ولث‌تک ؛ جای خالی فین‌تک‌های بورسی

1

ولث‌تک عرصه جدید و جذابی برای کسب‌وکارها‌ است که با یک نیاز انسان‌های امروز سروکار دارد: نیاز به حفظ و مدیریت دارایی‌ها و حتی افزایش آنها

در هفته گذشته بورس تهران رکورد‌های خودش را شکست. همزمان با این رکوردشکنی‌ها در محل فرابورس ایران نشست فین‌تک با حضور امیر هامونی، مدیرعامل این شرکت و فعالان کسب‌وکارهای فناوری‌محور بورسی و کسب‌وکارهای دیگر برگزار شد.

این جلسه نسبتا طولانی ۳ ساعته یک دستاورد مهم داشت: عرصه‌های بسیاری در بورس ایران  مغفول مانده که کسب‌وکارهای استارتاپی ایران می‌توانند فرصت‌های مهمی را آنجا خلق کنند. 

در سال‌های اخیر در ایران فین‌تک معادل پرداخت معرفی شده است و بسیاری از کسب‌وکارهای مطرح فین‌تک در ایران هم در زمینه پرداخت فعالیت کرده‌اند.

حتی اگر به کسب‌وکارهای فناوری‌محور حاضر در بورس ایران هم نگاه کنیم، بخش مهمی از آنها کسب‌وکارهای پرداخت یا همان PSPها هستند.

بنابراین به صورت طبیعی پرداختی‌ها جذاب‌تر و پرسروصداتر از دیگر بخش‌ها هستند. اما حواسمان باشد که پرداخت همه فین‌تک نیست. 

با ورود بانک مرکزی و تدوین مستندات مربوط به فعالیت کسب‌وکارهای پرداخت حالا می‌دانیم که پرداخت هم تنوع زیادی دارد و بسیاری از کسب‌وکارهای شناخته‌شده پرداخت دسته کوچکی از پرداخت به نام پرداخت‌یارها هستند.

فین‌تک حداقل ۹ شاخه متمایز دارد و در سال‌های آتی شاهد رشد بیشتر بخش‌های مختلف خواهیم بود.

ولث‌تک عرصه جدید و جذابی برای کسب‌وکارها‌ است که با یک نیاز انسان‌های امروز سروکار دارد: نیاز به حفظ و مدیریت دارایی‌ها و حتی افزایش آنها

یکی از این بخش‌های مهم، ولث‌تک است. حالا که بورس مورد توجه جدی مردم قرار گرفته و آنها در کنار بازارهای غیرمولدی مانند سکه و ارز و طلا به بورس توجه نشان داده‌اند، فرصت مناسبی است که بورس بیشتر از گذشته مورد توجه کسب‌وکارها قرار گیرد. 

نکته مهمی که وجود دارد، این است که بسیاری از مردم با بورس آشنا نیستند. نه تنها مردم که برخی از مسئولان هم شناختی نسبت به بورس ندارند.

طبیعی است که پیچیدگی‌های بورس بسیار بیشتر از بازارهای دیگر باشد و ریسک برای افرادی که با چم و خم و روندهای این بازار آشنا نیستند، بسیار زیاد است.

همیشه افراد زیادی را دور و بر خودمان دیده‌ایم که بدون آشنایی با بورس و با سودای سودهای یک‌شبه وارد این بازار شدند و بخش زیادی از سرمایه‌شان را از دست دادند.

همین جریان‌ها را پیش از این در فضای کریپتوها یا ارزهای رمزنگاری شده هم دیده بودیم که با بالا رفتن قیمت، بسیاری که این بازار را نمی‌شناختند با هدف کسب سودهای یک‌شبه وارد این بازار شدند و بیشتر آنها ضرر کردند.

ولث‌تک‭ ‬عرصه‭ ‬جدید ‬‬کسب‌وکار‭

ولث‌تک عرصه جدید و جذابی برای کسب‌وکارها‌ست که با یک نیاز انسان‌های امروز سروکار دارد: نیاز به حفظ و مدیریت دارایی‌ها و حتی افزایش آنها.

بسیاری از مردم به‌تنهایی توان انجام این کار را ندارند ولی فناوری این روزها به کمک آنها آمده است. بازارهای بورس تا سال‌ها عرصه فعالیت افرادی بوده که گویی با مردم عادی تفاوت دارند.

حتی فیلمی مانند گرگ وال استریت مارتین اسکورسیزی هم این دیدگاه را تشدید می‌کند و گویی آنهایی که در بورس فعالیت می‌کنند، آدم‌های عجیب و غریبی هستند.

بورس هم چیزی است مانند بانک و بیمه. اگر مردم در زندگی عادی‌شان با بانک و بیمه سروکار دارند، می‌توانند با بورس هم تعامل داشته باشند. بورس بازاری است برای مدیریت دارایی و احتمالا افزایش آنها. 

این روزها که به نظر می‌رسد التهاب شدیدی بر اقتصاد کشور حاکم شده است، بورس بهترین بازار برای حضور مردم عادی است و فارغ از مشکلات و چالش‌هایی که ممکن است در سال‌های آتی رخ دهد، این بازار حتما جایگاه خودش را بیشتر از گذشته تثبیت خواهد کرد.

همین موضوع باعث می‌شود طیف بیشتری از مردم در این بازارها حضور پیدا کنند و قطعا این فرصت خوبی برای کسب‌وکارهایی است که فرصت حضور را از دست ندهند.

۱ دیدگاه
  1. حسین می‌گوید

    در حال حاضر استارتاپ فکر زمستون تو حوزه ولث منیجمنت تو ایران داره کار میکنه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.