ورود آقایان ممنوع!

0

کارش را با راه‌اندازی یک کارگاه کوچک تولید مایع ظرف‌شویی آغاز می‌کند و بعدها محصولاتی چون پودر لباس‌شویی، جرم‌گیر و نرم‌کننده لباس هم به تولیداتش افزوده می‌شوند. بسیاری از ما اما پیش از آنکه بدانیم این کارگاه کوچک که این روزها یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هلدینگ کشور است، چگونه متولد شد و پیشرفت کرد، تبلیغ‌های رنگارنگ تلویزیونی‌اش را به خاطر داریم. بچه‌های قدونیم‌قدی که می‌خواندند: «گل گل گل، گل از همه رنگ…» حالا نه‌فقط کوچولوهای تبلیغات گلرنگ قد کشیده‌اند، که این برند پا به پای آن‌ها رشد کرده و با قدمتی بیش از پنجاه سال، بدل به یکی از گسترده‌ترین فعالان عرصه تولید کشور شده است. محصولاتش دیگر به شامپو و صابون محدود نمی‌شوند و در کنار مواد شوینده و بهداشتی، گلرنگ تولیدکننده برندهای دیگری چون اوه، اکتیو، اویلا، سافتلن، فامیلا و مریدنت هم هست و این یعنی پا به هر سوپرمارکتی که بگذاریم، احتمالا یکی از محصولات این برند لابه‌لای خریدهای ما جا خوش می‌کند.

  •  آغاز تولید مواد شوینده گلرنگ

تولد گلرنگ هم مانند دیگر همتایان صنعتی‌اش بازمی‌گردد به یک ایده خلاق و نو، درست در زمانی که بازار تولیدات داخلی در ایران به خوابی زمستانی فرو رفته بود. محمدکریم فضلی که در جوانی از همدان به تهران مهاجرت کرده، همواره در فکر راه‌اندازی فضایی تولیدی هرچند محدود و کوچک در کشورش بود. از آنجا که پدرش در دوره‌ای به کار صابون‌سازی اشتغال داشت و خودش با چم‌وخم تولید مواد شوینده آشنایی داشت، به همین حرفه روی آورد. به این ترتیب کارگاه کوچکی در اوایل دهه ۴۰ دایر شد و  فضلی تولید مایع ظرف‌شویی را آغاز کرد. یکی از نقاط قوت تولیدات او بازاریابی‌اش بود. او محصولاتش را برای معرفی به بیمارستان‌ها، هتل‌ها و سازمان‌ها می‌برد، تا مشتریان ثابتی برای آن‌ها پیدا کند. این روند تا اوایل دهه ۵۰ ادامه پیدا می‌کند و در سال ۱۳۵۱ شرکت تولیدی پاکشو بنیان نهاده و برند گلرنگ متولد می‌شود.

تولیدات این برند تا دهه ۶۰ به محصولات شوینده محدود بود؛ دهه‌ای که سراسر اخبار تعدیل اجباری نیروهای صنعتی را به همراه داشت. شرکت پاکشو هم اسیر این آشوب اقتصادی می‌شود. با این حال محمدکریم فضلی که به تک‌تک کارگرانش احساس تعهد داشت، اجازه نمی‌دهد آن‌ها در سخت‌ترین شرایط زندگی بیکار بمانند. او توانست در این دوران به صادرات محصولاتش به کشورهای همسایه روی آورد و از این طریق ارز مورد نیاز برای تولیداتش را تامین کند. با تمام شدن جنگ و روزهای سخت اقتصاد داخلی، گلرنگ به فکر گسترش تولیداتش می‌افتد. دکتر مهدی فضلی که این روزها هم مدیرعامل شرکت است، به این تیم تولیدی می‌پیوندد و کار را توسعه می‌دهد. از سال ۷۴ محصولاتی چون انواع شامپو و مایع دستشویی به سبد گلرنگ اضافه می‌شود و درست در همین سال تبلیغات تلویزیونی گلرنگ در ایران پخش می‌شود و توجه همگان را به خود جلب می‌کند.

  •  برندی به وسعت ۳۰ نام

از دهه ۷۰ به بعد روند رشد گلرنگ سیری صعودی می‌گیرد و این برند را به اندازه ۳۰ نام تجاری مختلف گسترده می‌کند. دیگر فعالیت‌های شرکت تولیدی پاکشو به محصولات شوینده محدود نمی‌شود و تولیدات غذایی، بهداشتی و دارویی هم وارد عرصه می‌شوند. برند گلرنگ کار توزیع محصولاتش را هم بر عهده می‌گیرد و علاوه بر آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود را نیز تاسیس می‌کند. این روزها گروه صنعتی گلرنگ دارای بیش از ۳۰ برند تجاری و ۵۰ شرکت تابع فعال در زمینه‌های بازرگانی، توزیع و حمل‌ونقل است.

در کنار این‌ها گلرنگ یکی از برندهای انگشت‌شمار داخلی است که در کنار کار صنعتی، وارد عرصه فرهنگی هم شده و موسسه فرهنگی هنری آن طی سال‌های اخیر فیلم و سریال‌هایی چون «ورود آقایان ممنوع»، «سعادت‌آباد»، «ویلای من» و «شوخی کردم» را تهیه و توزیع کرده است. برندی که در دهه ۷۰ کمتر از ۵۰ نیروی کار، و در سال ۹۲ حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نیروی کار جوان داشت، تاریخ نیم‌قرنه آن نشان می‌دهد که هنوز سیر رشدش ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.