وی‌کلیک، کلیک‌های جعلی را رسوا می‌کند!

0

weclick.ir یک سیستم تبلیغات کلیکی هوشمند است که تمرکز خود را روی تبلیغات متنی محتوایی قرار داده است. این سایت با ایجاد امنیت توانسته نماد دوستاره را از «ای‌نماد» کسب کند. مجتبی سادات، علی گنابادی، فرشید بهشتی، احمد قدیری حکیمی از بنیان‌گذاران این وب‌سایت و محمد جعفری سرمایه‌گذار آن است که پاسخگوی سوالات ما بودند.

 چه نیازی را شناسایی  کردید که تصمیم به پاسخ‌دهی به آن گرفتید؟

مشکل اصلی تبلیغات بی‌ربط در سایت‌هاست که باعث آزار کاربر نهایی از دیدن آگهی‌های بی‌فایده می‌شود. بعضی از تبلیغ‌دهندگان تمایل به تبلیغ در سایت‌های بی‌ربط ندارند، بعضی از نمایش‌دهندگان هم تمایل به نمایش هر نوع آگهی ندارند. در مقابل وی‌کلیک آگهی مرتبط با سایت را ارائه می‌دهد که احتمال کلیک شدن را بالا می‌برد و درنهایت باعث رضایت هر سه ضلع مثلث کاربران، نمایش‌دهندگان و تبلیغ‌دهندگان می‌شود.

 

 پس وی‌کلیک رفتارشناسی می‌کند و روی تبلیغات کلیکی هدفمند تمرکز کرده است؟

بله، معتقدیم برای تبلیغات موثر نیازمند شناخت مخاطب هستیم تا بدانیم چه تبلیغاتی را باید به چه مخاطبی نمایش دهیم. در وی‌کلیک تبلیغات در سایت‌ها و صفحات مرتبط متناسب با علایق کاربر نمایش داده می‌شوند تا بیشترین بازدهی و نرخ تبدیل به مشتری (Conversion Rate)  را داشته باشد. برای مثال، فردی که به دنبال دستور پخت غذا می‌گردد بیشتر احتمال خرید کتاب آشپزی را دارد.

 

 قیمت هر کلیک را چگونه محاسبه می‌کنید؟

در وی‌کلیک قیمت هرکلیک را تبلیغ‌دهنده تعیین می‌کند و هیچ هزینه اضافی بابت استفاده از فاکتورهای هوشمندی تبلیغات پرداخت نمی‌کند. مبلغ پرداختی برای هرکلیک به روش مدل حراجی بر پایه حداکثر قیمت اعلام‌شده تعیین می‌شود. سیستم لحظه‌ای حراج (real-time bidding) به صورت لحظه‌ای برای نمایش هر آگهی یک حراجی برگزار می‌کند. علاوه بر قیمت کلیک، میزان جذابیت آگهی و مرتبط بودن آگهی با سایت، نیز در بردن حراجی تاثیر دارد.

 

 تمرکز شما روی بنرهای تبلیغاتی است یا تبلیغات متنی؟

وی‌کلیک تمرکز زیادی بر تبلیغات متنی دارد که به خاطر شباهت با دیگر محتوای سایت مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. همچنین نمایش‌دهندگان می‌توانند قالب و رنگ تبلیغات را متناسب با محتوای سایت خود تنظیم کنند. برخلاف آگهی‌های بنری نیاز نیست نسخه‌های متعددی از بنر در سایزهای مختلف ایجاد شود. کاربر یکبار آگهی خود را تعریف می‌کند، وی‌کلیک آن را در ابعاد و اشکال مختلف نمایش می‌دهد.

 چرا تبلیغات متنی را موثرتر می‌دانید؟

ما تبلیغات متنی را متمایز از روش‌های کلیشه‌ای می‌دانیم؛ چراکه تبلیغات متنی تبلیغاتی است که بیشتر شامل متن است تا تصویر و به خاطر شباهتی که با دیگر محتوای سایت دارد موردتوجه مخاطبان قرار می‌گیرد.

نمایش‌دهندگان تبلیغات می‌توانند قالب و رنگ تبلیغات را متناسب با محتوای سایتشان تنظیم کنند.

و برخلاف آگهی‌های بنری نیاز نیست نسخه‌های متعددی از بنر در سایزهای مختلف ایجاد شود. آگهی‌دهندگان یکبار آگهی خود را تعریف می‌کنند، ما آن را در ابعاد و اشکال مختلف نمایش می‌دهیم.

 

 غیر از نمایش تبلیغاتی متن یا بنر مورد نظر چه سرویس دیگری به مخاطب می‌دهید؟

سیستم وی‌کلیک کاملا شفاف عمل می‌کند. گزارش دقیق و لحظه‌ای از جزئیات کلیک‌های واقعی، تقلبی، و ناصحیح در اختیار شما قرار می‌گیرد. وی‌کلیک از معدود شبکه‌های شفاف (transparent) است که اطلاعات مربوط به کلیک‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا از صحت کارکرد سیستم مطلع شوند.

 

 چرا نسخه ایرانی Google Adwords را راه‌اندازی کردید؟

اولین مشکل تحریم است. گوگل با نمایش‌دهندگان ایرانی تعاملی ندارد، حتی در شرایط پسابرجام. دامنه دات‌ای‌آر   هم امکان تبلیغات در گوگل را ندارد. برای دامنه‌های غیر.ir  نیز مشکلات پرداخت به دلار و هزینه بالای تبلیغات در گوگل وجود دارد.

 در این بازار پرترافیک تبلیغات چه ارزش‌افزوده‌ای برای وی‌کلیک در نظر گرفته‌اید که آن را از رقبایش متمایز می‌کند؟

وی‌کلیک برخلاف دیگر شبکه‌های تبلیغاتی، بابت فاکتورهای هوشمند هزینه اضافه دریافت نمی‌کند و تبلیغ‌دهندگان با حداقل هزینه هم از کلیه امکانات وی‌کلیک بهره می‌برند. ما درواقع ویژگی‌های هوشمندی را برای افزایش نرخ کلیک ارائه می‌دهیم که درنتیجه باعث منفعت بیشتر برای همه می‌شود.

 

 چگونه کسب درآمد می‌کنید؟

وی‌کلیک به‌عنوان پلتفرم واسط، تبلیغ‌دهنده و نمایش‌دهنده را به هم وصل می‌کند و درصدی از مبلغ پرداختی تبلیغ‌دهندگان را به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کند.

 چگونه مشتری جذب می‌کنید؟

از طریق ایمیل مارکتینگ به وبمسترها آفرهای ویژه‌ای ارائه می‌کنیم. همچنین برای تبلیغ‌دهندگان هدایای خوب و مشاوره رایگان در نظر گرفته‌ایم.

 

 چه چشم‌اندازی از آینده این کسب‌وکار و این سایت دارید؟

هدف وی‌کلیک این است که تبلیغات را در حوزه وب فارسی موثرتر و در عین حال بی‌آزار کند. ما با استفاده از روش‌‌های علمی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین (Machine Learning)، استخراج مفهوم صفحات (Topic Detection) و… توانستیم تبلیغات را هوشمند کنیم. به صورتی که رفتار کاربران و محتوای سایت در انتخاب نوع آگهی فاکتوری اساسی است.

 

 چه مشکلات و موانعی بر سر راه خود داشتید و چطور با آنها مواجه شدید؟

کلیک‌های تقلبی از مشکلاتی بود که به کمک روش‌های مختلف ازجمله رفتارشناسی (user behaviour analytics) مهارشان کردیم. اما بزرگ‌ترین چالش ما مشکل مرغ و تخم‌مرغ بود! ما تا نمایش‌دهنده نداشته باشیم، جذب تبلیغ‌دهنده مشکل است و تا وقتی تبلیغ‌دهنده نداشته باشیم جذب نمایش‌دهنده سخت است. در مواقع لزوم با تزریق سرمایه تبلیغ خود وی‌کلیک را انجام دادیم. سعی کردیم از سایت‌های کوچک و تبلیغ‌دهندگان کوچک شروع کنیم و کم‌کم شبکه‌مان را گسترش دادیم.

 

 برای کسانی که در مراحل مختلف راه‌اندازی و اجرای یک استارتاپ هستند چه توصیه‌ای دارید؟

حتما برای ایده‌شان مرحله اعتبارسنجی بازار را انجام دهند. پشتکار داشته باشند و از نظرات متخصصان استفاده کنند و با مشتریان فعلی و بالقوه خود ارتباط نزدیک داشته باشند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.