استارتاپ ویرگول؛ می‌خواهد مدیوم ایران باشد!

2

علی آجودانیان به همراه علی حدادکار و پیمان امیدی بنیانگذاران استارتاپ ویرگول به نشانی virgool.io‌ هستند که در واقع وبلاگی در قالب یک شبکه اجتماعی است؛چیزی شبیه مدیوم انگلیسی‌زبان که برای ایران ایده‌ای که جالب و جدید به نظر می‌رسد و آنها با وجود چالش‌هایی که استارتاپ‌های محتوا‌محور با آن روبه‌رو هستند، به آینده امیدوارند. با علی آجودانیان به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا داستان استارتاپشان را برای ما روایت کند. علی متولد دهه ۷۰ در اصفهان است و لیسانس نرم‌افزار از دانشگاه آزاد اصفهان دارد. قبل از این استارتاپ دیگری به نام تم‌یاب داشته است که یک مارکت‌پلیس فروش تم و قالب سایت بوده است. «‌من یکی از هم‌بنیانگذاران تم‌یاب بودم ولی به دلیل اینکه به نظرم این بازار کشش خوبی نداشت، از تیم جدا شدم ولی همچنان تم‌یاب با تیم قبلی فعال است. از دی ماه سال گذشت به صورت کامل از تم‌یاب جدا شدم و با دو تن از دوستانم ‌روی ایده ویرگول کار کردیم.

ایده ویرگول به واسطه استفاده من از یک سایت انگلیسی‌زبان مشابه به نام مدیوم شکل گرفت. از طرفی فضای تولید محتوا در وبلاگ‌ها با همه‌گیر‌شدن شبکه‌های اجتماعی افت کرده بود و اکثر وبلاگ‌ها بازدیدکننده کمی داشتند. بر همین اساس تصمیم گرفتم یک وب‌سایت فارسی‌زبان با همان ویژگی‌های مدیوم راه‌اندازی کنم.»

  •  شما در این فضا چه نیازی را احساس کردید که فکر می‌کردید ویرگول می‌تواند به آن پاسخ دهد؟

به طور کلی پلتفرم نشر محتوای آنلاین در اینترنت از گذشته وجود داشت و سرویس‌دهنده‌هایی مانند پرشین بلاگ در حال خدمات‌رسانی بودند ولی این حوزه تولید محتوا همگام با نیازهای مردم رشد نکرده بود. حتی جدیدترین سرویس‌دهندگان مانند بلاگ‌دات‌آی‌آر نیز رشد چندانی نداشتند. از طرف دیگر سهولت دسترسی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی باعث شده ‌افراد تمایل داشته باشند محتوا را در آن قالب‌ها دنبال کنند. این نیاز را تشخیص دادیم که اگر بستری وجود داشته باشد که در آن نویسندگان وبلاگ و تولید‌کنندگان محتوا بتوانند در قالب فضایی مشابه حس و حال شبکه اجتماعی محتوا تولید کنند، می‌تواند مفید باشد.

  • استارتاپ ویرگول چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

ویرگول در واقع یک وبلاگ در قالب شبکه اجتماعی است و فضایی را فراهم کرده ‌که کاربران می‌توانند به محتوای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. در  وب سایت ویرگول مثل هر شبکه اجتماعی بعد از ثبت‌نام برای کسانی که قصد دارند محتوایی تولید کنند یک ویرایشگر ساده وجود دارد که برخلاف سایر ویرایشگرها در فضاهای وبلاگی کاملا ساده‌سازی شده است. مزیتی که ویرگول برای نویسندگان وبلاگ فراهم می‌کند، این است که اگر در وبلاگ خودشان محتوا تولید می‌کردند، بازدید‌کننده محدودی داشتند ولی در ویرگول این امکان برایشان فراهم است که مطالب آنها توسط تعداد زیادی از کاربران که در ویرگول عضو هستند، خوانده شود.

  • محتوا در ویرگول در چه قالبی برای کاربران عرضه می‌شود آیا دسته‌بندی موضوعی دارید؟ کاربران چطور می‌توانند به این محتوا دسترسی داشته باشند؟

ما مانند سایر شبکه‌های اجتماعی از کاربر نمی‌خواهیم که به ما دیتا بدهد و به صورت خودکار پربازدیدترین مطالب اخیر را به او پیشنهاد می‌دهیم. علاوه بر این، کاربر می‌تواند دسته‌بندی‌های مختلف محتوایی را نیز مشاهده کند. از زمانی که کاربر فعالیت خود را در ویرگول آغاز می‌کند ما ‌طبق تحلیلی که روی رفتار او انجام می‌دهیم، به علاقه‌مندی‌هایش پی می‌بریم و از آن پس‌ طبق علاقه‌مندی‌ها محتوای مرتبط را به او پیشنهاد می‌دهیم. علاوه بر این، کاربر نیز می‌تواند از میان لیست ۲۱‌تایی دسته‌بندی موضوعی ویرگول انتخاب کند که به کدام موضوعات علاقه‌مند است تا همان‌ها برای او به نمایش گذاشته شود.

مزیتی که  استارتاپ ویرگول برای نویسندگان وبلاگ فراهم می‌کند، این است که اگر در وبلاگ خودشان محتوا تولید می‌کردند، بازدید‌کننده محدودی داشتند ولی در ویرگول این امکان برایشان فراهم است که مطالب آنها توسط تعداد زیادی از کاربران که در ویرگول عضو هستند، خوانده شود

  • تاکنون چه تعداد کاربر و نویسنده در ویرگول فعالیت می‌کنند؟ 

در حال حاضر حدود ۵۰۰ نویسنده در ویرگول هستند و حدود ۶۰ هزار نفر کاربر ویرگول هستند.

 با توجه به اینکه استفاده از خدمات ویرگول برای کاربران و نویسندگان رایگان است

  • شیوه درآمدزایی استارتاپ ویرگول چگونه است؟

ما قصد داریم در آینده با ارائه تحلیل‌هایی از رفتار کاربران مانند اینکه چند نفر مطالب را خوانده‌اند یا اینکه چند نفر مطلب را کامل خوانده‌اند یا اکثر خوانندگان به چه موضوعاتی علاقه‌مندی داشته‌اند و غیره، درآمدزایی داشته باشیم. علاوه بر این، قصد داریم این امکان را برای نویسندگان فراهم کنیم که ‌‌روی دامنه شخصی خود نیز بتوانند مطالبی را که در ویرگول منتشر می‌کنند، داشته باشند. این کار این مزیت را برای نویسنده ایجاد می‌کند همه پست‌های قبلی که در ویرگول داشته‌اند را با آمار بازدید‌کننده بالا در دامنه خود نیز داشته باشند. همچنین با توجه به اینکه رتبه سئو ویرگول در گوگل خوب است، تاثیر مثبتی ‌روی دامنه شخصی نویسندگان خواهد داشت.

  •  فکر می‌کنید چه زمانی به مرحله درآمدزایی برسید؟

ما فکر می‌کنیم بتوانیم در اردیبهشت ماه سال آینده به مرحله درآمدزایی برسیم.

  • با توجه به اینکه هنوز به درآمدزایی نرسیده‌اید جای دیگری شاغل هستید که بتوانید هزینه‌ها را جبران کنید؟

خیر، ما به صورت تمام وقت روی ویرگول تمرکز کرده‌ایم و از طریق پس‌انداز‌های شخصی تاکنون کار را دنبال کرده‌ایم.

  • برای اینکه استارتاپ ویرگول را معرفی کنید از چه روش‌هایی استفاده کردید؟

وبلاگ‌نویسان و تولید‌کنندگان محتوا این کار برایشان جذاب است و با یک‌بار استفاده از ویرگول تمایل دارند از آن استفاده کنند. از طرف دیگر ما با تولید‌کنندگان محتوا در کانال‌های تلگرام نیز ارتباط داریم و خدمات را به آنها معرفی کرده‌ایم.

  •  آینده بازار تولید محتوا را چطور ارزیابی می‌کنید. فکر می‌کنید می‌توانید به ویرگول به عنوان شغل اصلی خود نگاه کنید؟

ما به آینده خوشبین هستیم و هدف ما این است که پربازدید‌ترین سایت UGC تولید‌کننده محتوا توسط کاربران در ایران باشیم. برای اینکه بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم، باید به صورت هفتگی یک میلیون بازدید‌کننده داشته باشیم. در حال حاضر به صورت ماهانه ۶۰ هزار نفر و به صورت هفتگی حدود ۱۵ هزار بازدید‌کننده داریم.

  •  مهم‌ترین مشکلی که تا‌کنون با آن برخورد کرده‌اید، چه چیزی بوده است؟  

از وقتی که کار را شروع کردیم، بحث فیلترینگ برای ما مهم‌ترین چالش بوده ‌و ما برای اینکه از فیلترینگ ویرگول جلوگیری کنیم باید خودمان محتوایی که توسط کاربران تولید می‌شود را فیلتر کنیم.

2 دیدگاه
  1. عباس فعله گری می‌گوید

    باسلام وخسته نباشید ممنون از شما مدیر محترم

  2. omigo می‌گوید

    سایت جدید omigo.ir نمونه دیگر از شبکه اجتماعی مبتنی بر متن است که همانند ویرگول حتی با امکانات بیشتر در حال فعالیت است ، در کنار نوشتن میتوان از دو قابلیت پرسیدن سوال و دریافت جواب آن استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.