وقتی محتوا حساب پس می‌دهد!

0

این روزها مردم با حجم زیادی از محتوا مواجه هستند. نتایج جست‌وجوی گوگل تا صفحه‌ها، دقیقاً محتوای مربوط به کلیدواژه مورد‌نظر افراد را نمایش می‌دهد. تلفن‌های همراه آنها دائم آهنگ دریافت یک محتوای جدید را می‌نوازد. ایمیل‌ها، پیامک‌ها، خبرنامه‌ها همه و همه حاوی حجم زیادی اطلاعات است. زمان به شدت محدود و حجم اطلاعات دریافتی به شدت زیاد است. چه چیزی منجر به انتخاب محتوا توسط مخاطب می‌شود؟

تحقیقات نشان داده است برندهای مختلف سراسر دنیا برنامه بازاریابی محتوای خود را در سال ۲۰۱۷ به سمت بهینه‌سازی کمیت و حداکثرسازی کیفیت برده‌اند. «حسابرسی محتوا» یک فرآیند ارزیابی سیستماتیک است که شاخص‌های کمّی و کیفی محتوا را بررسی و امکان بهبود آنها را فراهم می‌سازد. به عبارت دیگر ممیزی و حسابرسی محتوا روش ارزیابی، بازبینی و تجزیه‌وتحلیل محتواست.

 ارزیابی کمّی محتوا

ID محتوا: شما می‌توانید بر اساس استانداردهای ایزو اقدام به کدگذاری محتوای خود کنید. این کدها معمولاً شامل کد سازمان شما، طبقه‌بندی موضوعی، انواع محتوا، تاریخ و کد تولیدکننده محتواست که به محتوای شما هویت می‌بخشد.

سایز محتوا: عوامل بسیاری در تشخیص سایز مناسب محتوا از جمله محدودیت‌های اختصاص زمان مورد نیاز برای خواندن، دیدن و شنیدن محتوا، محدودیت‌های کانال‌های انتشار محتوا، دستورالعمل‌های موتورهای جست‌وجو، هدف از تولید محتوا، مخاطب هدف و… نقش دارند.

فراداده‌ها: اطلاعات تکمیلی که همراه با محتوای اصلی منتشر می‌شود و اطلاعاتی را در خصوص آن محتوا به مخاطب انتقال می‌دهند. فراداده‌ها معمولاً در سه دسته توصیفی(‌عنوان، زیرعنوان، چکیده، اطلاعات نویسنده، واژگان کلیدی، برچسب‌ها و…)، ساختاری (‌فهرست مطالب، لینک‌های داخلی و خارجی، نقشه سایت، منوی راهنما و…) و اجرایی (‌منبع، نوع محتوا، تاریخ، چگونگی ایجاد، کپی‌رایت اثر، منابع بیشتر و یا مرتبط برای مطالعه و…) ارائه می‌شوند.

افراد درگیر با محتوا: افرادی که مسئول تولید و یا انتشار محتوا هستند در اثربخشی محتوا بسیار تأثیرگذارند. تعداد آنها، پیشینه و تجربیات آنها، نحوه بیان و شبکه اجتماعی آنها می‌توانند در اثربخشی محتوا نقش کلیدی ایفا کنند.

تاریخ‌های ضروری محتوا: تاریخ اصلی انتشار محتوا و تاریخ آخرین به‌روزرسانی که در آن محتوا انجام شده است را حتما بیان کنید. مخاطب به محتوا شما بیشتر اعتماد می‌کند.

آمار بازدید و ترافیک وب‌سایت: یکی از مهم‌ترین راه‌های بررسی رفتار مخاطب نسبت به محتوا در نظر گرفتن تعداد بازدیدها و به اشتراک‌گذاری‌های محتوا توسط مخاطبان است.

نرخ خروج و نظرات منفی: نسبت افرادی که با ورود به یکی از صفحات وب‌سایت به سرعت از آن خارج می‌شوند و یا نظرات منفی ثبت می‌کنند و نیز توجه به نوع محتوا و دسته‌بندی کردن موضوعات کامنت‌های منفی حائز اهمیت است.

زمان ماندگاری در هر صفحه: با در نظر گرفتن متوسط زمان ماندگاری افراد در هر صفحه می‌توانید راهکارهایی برای تعیین اندازه مناسب محتوا و یا انتقال سریع‌تر پیام محتوا به مخاطب پیدا کنید.

URLها و UV ها: معمولاً تعداد URL ها، عدم وجود لینک‌های شکسته و نقشه لینک‌دهی بین آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین تعداد UVها با در نظر نگرفتن IP های تکراری بازدیدکنندگان می‌تواند تعداد واقعی مخاطبان هدف شما را مشخص کند.

تعیین تعداد MQL ها: در نظر گرفتن تعداد مخاطبانی که نسبت به کسب‌وکار شما اشتیاق دارند، IP آنها برای بازدید وب‌سایت شما تکرار شده است، فایلی را از وب‌سایت‌تان دانلود کردند، فرم‌های وب‌سایت شما از جمله تماس با ما و… را تکمیل کردند و به عبارت دیگر ارتباط خوبی با وب‌سایت شما برقرار کردند. به این دسته مشتریان واجد شرایط می‌گویند که فعالیت‌های بازاریابی شما می‌تواند ارتباط آنها را منجر به فروش کند.

نرخ تبدیل مخاطبان به خریداران: محاسبه نسبت تعداد خریدها به افرادی که پس از بازاریابی محتوا با کسب‌وکار شما به هر شکلی تماس برقرار می‌کنند، نشان می‌دهد که نوع و کیفیت محصول و خدمات شما چقدر متناسب با نیاز مخاطبان بوده است.

معیارهای مالی محتوا: معیارهایی از قبیل نرخ بازگشت سرمایه مورد انتظار، نرخ بازگشت دارایی خالص مورد انتظار، درصد افزایش بازار، افزایش نرخ مشتریان جدید، هزینه تولید محتوا برای جذب هر مشتری، هزینه تولید محتوا برای تکرار خرید مشتریان سابق، هزینه تولید محتوا به ازای هر خرید و… برای ارزیابی عملکرد مالی محتوا به کار می‌رود.

 ارزیابی کیفی محتوا

سودمندی و جست‌وجوپذیری: محتوا باید برای خواننده ارزش ایجاد کند، مشکل او را حل کند و کاربردی برایش داشته باشد. همچنین محتوا باید مطابق با استانداردهای موتورهای جست‌وجو تنظیم شده باشد.

آهنگ و پیام محتوا: زبان، لحن و صدای محتوا در مجموع با نام آهنگ محتوا شناخته می‌شود که باید در راستای برند سازمان شما باشد. همچنین هر محتوا یک پیامی دارد. شما باید این پیام‌ها را مدیریت کنید و از طریق آن به اهداف برقراری ارتباط با مخاطب دست یابید. در ارزیابی محتوای موجود سعی کنید پیام هر محتوا را بنویسید و در صورت نیاز اصلاح کنید. با ترسیم درخت پیام‌های محتوا و تطابق آن با پیام برند نتیجه بهتری کسب می‌کنید.

ساختار محتوا: ویراستاری محتوا امری حیاتی است. محتوا باید با زبان ساده، واضح و روشن پیام خود را به مخاطب انتقال دهد. نکات دستوری، فهرست مطالب، چکیده، جمع‌بندی، استفاده از پاراگراف‌های بلند، کوتاه، جمع‌بندی، رنگ‌بندی مناسب و… در وضوح پیام بسیار اهمیت دارند.

شاخص R-O-T: این شاخص مخفف Redundant, Outdated و Trivial است و اشاره به بررسی محتوا و تشخیص محتوای زائد و تکراری، قدیمی و منسوخ شده، بدیهی و بی‌اهمیت می‌کند. بهتر است محتوای ROT شناسایی و حذف شود. سعی کنید از صحت، دقت و اعتبار اطلاعات اطمینان پیدا کنید. محتوای نامناسب می‌تواند مخاطب شما را گمراه کند.

تناسب انواع و موضوع و عنوان محتوا: انواع محتوا‌ و موضوعات تولید شده را با نیاز مخاطبان تطابق دهید. نیازی نیست از همه نوع محتوا استفاده کنید. نوعی که برای مخاطبان شما اثربخش است را شناسایی کنید و درصد متناسبی برای تولید انواع محتوای اثربخش خود مشخص کنید. تیترها قلب محتوا هستند. میزان جذابیت، وضوح و تکنیک‌های ایجاد عنوان‌های اصلی و فرعی بسیار اهمیت دارد.

شکاف محتوا: در ارزیابی‌های کیفی ممکن است موضوعاتی مشخص شود که نادیده گرفته شده باشد. آنچه نقشه راه شما را از یکپارچگی خارج کرده است را شناسایی و ارزیابی کنید. همچنین رقبای خود را بررسی ‌و شکاف‌های محتوایی را شناسایی کنید. در صورت اثربخش‌تر‌شدن استراتژی محتوا برای دوره‌های زمانی بعدی از آنها استفاده کنید.

بهبود و توسعه محتوا: یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها، رها نکردن محتواست. برخی از محتواهای موجود نیاز به ویرایش‌های تکنیکی وب، افزودن جزئیات بیشتر، همسویی با برندینگ مجدد، افزودن اطلاعات و تجربیات جدید کاری، ترکیب شدن با محتوایی دیگر، تجزیه شدن به چند محتوا و… دارند. یادتان باشد که محتوای شما نتایج بلندمدت خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.