بتواند درآمد‌زایی نامحدود داشته باشد. به عنوان مثال، بزرگ‌ترین سالن در اصفهان ۱۰۰۰ نفره است ولی از طریق رویداد دا‌ت‌تی‌وی می‌‌تواند به صورت نامحدود بلیت‌فروشی کند و از طریق اسپانسرها نیز به خوبی می‌‌تواند در‌آمد‌زایی داشته باشد و از طرف دیگر اگر رویداد بزرگی باشد و بخواهد در تمام دنیا رویداد دیده شود البته بسته به اینکه بازاریابی خوبی برای دیده‌شدن رویداد به صورت جهانی کرده باشد ما می‌‌توانیم ترجمه همزمان صوتی داشته باشیم؛ یعنی رویدادی که در اینجا به زبان فارسی برگزار می‌‌شود، افراد بتوانند به زبان انگلیسی یا زبان‌های دیگر در دنیا ببینند. برگزار‌کننده می‌‌تواند در سایت در‌خواست مشاوره یا در‌خواست دمو دهد و یا مستقیم درخواست پخش زنده کند که این درخواست در سایت ثبت می‌‌شود. البته اکثرا در‌خواست دمو می‌‌دهند که ما همین جا یک پخش زنده برایشان انجام می‌‌دهیم و بعد قرارداد می‌‌بندند.»

  •  شیوه درآمدزایی رویداد دات‌تی‌وی

 در رویداد دات‌تی‌وی ۳ پلن برای برگزار‌کننده رویداد جهت استفاده از خدمات وجود دارد «‌ما قیمت‌ها را براساس ۳ ساعت پخش زنده تعیین می‌‌کنیم که بر این اساس پلن نقره‌ای هزینه آن ۲ میلیون و‌۹۰۰ هزار تومان، پلن طلایی هزینه آن ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و پلن الماس هزینه آن ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. تفاوت قیمت در پلن‌های مختلف براساس امکاناتی است که برای برگزار‌کننده ایجاد می‌‌شود مانند فروش بلیت، اجرای زیر‌نویس، نمایش لوگوی اسپانسر، ترجمه همزمان و غیره که در پلن‌های مختلف مشخص شده‌ و در سایت در قسمت تعرفه‌ها قرار دارد.

به عنوان مثال، در پلن طلایی و الماس برگزار‌کنندگان می‌‌توانند پخش زنده رویداد را در سایت خود هم داشته باشند ولی در پلن نقره‌ای فقط از طریق رویداد دات‌تی‌وی پخش ز‌نده نمایش داده می‌شود.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.