پاساژگردی با شبکه اجتماعی پاساژ

0

با قوت‌گرفتن حضور شبکه‌های اجتماعی در ایران، استارتاپ‌های مختلفی حول این ظرفیت شکل گرفتند. استارتاپ پاساژ به نشانی

pasajapp.com‌ یکی از این استارتاپ‌هاست که با محوریت شبکه اجتماعی قصد دارد به بیزینس‌ها، خدماتی را ارائه دهد. سپهر محمد ۲۳ ساله بنیانگذار این استارتاپ است. او متولد تهران است و در رشته علوم کامپیوتر دانشگاه تهران تحصیل کرده است. او از سال ۹۱ در حوزه استارتاپ‌ها فعالیت می‌کرده و قبل از اینکه این استارتاپ را راه‌اندازی کند، پروژه‌ای به نام دستیار ویندوز همه‌کاره را راه انداخته بود که به صورت سی‌دی نرم‌افزار در بازار آن را منتشر می‌کند ولی آن پروژه با شکست روبه‌رو می‌شود. «‌بعد از پروژه ویندوز همه‌کاره، کار دیگری به نام برترین‌پیشنهاد را شروع کردم که این پروژه سایتی برای مقایسه محصولات دیجیتال و انتخاب بهترین محصول بود و فروشگاه‌های سطح شهر در این سایت معرفی می‌شد ولی این پروژه نیز به سرانجام نرسید و با توجه به تجربیاتی که از شکست‌های قبلی کسب کرده بودم، در سال ۹۵ تصمیم گرفتم استارتاپ پاساژ را راه‌اندازی می‌کنم.»

شما خیلی زود و از دوران دانشجویی وارد بازار کار شدید و تا پیش از این، دو استارتاپ نافرجام داشتید. فکر می‌کنید دلیل شکست‌هایتان در استارتاپ‌های قبلی چه چیزی بوده است؟ چه مشکلی در کار بود؟

دلیل شکست استارتاپ اول به نظرم این بود که ما نیاز بازار را به‌درستی تشخیص نداده بودیم و ارزش پیشنهادی ما برای مشتریان جذابیت نداشت و در استارتاپ دوم هم تقریبا مشکل مشابهی داشتیم با این تفاوت که در استارتاپ دوم با بیزینس‌ها سروکار داشتیم.

  ایده پاساژ چه زمانی به ذهنتان رسید و خواستید که این استارتاپ را راه‌اندازی کنید؟

ما از بیزینس‌مدل چند استارتاپ خارجی الگوبرداری کردیم؛ استارتاپ‌هایی که در اصل شبکه اجتماعی بودند ولی در کنار فعالیت اصلی خود بیزینس‌ها را هم معرفی می‌کردند. از طرفی با بررسی‌ای که انجام دادیم و با توجه به اینکه در ایران شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار هستند، تصمیم گرفتیم پاساژ را راه‌اندازی کنیم.

اگر بخواهید تعریفی از پاساژ داشته باشید، آن را چگونه معرفی می‌کنید؟

پاساژ یک شبکه اجتماعی برای کاربران است که در کنار آن یک سیستم وفاداری برای فروشندگان نیز ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر، در پاساژ تمام امکانات یک شبکه اجتماعی مانند قرار‌دادن پست، لایک‌کردن، کامنت‌گذاشتن و حتی چت کاربران وجود دارد و در کنار این امکانات به بیزینس‌ها و فروشندگان قابلیت‌هایی برای معرفی محصولات و وفادارسازی مشتریان ارائه می‌شود. فروشندگان می‌توانند محصولات خود را به سیستم اضافه ‌و آنها را معرفی کنند. از طرفی فروشندگان برای وفادارسازی مشتریان خود این امکان را دارند که مشتریان خود را به سیستم اضافه کنند تا مشتریان با فالو‌کردن آنها از حراجی‌ها و آفرهای آنها مطلع شوند. این فرآیند به صورت هوشمند صورت می‌گیرد. بعد از اینکه مشتری از فروشنده خرید می‌کند، بعد از دو هفته با توجه به خریدی که انجام داده است، آفرهای مرتبط را دریافت می‌کند.

  با توجه به اینکه اینستاگرام یک شبکه اجتماعی شناخته‌شده در ایران است و بسیاری از فروشندگان برای معرفی کالاهای خود از آن استفاده می‌کنند، شما چه پتانسیلی را در این بازار دیدید که خواستید تقریبا کار مشابهی انجام دهید؟

در واقع اینستاگرام صرفا یک شبکه اجتماعی است و پیام‌رسان ضعیفی دارد. همین‌طور برای بیزینس‌ها در ایران امکانات مناسبی ارائه نمی‌دهد و فروشگاه‌ها با وجود اینکه اکانت اینستاگرام دارند، ولی از آن طریق نمی‌توانند به‌خوبی با کاربران خود در ارتباط باشند و امکان جست‌وجوی یک محصول خاص برای کاربر وجود ندارد. ما بر همین اساس هدفمان این بود که شبکه اجتماعی را با پیام‌رسان در کنار هم داشته باشیم و از طرفی بیزینس‌ها هم بتوانند با امکاناتی که در اختیارشان قرار می‌دهیم، تعامل بهتری با کاربران داشته باشند. در آینده هم قصد داریم خدمات پرداخت را نیز به خدمات خود اضافه کنیم؛ خدمتی که اینستاگرام نمی‌تواند در اختیار کاربران ایرانی قرار دهد.

  شما چطور خودتان را از سایر شبکه‌های اجتماعی متمایز می‌کنید؟

تفاوت اصلی ما در امکاناتی است که در اپلیکیشن در مورد فروشگاه‌های مختلف ارائه می‌دهیم. کاربر وقتی اَپ را باز می‌کند می‌تواند لیست فروشگاه‌ها و پاساژ‌های نزدیک به خود را مشاهده کند و می‌تواند به صفحه هر فروشگاه مراجعه کند و تصاویر آن فروشگاه یا نظرات سایر کاربران در مورد آن فروشگاه را مشاهده کند و به آن فروشگاه امتیاز دهد.

  شما دو نوع کاربر دارید؛ کاربران نهایی و بیزینس‌ها. هر کدام از این کاربران چطور می‌توانند از خدمات شما استفاده کنند؟

کاربران فقط نیاز است با شماره تلفن همراه خود ثبت‌نام کنند و به صورت رایگان عضو سیستم شوند. بیزینس‌ها باید به طور مستقیم با ما در ارتباط باشند و امکان ثبت‌نام آنلاین وجود ندارد زیرا قبل از ثبت‌نام ما بیزینس‌ها را از نظر احراز صلاحیت بررسی می‌کنیم. بعد از اینکه به صورت تلفنی و یا به صورت ایمیل اطلاعات بیزینس و جواز کسب آنها را دریافت کردیم، ما برایشان اکانت مختص فروشنده ایجاد می‌کنیم و اطلاعات اکانت را برایشان ارسال می‌کنیم و آنها از طریق پنل اختصاصی می‌توانند صفحه خود را مدیریت کنند. استفاده از صفحه اختصاصی برای کسب‌و‌کارها رایگان است و درآمدزایی ما از طریق پیشنهادهای ویژه‌ای است که کسب‌وکارها برای کاربران خود ارسال می‌کنند. ما آفرهای فروشگاه‌ها را به کاربران علاقه‌مند و نزدیک به فروشگاه براساس لوکیشینی که هستند، ارسال می‌کنیم و به ازای هر‌بار باز‌شدن آن پست توسط کاربران ۹۰ تومان دریافت می‌کنیم. علاوه بر این، هزینه استفاده از خدمات وفادار‌سازی مشتریان نیز ماهانه ۶۰ هزار تومان است که به ازای آن برای کسب‌و‌کارها کمپین تبلیغاتی در پاساژ ترتیب می‌دهیم و کسب‌وکارها می‌توانند به طور نامحدود مشتریان خود را به سیستم اضافه کنند.

  کاربران چه کاربری‌ای می‌توانند از پاساژ بگیرند. آیا انتشار هر پستی در پاساژ مجاز است و یا موضوعات خاصی برای انتشار مشخص شده است؟

ما در ابتدا که کار را شروع کردیم، تمرکز اصلی‌مان ‌روی پاساژ‌گردی و خرید و فروش بود و بر این متمرکز بودیم که کاربران محصولات مورد علاقه خود را معرفی کنند و تصاویر و  تجربه استفاده از خدمات رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها را منتشر کنند ولی با توجه به فیدبکی که از کاربران گرفتیم،  فهمیدیم علاقه دارند پست‌های متنوعی منتشر کنند و در حال حاضر محدودیتی در انتشار پست در پاساژ وجود ندارد.

  چه نوع کسب‌و‌کارهایی در حال حاضر با شما همکاری دارند؟

عمده کسب‌و‌کار‌ها شامل فروشندگان پوشاک، جواهرات و رستوران‌ها هستند و پاساژ‌های ونک و کورش از جمله پاساژ‌هایی هستند که اطلاعات فروشگاه‌های آنها در پاساژ وجود دارد. به طور کلی ۱۰۰ فروشگاه در پاساژ پوشش داده شده‌اند که مسئول آن فروشگاه عضو سیستم است و در حال حاضر ۵۰ هزار کاربر ثبت‌نام کردند و عضو شدند و روزانه ۲۵۰۰ نفر کاربر فعال داریم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.