ونوتل؛ با وب‌سایت‌تان تلفن بزنید!

0
  • برای شروع بهتر است از اینجا شروع کنیم که ونوتل چیست؟ چه کاری انجام می‌دهد و از کی متولد شده است؟

ونوتل یک پروژه نسبتا جدید است که درواقع از دل پروژه قبلی‌ام یعنی ارتباطات‌گستر ونوس بیرون آمد. ارتباطات‌گستر ونوس از سال ۹۰ شروع شد که در ابتدابا ارائه خدمات طراحی و تولید نرم‌افزارهای سازمانی و اتوماسیون اداری، فعالیت خود را آغاز کرد و توانست مشتریان وفاداری را در این زمینه جذب کند. دقیقا یک سال بعد، این پروژه جهش بزرگی کرد و ارائه خدمات زیرساخت شبکه نرم‌افزارهای ادارات و سازمان‌های دولتی را برعهده گرفت. آرام‌آرام تصمیم گرفتیم که ونوس را به یک هولدینگ تبدیل کنیم. بنابراین شروع به اضافه کردن شاخه‌های آن کردیم و گسترش‌اش دادیم. بعد از اینکه این روند اولیه طی شد، یک پروژه داشتیم به نام «ونوسک». استراتژی اولیه‌ای که برای این کار در نظر گرفتیم، این بود که حالا از اسم ونوس استفاده می‌کنیم پسوندهای مرتبط به فعالیتی که انجام می‌دهیم را به آن بچسبانیم؛ برای مثال نام «Venutel» ترکیبی است ازVenus+Telephony Systems. کار اصلی ونوتل این است که جدیدترین امکاناتی که در دنیا به‌وجود می‌آید را برای مصرف‌کننده ایرانی عرضه کند.

  •  ایده اولیه ونوتل از کجا آمده است؟ معمولا پیش می‌آید شرکت‌های استارتاپی الگوی خارجی داشته باشند؛ الگوی خارجی شما کجا بوده است؟

ایده اولیه درواقع کاملا از خودم بوده است. همیشه وقتی صفحات وب ایران را نگاه می‌کردم، می‌گفتم یک چیزی در این جا کم است. کاملا اتفاقی و بعد از قبولی در آزمون CCNA که برایش به دبی رفته بودم، یک‌باره ایده ونوتل به ذهنم خطور کرد که کار ارتباطات تلفنی از طریق وب‌سایت را که اختصاصی برای یک‌سری شرکت‌های بزرگ مثل هواپیمایی ماهان انجام می‌دادم، عمومی‌تر کنم و این خدمات را در اختیار عموم و مردم قرار دهم. بعدها متوجه شدم که این ایده را شرکت Zoiper در دنیا اجرا کرده است؛ اما ایده من، ایده آن شرکت را کامل‌تر کرده و گسترش داده است. همیشه در پروژه‌های قبلی ویس‌ها را به‌هم متصل می‌کردیم اما در ونوتل این تصمیم را گرفتیم که وب‌سایت‌ها را به‌هم متصل کنیم. این پروژه طی دو هفته‌ای که شروع شده، توانسته ۳ میلیون تومان برای ما سود داشته باشد. در پروژه جدید، این سیستم‌ها به‌هم متصل شده و ما براساس نیازها و تقاضاهای بازار تکمیل‌اش کرده‌ایم و داریم گسترش‌اش می‌دهیم.

  •  درباره خدمات ارائه‌دهنده ونوتل به مشتریان بیش‌تر توضیح دهید.

راه‌اندازی خدمات شبکه برای شرکت‌ها و…، راه‌اندازی سیستم‌های حفاظتی و امنیتی روز دنیا، راه‌اندازی سیستم‌های مخابراتی نسل جدید، انواع گیتوی‌های مخابراتی و سیپ‌ترانک، طراحی و ساخت انواع اپلیکیشن‌های موبایل بر روی پلتفرم‌های اندورید، آی‌اواس و ویندوز برای امکان برقراری ارتباط با وب‌سایت‌ها، راه‌اندازی و پیاده‌سازی مرکز تماس نوین تلفنی با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا و راه‌اندازی اولین اپراتور تبلیغات صوتی ایران با نام ونوسک برای ارسال پیام‌های چندرسانه‌ای.

  •  سرمایه ونوتل را از کجا تامین می‌کنید؟ با چه مقدار سرمایه اولیه شروع کردید؟

تمام سرمایه ونوتل از من، امین شایسته، بوده است و با سرمایه شخصی شروع به کار کردم و طی یک‌سال گذشته شاید بتوانم بگویم بین ۸۰ تا ۹۰ میلون تومان خرج پروژه‌ام کرده‌ام و این رقم را از پروژه‌های قبلی که انجام داده‌ام، خرج کرده‌ام.

  •  کمی درباره تیم‌تان برایمان توضیح دهید. از شتاب‌دهنده‌ها استفاده کرده‌اید یا نه؟ افراد تیم چه تخصص‌هایی دارند؟

ونوسک که پروژه قبلی من بود، در ابتدا با یک تیم فنی از تبلیغات تا کارهای نرم‌افزاری شروع به کار کرد اما من ونوتل را نه از دل دانشگاه و یا شتاب‌دهنده‌ها به‌وجود آورده‌ام و نه از هیچ جای دیگر. ونوتل را خودم و با سرمایه شخصی اندکی، به‌وجود آورده‌ام. ونوتل نه تیم خاصی دارد و نه وابسته به مکان خاصی است. همه کارها را تقریبا خودم و یکه و تنها پیش می برم. به نظرم در ایران باید به این مسئله بیشتر توجه شود که یک مدیر باید بر همه کارهای فنی و اجزای تشکیل‌دهنده یک پروژه، تسلط کافی داشته باشد و مثلا این‌طور نشود که اگر روزی یک همکار مهم در پروژه‌ای انصراف داد و رفت، کار به هر دلیلی روی زمین بماند.

  •  چه مشکلاتی تاکنون سد راه ایده شما شده است؟

خدماتی که ما ارائه می‌دهیم از قبیل منشی تلفنی، سیستم‌هایی که پشتیبانی دارند و… این‌ها برای جامعه خدمات مفید و سودمندی است. ما امکان برقراری ارتباط وب‌سایت‌های داخلی را برای کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده ایرانی فراهم کرده‌ایم، اما متاسفانه برای برقراری ارتباط از داخل به خارج کشور، نیاز به مجوز از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داریم که تابه‌حال هرچه تلاش کرده‌ایم، متاسفانه به ما نمی‌دهند. اگر بدهند، می‌توانیم خدمات بیش‌تر و خارق‌العاده‌ای را ارائه دهیم و علاوه بر این هم به چرخه اقتصادی ما و هم دولت کمک روزافزونی خواهد کرد.

 شما به مرحله تولید نمونه اولیه رسیده‌اید و ظاهرا موفق عمل کرده‌اید. از آغاز راه‌اندازی یک استارتاپ تا رسیدن به این مرحله، بنیان‌گذاران باید چه نگرشی داشته باشند و چه کارهایی بکنند؟

اول اینکه به کارشان ایمان داشته باشند و بدانند که با فکر کردن و سنجیدن ابعاد مختلف کار، اطمینان، تلاش حتما و در هر صورتی که شده ایده‌شان را به عرصه عمل برسانند. دوم، قبل از انجام کارشان، فکر و فکر و فکر کنند؛ در واقع ۱۰ بار فکر کنند و یک‌بار اجرا. سوم اینکه تیم‌ورک کار کردن بسیار مهم است؛ مخصوصا برای آنانی که تابه‌حال تجربه نداشته‌اند و اولین تجربه‌شان است. به نظر من باید تیم ورک را از کودکی به افراد آموخت و به آن‌ها تقسیم وظایف و وجود یک رأس و مدیر را که بر کار نظارت کند را یاد داد تا با این معضلی که امروز می‌شنویم ایرانیان در کار گروهی دچار مشکل می‌شوند، روبه‌رو نشویم.

  •  و سوال آخر اینکه، برای آینده هرچه موفق‌تر ونوتل چه تدبیر یا تدابیری اندیشیده‌اید؟

در جواب این سوال باید اول بگویم که من برای رقیب‌هایی که در جامعه پیدا می‌کنم، سورپرایزهای ویژه‌ای دارم و کاملا برای آن‌ها از قبل برنامه‌ریزی کرده‌ام و دوم اینکه، شما فکر می‌کنید برای مثال چرا شرکت بزرگی مثل نوکیا ورشکست شد؟ جوابش این است که اگر به فکر ایده‌های جدید و به‌روز بودن خود را درکنار عرضه محصول همگام با رقبای خود می‌کرد، این‌گونه نمی‌شد. یکی دیگر از تدابیری که من برای پروژه جدیدم اندیشیده‌ام، به‌روز و مطابق با سیستم‌های روز بودن است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.