وقتی موفقیت مزه می‌دهد!

0

شاید دوست داشته موسیقی‌دان شود یا حداقل سازی بنوازد یا قاضی شود و پرونده‌های پر از دعوا و مشکل و گره‌خورده را ورق بزند اما انگار جوهره این زن را با چاشنی‌ها و دستورهای آشپزی و دنیایی از لذت و زیبایی و خوش‌آب‌ورنگی ساخته‌اند که از ۱۳سالگی به این سمت و سو آمده و هنوز ادامه می‌دهد آن هم با شور و هیجان و عشقی که هر لحظه از آن حرف می‌زند. می‌گوید با عشق آشپزی کنید آن هم آشپزی ایرانی و البته از آنچه آموخته‌اید کسب‌ درآمد و ایجاد اشتغال هم بکنید. 

  •  نخستین کتاب رنگی

ساناز مینایی از سال ۱۳۶۱ در ایران به تدریس هنرهای چون تزیین سبزیجات و میوه‌آرایی آشپزی، شیرینی‌پزی، دکور کیک و مدیریت خانواده پرداخته است. نخستین کتابش را تحت عنوان «آرایش سبزیجات و میوه‌آرایی» در سال ۱۳۶۲ به صورت رنگی منتشر کرده و بنیان‌گذار نخستین آموزشگاه آشپزی با مجوز رسمی از سازمان فنی‌وحرفه‌ای است. در سال ۱۳۷۴ مجوز تأسیس دانشگاه غیرانتفاعی را در مورد شناخت و پخت غذا از وزارت فرهنگ علوم و دریافت کرده و چندین لوح تقدیر، دیپلم افتخار و بالاخره کسب عنوان مدیر و مؤسس نمونه در کل کشور آماری از فعالیت‌ها و تلاش‌هایش است. 

  •  آشپز نویسنده

وی مؤلف و ناشر ۳۰عنوان کتاب در زمینه آشپزی و شیرینی‌پزی است. قابل ذکر است که صدا و سیما ایران اولین برنامه‌های آموزش آشپزی را با حضور ایشان ضبط و پخش کرد که این برنامه‌ها حدود پنج سال به‌صورت پی‌درپی روی آنتن بود. ساناز مینایی علاوه‌بر همکاری با صدا و سیمای ایران، برنامه‌های آموزش برون مرزی در سطح کشورهای متفاوت ضبط و پخش کرده والان تمام تجربیات حال و گذشته خود را در ماهنامه آشپزی ساناز و سانیا منتشر می‌کند. کسب مقام در مسابقات سبزی‌آرایی و میوه‌آرایی در سال ۱۳۶۵ در توکیو ژاپن، کسب رتبه اول در فستیوال آشپزی در فرانسه که مرغ درسته بدون استخوان را ارائه داده در سال ۱۳۶۷ از جمله عناوین بین‌المللی اوست. ساناز مینایی در بیش از ۱۰آموزشگاه آشپزی بر‌تر دنیا حضور داشته که ماحصل این سفر‌ها به جمع‌آوری استانداردهای بر‌تر آموزشی و آشنایی با آخرین متدهای علمی و حرفه‌ای این مراکز منجر شده است. 

  •  فقط آشپزی، نه موسیقی و نه قضاوت

اگر آشپزی را دنبال نمی‌کرد شاید به سمت موسیقی می‌رفت هر چند می‌گوید: با اینکه من از بچگی عاشق موسیقی سنتی و آواز بودم ولی هرگز خدا این استعداد را به من نداد و شرایطش مهیا نبود، بزرگ‌تر که شدم دوست داشتم قاضی شوم، اما بعد‌ها دیگر دوست نداشتم قاضی باشم چون فکر می‌کنم که قضاوت کردن کار بسیار سختی است. می‌گوید به همه آرزوهای حرفه‌ای‌اش رسیده و حتا بیشتر از آرزو‌هایش. روزی هدفش این بوده که در ایران حرف اول به لحاظ آموزش آشپزی بزند و حالا می‌خواهد حرف‌ اول در دنیا را بزند و آشپزی ایرانی را دارای این ظرفیت می‌داند و می‌گوید: طی سالیان فعالیت در این زمینه و کسب تجربه، بر‌ترین استانداردهای و متدهای آموزشی و حرفه‌ای آموزشگاه‌های جهان را جمع‌آوری کردم و به ایران آوردم ولی هیچ یک از آن آموزشگاه‌ها از شیوه آشپزی غذاهای لذیذ و اصیل ایرانی اطلاعاتی ندارند پس ما از آن‌ها کامل‌تر هستیم و می‌توان موفقیت زیادی در این زمینه به دست بیاوریم. 

  •  گلدن شف مینایی

مینایی تدوین‌کننده ۱۴استاندارد آشپزی، شیرینی‌پزی و پذیرایی برای سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور موسوم به سرآشپز طلایی (golden shef) است. ساناز مینایی به همراه فرزندانش ساناز و سانیا که از دهه ۸۰ با او همکاری می‌کنند در سال ۱۳۹۱ موفق به ثبت اختراع فناوری تهیه، کنترل و استانداردسازی سرآشپز طلایی شد و مینایی در مراسم نشان منتخب سال ۱۳۹۱ به عنوان تنها زن برگزیده این همایش انتخاب شد. وی در سال ۱۳۹۴ موفق به دریافت تندیس زرین مدیریت و لوح مدیر شایسته ملی از خانم سهیلا جلودارزاده، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت وقت شد. همچنین نظارت بر سازمان تشریفات ریاست جمهوری و مدیر آموزش، ناظر و میزبانی اجلاس سران جنبش عدم تعهد از وظایفی بوده که از دفتر تشریفات جمهوری اسلامی ایران به وی سپرده شده است.

  • تور خرید مواد غذایی برگزار می‌کنیم!

کتاب «مستطاب آشپزی» روی میزش است و بخش‌های زیادی از کتاب را با کاغذهای کوچک مشخص کرده است. می‌گویم چقدر به این کتاب اعتقاد دارید؟ می‌گوید: این کتاب به لحاظ تاریخچه غذا‌ها دارای اهمیت بسیار است اما چون آقای دریابندری آشپز نیستند، دستورهای غذایی‌اش، دستور غذایی نیست و اشکالاتی دارد. اما زحمت زیادی برای تاریخچه غذا‌ها کشیده است و من از این لحاظ بهره زیادی از این کتاب می‌برم.  ساناز مینایی می‌گوید مهم‌ترین دلیل موفقیش تلاش و پیگیری و پشتکارش بوده است. می‌گوید در زمانه‌ای که هیچ آموزشگاه آشپزی در ایران نبود و تنها کتابی با چاپ سیاه و سفید در این زمینه داشتیم به دنبال راه‌اندازی آموزشگاه و چاپ کتاب رنگی رفتم. البته در‌‌ همان زمان آمریکا و اروپا مدرک دکتری شف و مسترشف می‌دادند. بانوی آشپزخانه‌های ایران حالا دیگر کمتر وقتی برای آشپزی دارد اما می‌گوید افرادی در خانه دارد که خودش به آن‌ها آموزش داده و آن‌ها بهترین‌ها را برایش می‌پزند. البته می‌گوید هر فرصتی که به دست می‌آورد برای خانواده‌اش آشپزی می‌کند آن هم باعشق. این بانوی کارآفرین دکترای مدیریت کسب‌وکار را در سن ۵۳سالگی دریافت کرده و می‌گوید دوران ارشد که ام‌بی‌ای خوانده نمرات بالایی گرفته و همین باعث شده تا اوارد بگیرد و اسکالرشیپ شود. می‌گوید همیشه سعی کرده سیگنال‌های تغییرات زمانه را درک کند: همین الان هم در بازار آموزشگاه‌داری رقبای زیادی حضور دارند اما من ایده‌های نو و خلاقانه به کار می‌بندم، علمی جلو می‌روم و صداقت همیشه چاشنی کارم بوده و همیشه سعی می‌کنم تمایزی ایجاد کنم. مثلا تور خرید برگزار می‌کنیم تا افرادی که مهارت در خرید مواد غذایی دارند، خرید کنند و مواد باکیفیت را به مشتریان تحویل دهند. در این تور‌ها با حضور در بازار‌ها شیوه‌های خرید مواد غذایی باکیفیت را آموزش می‌دهیم. همین آموزش‌ها در زمینه خرید و مهارت خرید در ‌‌نهایت می‌تواند به راه‌اندازی یک استارتاپ منجر شود. چون انتخاب مواد باکیفیت برای طبخ غذا از مهم‌ترین نکات در جلب رضایت مشتری است. وقتی از او می‌پرسم که چه غذایی را بیشتر دوست دارد، می‌گوید نمی‌تواند غذای خاصی را نام ببرد و همه غذاهای ایرانی را دوست دارد و حتی نمی‌تواند بین فسنجان و قرمه‌سبزی یکی را انتخاب کند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.