يک طرح بازاريابي ساده براي استارتاپ ها

0

یک طرح بازاریابی جزئیات مربوط به نحوه تعیین اهداف شرکت را مشخص می‌کند. این طرح فعالیت‌های بازاریابی را با اهداف بازاریابی و استراتژی پیوند می‌دهد و برای اطمینان از تمرکز و مسیر درست شرکت ضروری است.

يک طرح بازاريابي جزئيات مربوط به نحوه تعيين اهداف شرکت را مشخص مي‌کند. اين طرح فعاليت‌هاي بازاريابي را با اهداف بازاريابي و استراتژي پيوند مي‌دهد و براي اطمينان از تمرکز و مسير درست شرکت ضروري است. با اينکه يک الگوي طرح بازاريابي براي کمک به شرکت در ايجاد طرح بازاريابي مفيد است، اما بسياري از اين الگوها به استارتاپ‌ها مربوط نمي‌شوند.

استارتاپ بايد طرح بازاريابي را ساده نگه دارد

يکي از دلايل آن است که ايجاد و اجراي يک طرح بازاريابي جامع مستلزم زمان و سازماندهي بيشتري است. استارتاپ‌ها نيز به توانايي آن‌ها در چابک بودن هنگام پيگيري فرصت‌هاي ويژه بستگي دارند. به عبارت ديگر براي آن‌ها بي‌معناست که زمان خود را صرف ايجاد يک طرح بازاريابي تمام‌عيار کنند. با رشد شرکت، افزايش مشتريان، و ايجاد تيم بازاريابي و فروش، نياز به ايجاد يک طرح بازاريابي جامع‌تر نيز احساس خواهد شد.

يک MAT تهيه کنيد

از آنجا که استارتاپ‌ها بايد طرح بازاريابي ساده‌اي داشته باشند، آن‌ها يک MAT (معيار، فرضيه، وظايف) تهيه مي‌کنند. اين رويکرد نسبت به طرح‌هاي جامع‌تر بهتر است.

MAT يک ساختار کافي را براي سازماندهي فعاليت‌هاي لازم در ميان تيم و متمرکز نگه داشتن همه افراد روي اهداف يکسان ارائه مي‌دهد. به‌علاوه، يک چارچوب مناسب براي مشارکت تيمي در گفتگو درباره فرضيه‌هاي مهم درباره کسب‌وکار، و دستيابي به اتفاق نظر درباره چشم‌انداز کلي شرکت ارائه مي‌دهد. ساير مزاياي MAT عبارت‌اند از اينکه به‌سرعت مي‌توان آن را تهيه کرد، عمل‌محور است و به‌آساني مي‌توان آن را تغيير داد. هدف از ايجاد  MAT  آشنايي با محدوده وظايف شما، آزمايش سريع فرضيه‌ها، يافتن و رفع اشتباهات حساس در طرز فکر شماست.

معيارها: معيارها نشان‌دهنده پيشرفت شرکت هستند. هر استارتاپ بايد بر معيارهاي زير تمرکز کند تا بتواند زنده بماند:

اثبات مفهوم خود، تکميل ويژگي‌هاي طراحي، پايان يک نمونه اوليه، ارائه يک نسخه بتا به مشتريان، ارائه نسخه نهايي به مشتريان

فرضيه‌ها: فرضيه‌هاي اصلي در استارتاپ نيز به شرح زير است:

معيارهاي عملکردي محصولات يا خدمات، اندازه بازار، مشتري هدف، سود ناخالص، درخواست فروش به ازاي هر فروشنده، مدت چرخه فروش، بازگشت سرمايه

وظايف: يک فهرست کامل از وظايف اصلي مورد نياز براي طراحي، توليد، فروش، ارسال و پشتيباني از محصولات يا خدمات خود تهيه کنيد. ‌شناسايي روساي اصلي که بايد با آن‌ها ارتباط برقرار کنيد، توسعه شرکت،استخدام براي آزمايش محصول،برنامه‌ريزي براي يک کمپين پيشرو  نمونه‌هايي از اين وظايف‌اند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.