وقت داشتن یک سایت است!

0

یادداشت محمد حبیبی | در شماره‌های قبل ۶ مرحله راه‌اندازی سایت را معرفی و بررسی کردیم. حال به ترتیب به شما خواهیم آموخت چگونه هر کدام را بدون نیاز به تخصص و دانش تهیه و تنظیم کنید.

  • دامنه

برای ثبت دامنه ابتدا باید مطمئن شویم که این دامنه قابل خریداری هست یا خیر؟ همانطور که گفتیم دامنه از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. به طور مثال، ما می‌خواهیم دامنه shanbemag.ir  را ثبت کنیم. برای بررسی وضعیت دامنه وارد سایت www.whois.net می‌شویم و سپس در کادر وسط صفحه shanbemag.ir  را تایپ و روی آیکون جست‌وجو کلیک می‌کنیم.

اگر شما با پیام shanbemag.ir is already registered رو‌به‌رو شوید، به این معنی است که این دامنه قبلا توسط فرد دیگری ثبت شده‌‌ و مجددا قابل ثبت برای ما نیست. برای همین ما باید دامنه دیگری انتخاب و مجددا بررسی کنیم. فرض کنیم قصد داریم این دامنه shanbemagtest.ir  را ثبت کنیم.

در سایت whois.net  مجددا وارد شوید و shanbemagtest.ir را تایپ و روی گزینه جست‌وجو کلیک کنید. اگر با پیام shanbemagtest.ir is available رو‌به‌رو شدید، به این معنی است که دامنه قابل ثبت و خرید است. پس از اینکه دامنه ir. مورد نظرمان را بررسی کردیم و اطمینان پیدا کردیم که قابل ثبت است، باید برای خرید و ثبت آن اقدام کنیم. در حال حاضر مجری ثبت دامنه‌های دات آی‌آر  وب‌سایت nic.ir است. روند ثبت دامنه به طور مختصر به این صورت است‌:

۱- ثبت نام در nic.ir  جهت ایجاد پنل کاربری و مالکیت دامنه‌های ir.

۲- ثبت‌نام در وب‌سایت یکی از نمایندگان نیک برای خرید دامنه با واسطه

برای شروع وارد سایت nic.ir  شوید و از بالای سایت روی گزینه «مشخصه‌های شناسه» ماوس را نگه دارید و سپس روی گزینه «ساختن شناسه کاربری» کلیک کنید. در این قسمت شما می‌توانید به عنوان یک فرد حقیقی ثبت‌نام کنید و توانایی ثبت دامنه ir.  را داشته باشید. در بخش «شخص حقیقی» روی گزینه «تکمیل فرم و دریافت شناسه» کلیک کنید.

اطلاعات فرم را به طور کامل پر کنید، اما به دو مورد زیر توجه زیادی کنید‌:

۱- پرسش و پاسخ محرمانه را حتما به دقت وارد کنید، به طوری که آن را هیچ‌گاه فراموش نکنید

۲- رابط‌های مجاز را روی «خصوصی» قرار دهید

پس ثبت اطلاعات و ارسال امضا و مدارک باید منتظر بمانید تا اپراتور نیک اطلاعات شما را تایید کند. پس تایید اطلاعات یک شناسه مختص حساب کاربری شما ساخته و به شما ارسال خواهد شد. این شناسه به صورت ترکیبی از حروف و عدد به صورت

xxyyyy-irnic است و با این شناسه شما می‌توانید دامنه ثبت کنید یا دامنه‌های خود را به حساب دیگران منتقل کنید یا بالعکس.

زمانی که شناسه خود را دریافت کردید، باید برای خرید دامنه مورد نظرمان از طریق پنل نیک یا نمایندگان نیک اقدام کنید. هزینه دامنه ir.  از ۴۲۰۰ تا ۱۶۰۰۰ تومان توسط نیک و نمایندگان نیک قابل ارائه است. برای اینکه هزینه کمتری پرداخت کنیم، از بین نمایندگان نیک وب‌سایت persianregister  که کمترین هزینه ثبت و تمدید دامنه را دریافت می‌کند، انتخاب کردیم. (‌در حال حاضر ۴۲۷۰ تومان بابت ثبت یا تمدید‌)

حال قصد داریم تا از طریق نماینده نیک، یک دامنه ir.  ثبت کنیم و مالک آن باشیم. وارد سایت

persianregister.ir  شوید و از منوی سمت راست روی گزینه «عضویت» کلیک کرده و سپس فرم مربوطه را پر‌ و ثبت کنید. پس از ثبت‌نام از منوی سمت راست فرم ورود را پر کنید و وارد پنل مدیریتی پرشین رجیستر شوید. پس از ورود باید ابتدا حسابتان را معادل ۴۲۷۰ تومان شارژ کنید. به همین جهت روی گزینه «افزایش اعتبار» از منوی سمت راست کلیک و سپس روی گزینه «ادامه» کلیک کنید.

در کادر مبلغ ۴۲۷۰ تومان را وارد کنید و روی ادامه کلیک نمایید. (‌توجه داشته باشید در حال حاضر هزینه دامنه ۴۲۷۰ تومان است و برای اطلاع از تغییر قیمت‌ها از منوی تعرفه‌ها می‌توانید آخرین تغییرات قیمت را مشاهده کنید‌) پس از پرداخت آنلاین مبلغ مورد نظر به حساب شما افزوده خواهد شد.

از منوی سمت راست روی گزینه «خدمات ای ایر» کلیک کنید و گزینه «ثبت دامنه جدید» را انتخاب ‌و روی دکمه «ادامه» کلیک کنید.

در کادر موجود نام دامنه را وارد کنید. در اینجا ما shanbemagtest  را وارد کردیم. همچنین مطمئن شوید کادر رو‌به‌روی دامنه روی گزینه ‌ir.  است و مدت ثبت روی «یک ساله» است. در کادر شناسه نیک، شناسه نیک ساخته شده برای خودتان را وارد کنید. دقت کنید اشتباه در این مرحله ممکن است جبران‌ناپذیر باشد. به دقت شناسه خود را وارد کنید.

کادر‌های dns  را خالی بگذارید و روی دکمه «ادامه» کلیک کنید. پس از آن در صورتی که حساب شما توسط نیک تایید شده باشد و همچنین موجودی شما کامل باشد و پیام «ثبت دامنه با موفقیت انجام شد و هزینه آن از حساب شما کسر شد» رو‌به‌رو خواهید شد.

تبریک می‌گویم! شما اولین دامنه ‌ir.  خودتان را ثبت کردید و در حال حاضر مالک یک دامنه ملی هستید.

برای اطمینان از ثبت دامنه وارد پنل خود در

nic.ir  شوید روی گزینه «دامنه‌های من» کلیک کنید.

در این مقاله اولین قدم برای راه‌اندازی سایت یعنی ثبت دامنه را با هم برداشتیم، در مقالات بعدی مراحل بعدی کار را پیش خواهیم برد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.